Lös benbit mellan 1:a och 2:a nackkotan

Daisy

Trådstartare
Är det som haft en häst med liknande problem?
Min -09 har på något sett lyckats slå av en flisa från andra halskotan som nu ligger och stör. Enligt Hbg som hittade felet gick det att operera men enligt 'vår' veterinär ligger benbiten riktigt dåligt till (svår att hitta bland nerver och muskelfästen) och sa blankt nej till operation. Tyckte i stället att vi skulle testa stötvågsbehandling och vila.
Hästen har nu vilat i ca 5 mån och har fått stötvågsbehandling utan att ha blivit bättre. Ska ringa vet nästa vecka för att prata igen, men tänkte kolla om någon annan här varit med om samma och vad som i sådana fall gjorts och hur det gått?

Allt som rör halskotan är Inte Bra . Du måste prata mer med veterinärer och få mera specifika utlåtanden . Ingen här kan svara i fråga om att öht ge dig ngt vettigt vad som är aktuellt i fråga om din hästs skada/problem .

Det låter lite märkligt att stötvågsbehandling skulle vara givande på ngt som permanent stör dvs en lös benbit .

Allt som rör halskotan är Inte Bra . Du måste prata mer med veterinärer och få mera specifika utlåtanden . Ingen här kan svara i fråga om att öht ge dig ngt vettigt vad som är aktuellt i fråga om din hästs skada/problem .

Det låter lite märkligt att stötvågsbehandling skulle vara givande på ngt som permanent stör dvs en lös benbit .

Enligt vår vet så har stötvågsbehandling hjälp på andra hästar, tydligen så brukar inte lösa benbitar i halsen störa på samma sätt som i benen. Tyckte också att det lät konstig, men eftersom op inte längre var ett alternativ ville vi såklart prova.
Eftersom jag inte tycker det är kul att behöva ta bort en så pass ung häst så tycker jag det vore intressant att få tips från andra som varit med om samma. Då två kliniker inte hade mer att komma med tar jag gärna emot tips om annat som jag kan ta upp med veterinärerna i veckan.

Enligt vår vet så har stötvågsbehandling hjälp på andra hästar, tydligen så brukar inte lösa benbitar i halsen störa på samma sätt som i benen. Tyckte också att det lät konstig, men eftersom op inte längre var ett alternativ ville vi såklart prova.
Eftersom jag inte tycker det är kul att behöva ta bort en så pass ung häst så tycker jag det vore intressant att få tips från andra som varit med om samma. Då två kliniker inte hade mer att komma med tar jag gärna emot tips om annat som jag kan ta upp med veterinärerna i veckan.
Be din vet på Hbg gå igenom operationen med dig och förklara steg för steg hur dem skulle gå tillväga. Hur stora är oddsen att operationen lyckas? Vad blir det för konvalescent? Hur kommer hästen kunna brukas i framtiden?
Med tanke på att det är att ta bort hästen som är alternativet så hade jag iallafall pratat med min vet och försökt med op, ser det för dåligt ut så får hästen oftast somna in på bordet efter ö.k med ägare. Då har du iallafall gjort allt i din makt för att försökt rädda din kompis, utan något onödigt lidande eftersom det ändå var avlivning som var alternativet.

Be din vet på Hbg gå igenom operationen med dig och förklara steg för steg hur dem skulle gå tillväga. Hur stora är oddsen att operationen lyckas? Vad blir det för konvalescent? Hur kommer hästen kunna brukas i framtiden?
Med tanke på att det är att ta bort hästen som är alternativet så hade jag iallafall pratat med min vet och försökt med op, ser det för dåligt ut så får hästen oftast somna in på bordet efter ö.k med ägare. Då har du iallafall gjort allt i din makt för att försökt rädda din kompis, utan något onödigt lidande eftersom det ändå var avlivning som var alternativet.

