Lös benbit mellan 1:a och 2:a nackkotan

Fast TS har inte Dina . Och oavsett så beror det ju på vad FB bedömer skäliga grunder att utföra en sådan . I TS fall har vi ju redan svaret .

Jag skrev det eftersom du skrev att det typ inte fanns några FB som tar MR rakt av. Dina tar MR på samma villkor som de tar kostnader vanlig röntgen, skillnaden är att det är för max till 10000:-/år. Blir det över 10000:- krävs särskilda skäl, som andra FB brukar kräva redan för att ersätta MR från första kronan. Been there done that med olika FB.
Ts har ingen nytta av det nu eftersom ts har annat FB, men andra kan veta det för ev. framtida behov.

Jag skrev det eftersom du skrev att det typ inte fanns några FB som tar MR rakt av. Dina tar MR på samma villkor som de tar kostnader vanlig röntgen, skillnaden är att det är för max till 10000:-/år. Blir det över 10000:- krävs särskilda skäl, som andra FB brukar kräva redan för att ersätta MR från första kronan. Been there done that med olika FB.
Ts har ingen nytta av det nu eftersom ts har annat FB, men andra kan veta det för ev. framtida behov.
Fast om vi nu ska prata försäkringar i TS tråd så är det ju en villfarelse många har att ett bolag täcker allt som står nämt bara rakt av . Det gör de inte . MR täcks inte endera alls eller bara delvis av bolagen och huruvida de täcker delvis är upp till den specifika situationen .Du kan ju tex inte åka in och göra en utredning på en häst och dra en massa röntgenplåtar bara för att du vill det , om inte röntgenplåtar är befogat i sammanhanget - då täcker inte försäkring oavsett vad det står generellt i försäkringsbrevet/villkoren.
Många - trots vad man kanske tror , vet eller förstår inte detta och FB allmänt varesig det har med djur, person, eller annan försäkring att göra, är otroligt trixiga och komplicerade inte sällan när ärendena ffa faller utanför norm vilket nog TS faller inom och precis även redovisat .

Dina försäkringar ersätter MR ( och även CT) med 10000:-/år, och jag har själv erfarenhet av de gör det. Det täcker inte alltid hela kostnaden, men i TS fall hade det gjort det.

Då finns det dom som är generösare än Sveland, tror deras stopp var redan på 5000:-. Får se hur resten av historien blir, kanske dags att kolla upp dom andra bolagen..

Då finns det dom som är generösare än Sveland, tror deras stopp var redan på 5000:-. Får se hur resten av historien blir, kanske dags att kolla upp dom andra bolagen..

Hoppas på det bästa för din häst.

Ursäkta trådkapet, ville bara skriva att det finns FB som är generösare med att betala MR än andra FB, sedan kan det såklart finnas annat de inte täcker. FB är en djungel, man ska helst veta vilken skada ens häst kommer råka ut för innan man tecknar försäkringen...

mackan: när jag haft hästar undersökta av veterinär pga av skada så är det alltid denne som bedömt om röntgen och/eller MR varit befogat, inte jag. Det var något jag tog för givet var underförstått i sammanhanget gällande om FB ersätter eller ej.

Var inte det en tjej här på Buke som opererade sin häst just pga problem med halskotpelaren? Försäkringsbolaget ville inte heller betala. En skimmel trot jag det var.

Det stämmer, läste om det i någon tidning. Ska se om jag kan hitta det igen, har för mig att det var allvarligare typ nån kota som var fel.

Uppdatering:
Efter att ha pratat med försäkringsbolag och kirurgen så bestämde vi att dom skulle operera. Hbg tar hjälp av en 'otroligt duktig fransman' i konstiga operationer, och han skulle vara med på min häst.
Hon blev op idag och jag fick nyss rapport: benbiten hittades och plockades ur och hästen har klarat uppvaket. Men under op så lyckades dom skära i matstrupen, vilket såklart är riktigt allvarligt. Får ny rapport imorgon.

:eek: Vem står för det lilla "misstaget", opererande veterinär eller är det du som djurägare som får stå med den extra kostnaden?
Vet inte än, kom mig inte för att fråga när dom ringde. Blir det komplikationer i form av infektioner eller att mer är trasigt än dom först trodde tex är jag med på att det kostar mig mer. Men om det beror på slarv (även om det såklart inte var medvetet så måste nåt ha missats eftersom nån/några klämmor lossnade) så anser jag att dom faktiskt borde stå för allt. Kan bli en intressant diskussion för jag är ju ganska säker på vem Hbg tycker ska betala..

Skulle vara väldigt intressant att veta hur det juridiska ser ut i ett sånt här fall då något uppenbarligen måste ha gått väldigt fel. Även om det inte är avsiktligt så handlar det ändå om betydande ekonomiska belopp. Uppdatera gärna!

Djurägaren stå för merkostnaderna av misstagen.
Har varit i den situationen med tre hästar på Helsingborg. Två blev avlivat på grund av klanteriet en klara sig tack vare annan veterinär.
Hjälper inte att klaga. Och ta det vidare till ansvarsnämnden ger inte heller pengar då få man ta det juridisk och det kosta i sin tur massa pengar.

@Toxid

Det har inte gått något bra, hon blev avlivad sön fm. Dom fick inte strupen tätt så saliven läckte ut i kroppen så det fanns inget att göra.

@Toxid

Det har inte gått något bra, hon blev avlivad sön fm. Dom fick inte strupen tätt så saliven läckte ut i kroppen så det fanns inget att göra.
Usch vad sorgligt. Jag har följt din tråd och tycker så synd om er båda. Hoppas hästen slipper ha ont och att du mår ok trots de fruktansvärda omständigheterna...

Liknande trådar

Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Hästvård Åh, jag vet inte vad jag ska tänka eller tycka om någonting! Min häst ställde sig rätt upp med mig för några veckor sedan..(har båkat...
Svar
10
· Visningar
4 000
Senast: Snowball
·
Hästvård Har skrivit nån tråd innan om min häst som opererats för en griffelbensfraktur som gett han inflammation på senorna då den lösa benbiten...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: acrazyone
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 127
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama