Instämmer med föregående skribent.
Det man ska fundera på när det gäller s k låsningar är varför de uppkommer? En ET kan många gånger ta bort låsningen så att muskelspänningarna släpper men orsaken är ju inte utredd så då står man ju där snart igen med samma problem.
Min egen erfarenhet av häst med låsningar i ländryggen visade sig bero på en pålagring i SI-leden. Jag lovar, den skadan hade ingen ET i hela världen kunnat bota.
Jag har ju lyxen att ha en kiropraktor/ET som just samarbetar med veterinär. Så sjukt bra så det finns inte. Jag kan således välja att låta honom kika först, jag vet det blir vet vid minsta misstanke. Men för att belysa problemet - likt ditt exempel - så min herre har dels haft en hel del problem med återkommande bakbenshältor. Som liksom inte riktigt gått att förklara, varför håller inte en led som är u.a. på rtg och UL och hästen är exteriört mycket korrekt? Han har behandlats, svarat, satts igång, blivit halt på ungefär samma nivå av arbeta. Oavsett hur man satt igång och vilken rehab man provat.
Han har även haft återkommande låsningar i ländryggen. När dessa lossats så har hästen känts bättre och rört sig bättre (dvs det har inte blivit som när man släpper ett muskelförsvar och tar bort skyddet mot smärtan och hästen blir/visar hältan). Ryggen har varit bättre i perioder och sämre i perioder. Dock inte varit sådana problem att man oroat sig, men det har liksom varit "störande" att den inte blivit bra, att det kommit tillbaka. Har dock inte hittats någon anledning till det, och många teorier har klurats på.
Här i mars/april blev hästen halt igen. Bak. Behandlad knäleder BB (bedövning släckte helt). ÅB ingen skillnad, och nu släckte det inte i knälederna. Efter lite bedövnings-VM så jackpot i höftlederna. De behandlades. Eg var det dags för kiropraktik på hästen och han var låst och sned i ryggen men kiron tyckte att vi tar det när han är bättre i höfterna.
Hästen blev som ny, och med en sällan skådad bjudning, efter höftledsbehandlingen. Vet och kiro är säker på att det här är det primära problemet som spökat i så många år.
OCH - hästens rygg var bättre än på länge. Det mesta av låsningarna och snedheten var borta på ÅB 2 v efter beh av lederna. UTAN att kiron petat på honom.
Så, även där skulle man kunnat kiroprakta ihjäl sig utan att hitta grundproblemet. Det tog veterinärerna och kiron ihop flera år (och det är inte pga någons fel eller så). Var och en för sig hade knappast hittat problemet..
OM en låsning/spändhet/snedhet återkommer - då finns det ett veterinärt underliggande problem anser jag. Jag har köpt hästar somvarit så felmusklade och låsta att de inte kunnat galoppera t ex. Det har räckt med en, max två, behandlingar för att problemet ska vara borta och INTE återkomma. ALLA som haft återkommande besvär har haft underliggande veterinära smärtproblem. Sen att hitta de har varit mer eller mindre lätt, och att "fixa" det har varit mer eller mindre svårt.