Ska försöka få tag på lämplig veterinär på Hbg i morgon. Har själv inte pratat direkt med dom utan det är min hemmaveterinär som haft kontakten. Som dom uppfattat det var man tvungen att väcka hästen för att se om op lyckats, men ska dubbelkolla om det stämmer. Har tyvärr ingen bra erfarenhet av Hbg efter att ha varit där med andra hästar, men får kanske ge dom en chans till..
Hade hoppats på att få höra några solskenshistorier från andra som varit med om samma, hade känts bättre.

Ska försöka få tag på lämplig veterinär på Hbg i morgon. Har själv inte pratat direkt med dom utan det är min hemmaveterinär som haft kontakten. Som dom uppfattat det var man tvungen att väcka hästen för att se om op lyckats, men ska dubbelkolla om det stämmer. Har tyvärr ingen bra erfarenhet av Hbg efter att ha varit där med andra hästar, men får kanske ge dom en chans till..
Hade hoppats på att få höra några solskenshistorier från andra som varit med om samma, hade känts bättre.
Det är jätteviktigt att du konverserar direkt med dem som har gjort fyndet och isf ska utföra operationen och hör vad dem har för taktik.
Det är absolut så att hästen behövs väckas för att se slutresultatet, jag menade mera att om det är så illa att benbiten har trasat sönder någon nerv eller muskel som ligger runtomkring och gör att oddsen blir markant sämre så ser dom det direkt på bordet. Annars är oftast dem största riskmomenten själva sövningen(uppvaket) , inte operationen.
Prata med kirurgen som i detta fallet eventuellt ska utföra operationen för att få lite mera kött på benen :-)

Uppdaterar här ifall någon annan råkar ut för samma. Har nu fått svar från Hbg:

"Detta är en svår operation och jag tror knappast att någon i världen gjort den innan. Detta beror till stor del på att vi är de första i världen till att CT'a så många hästar med kliniska problem i hals och nacke och att diagnosen därför inte har kunnat ställas. Vi har under de sista 2 åren med CT sett att det finns många fler fragment och halsfrakturer på häst än man trodde. Så detta är nytt för oss och alla andra. Jag har ändå skickat iväg bilder och CT rapport till ett par kollegor ute i världen - har ännu inte fått in några input (men tror att jag får det under kommande veckan).
Hästen behöver absolut sövas om man skal göra denna operation.
Jag tänker att man skal fundera på denna typ av operation om det är enda chansen för hästen."

Uppdaterar här ifall någon annan råkar ut för samma. Har nu fått svar från Hbg:

"Detta är en svår operation och jag tror knappast att någon i världen gjort den innan. Detta beror till stor del på att vi är de första i världen till att CT'a så många hästar med kliniska problem i hals och nacke och att diagnosen därför inte har kunnat ställas. Vi har under de sista 2 åren med CT sett att det finns många fler fragment och halsfrakturer på häst än man trodde. Så detta är nytt för oss och alla andra. Jag har ändå skickat iväg bilder och CT rapport till ett par kollegor ute i världen - har ännu inte fått in några input (men tror att jag får det under kommande veckan).
Hästen behöver absolut sövas om man skal göra denna operation.
Jag tänker att man skal fundera på denna typ av operation om det är enda chansen för hästen."
Ja där har du ju svaret .. Tråkigt som alltid men hästen bör nog få slippa detta .

@Daisy
Jag började också fundera på den ekonomiska aspekten.
Tyvärr måste man ju tänka på det. Dvs tar försäkringsbolaget det?
Om inte, hur vill du göra då? Vilka ekonomiska möjligheter har du?

Och fundera på hur livet blir ändå för hästen efter operationen? Och hur blir det för dig?

@Daisy
Jag började också fundera på den ekonomiska aspekten.
Tyvärr måste man ju tänka på det. Dvs tar försäkringsbolaget det?
Om inte, hur vill du göra då? Vilka ekonomiska möjligheter har du?

Och fundera på hur livet blir ändå för hästen efter operationen? Och hur blir det för dig?

Har inte några stora påsar att plocka pengar ur, och ska jag vara helt ärlig har jag inte någon bra erfarenhet av varken Hbg eller stora problem/operationer. Så känns inte som att jag kan betala en operation ur egen ficka.
Är det dessutom en så knepig op lär den inte vara gratis och med stor risk att det går fel. Men samtidigt så har jag hört att i vissa ovanligt op så har klinikerna stått för en del just för att dom vill lära sig/testa, men är ju inte heller lockande att min häst ska vara försökskanin (även om nån måste vara först). Hon har heller inte något högt livvärde (20') så möjligt att försäkringsbolaget heller dömer ut.

Är en hel del att tänka på.. Vill verkligen att hästen ska bli bra, hon är supertrevlig att rida men vill inte utsätta henne för för mycket. Hoppas att Hbg får svar från sina kollegor snart så jag får lite mer kött på benen.

Var inte det en tjej här på Buke som opererade sin häst just pga problem med halskotpelaren? Försäkringsbolaget ville inte heller betala. En skimmel trot jag det var.

Har inte några stora påsar att plocka pengar ur, och ska jag vara helt ärlig har jag inte någon bra erfarenhet av varken Hbg eller stora problem/operationer. Så känns inte som att jag kan betala en operation ur egen ficka.
Är det dessutom en så knepig op lär den inte vara gratis och med stor risk att det går fel.

Jag tänker att förutom kostnaderna för op och eventuell klinikvistelse, finns ju alltid (oavsett ingrepp) risken för komplikationer efteråt. Som snabbt kostar en hel del, och inte heller täcks av försäkringen om bolaget inte stått för op-kostnaden.

En svår sits även bortsett från det ekonomiska. Jag kan ju bara tänka vad jag själv skulle ha valt med min aktuella häst (i likhet med alla andra, ungefär), och oavsett vad andra skulle ha gjort så är det du som måste avgöra vad som är bäst för din häst. Hoppas att du kan få bra info som grund. Lycka till!

Det finns typ inga FB som tar skiktröntgen (MR ) rakt av öht .

Vet du varför? Känns ju som en undersökning som ger väldigt mycket och så dyr är den ju inte om man jämför med annat (vårt gick på ca 7500, huvud och nacke ink övernattning).
Vår hemmaveterinär (som skickade oss till Hbg) tyckte det var självklart att försäkringen skulle ta det.

Jag tänker att förutom kostnaderna för op och eventuell klinikvistelse, finns ju alltid (oavsett ingrepp) risken för komplikationer efteråt. Som snabbt kostar en hel del, och inte heller täcks av försäkringen om bolaget inte stått för op-kostnaden.

En svår sits även bortsett från det ekonomiska. Jag kan ju bara tänka vad jag själv skulle ha valt med min aktuella häst (i likhet med alla andra, ungefär), och oavsett vad andra skulle ha gjort så är det du som måste avgöra vad som är bäst för din häst. Hoppas att du kan få bra info som grund. Lycka till!

Tack!
När jag först fick höra att op inte va så enkel sa jag tvärnej. Men nu börjat jag tveka om det är hennes enda chans.. Hoppas på att dom andra veterinärerna kan komma med info som gör beslutet enklare, men tvivlar på det..

Dina försäkringar ersätter MR ( och även CT) med 10000:-/år, och jag har själv erfarenhet av de gör det. Det täcker inte alltid hela kostnaden, men i TS fall hade det gjort det.
Fast TS har inte Dina . Och oavsett så beror det ju på vad FB bedömer skäliga grunder att utföra en sådan . I TS fall har vi ju redan svaret .

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Åh, jag vet inte vad jag ska tänka eller tycka om någonting! Min häst ställde sig rätt upp med mig för några veckor sedan..(har båkat...
Svar
10
· Visningar
4 000
Senast: Snowball
·
Hästvård Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: acrazyone
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 127
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama