lös benbit i flanken?

Instämmer med föregående skribent.

Det man ska fundera på när det gäller s k låsningar är varför de uppkommer? En ET kan många gånger ta bort låsningen så att muskelspänningarna släpper men orsaken är ju inte utredd så då står man ju där snart igen med samma problem.
Min egen erfarenhet av häst med låsningar i ländryggen visade sig bero på en pålagring i SI-leden. Jag lovar, den skadan hade ingen ET i hela världen kunnat bota.

Instämmer med föregående skribent.

Det man ska fundera på när det gäller s k låsningar är varför de uppkommer? En ET kan många gånger ta bort låsningen så att muskelspänningarna släpper men orsaken är ju inte utredd så då står man ju där snart igen med samma problem.
Min egen erfarenhet av häst med låsningar i ländryggen visade sig bero på en pålagring i SI-leden. Jag lovar, den skadan hade ingen ET i hela världen kunnat bota.

Jag har ju lyxen att ha en kiropraktor/ET som just samarbetar med veterinär. Så sjukt bra så det finns inte. Jag kan således välja att låta honom kika först, jag vet det blir vet vid minsta misstanke. Men för att belysa problemet - likt ditt exempel - så min herre har dels haft en hel del problem med återkommande bakbenshältor. Som liksom inte riktigt gått att förklara, varför håller inte en led som är u.a. på rtg och UL och hästen är exteriört mycket korrekt? Han har behandlats, svarat, satts igång, blivit halt på ungefär samma nivå av arbeta. Oavsett hur man satt igång och vilken rehab man provat.

Han har även haft återkommande låsningar i ländryggen. När dessa lossats så har hästen känts bättre och rört sig bättre (dvs det har inte blivit som när man släpper ett muskelförsvar och tar bort skyddet mot smärtan och hästen blir/visar hältan). Ryggen har varit bättre i perioder och sämre i perioder. Dock inte varit sådana problem att man oroat sig, men det har liksom varit "störande" att den inte blivit bra, att det kommit tillbaka. Har dock inte hittats någon anledning till det, och många teorier har klurats på.

Här i mars/april blev hästen halt igen. Bak. Behandlad knäleder BB (bedövning släckte helt). ÅB ingen skillnad, och nu släckte det inte i knälederna. Efter lite bedövnings-VM så jackpot i höftlederna. De behandlades. Eg var det dags för kiropraktik på hästen och han var låst och sned i ryggen men kiron tyckte att vi tar det när han är bättre i höfterna.

Hästen blev som ny, och med en sällan skådad bjudning, efter höftledsbehandlingen. Vet och kiro är säker på att det här är det primära problemet som spökat i så många år.

OCH - hästens rygg var bättre än på länge. Det mesta av låsningarna och snedheten var borta på ÅB 2 v efter beh av lederna. UTAN att kiron petat på honom.

Så, även där skulle man kunnat kiroprakta ihjäl sig utan att hitta grundproblemet. Det tog veterinärerna och kiron ihop flera år (och det är inte pga någons fel eller så). Var och en för sig hade knappast hittat problemet..

OM en låsning/spändhet/snedhet återkommer - då finns det ett veterinärt underliggande problem anser jag. Jag har köpt hästar somvarit så felmusklade och låsta att de inte kunnat galoppera t ex. Det har räckt med en, max två, behandlingar för att problemet ska vara borta och INTE återkomma. ALLA som haft återkommande besvär har haft underliggande veterinära smärtproblem. Sen att hitta de har varit mer eller mindre lätt, och att "fixa" det har varit mer eller mindre svårt.

Om min häst har en låsning någonstans i kroppen som gör att den inte fungerar fullt ut i användbarheten (vilket jag uppfattar är så med TS häst) så får jag mycket mer hjälp av en erfaren ET än av en veterinärklinik. Att åka och spruta cortison i leder för att sen börja rida efter två veckors vila och vänta på att problemet återkommer, det köper inte jag. Jag vill hitta grundproblemet som orsakar eventuella sekundära problem och den hjälpen kan jag få med en skicklig ET/kiropraktor. Sen kanske jag måste åka till klinik för att komplettera ET:s jobb men min erfarenhet är att hittar man grundproblemet så brukar det andra lösa sig också.

Är hästen däremot behäftad med sjukdom så är det självklart veterinär som gäller. Men det var inte så jag uppfattade frågeställningen i tråden.

Så du finner ingen anledning att som ovan åka in till veterinär och titta på den sk. "bortslagna benflisan" och kontrollera att hästen inte är halt/skadad och därför protesterar/känns konstig i ridningen?
Vem har sagt att veterinären ska spruta några leder öht? Veterinären ska bedöma djurets hälsostatus och ev. smärtstatus utifrån medicinsk kompetens. Sen går det ypperligt att då rekommendera genomgång av en ET.
Vad är det som är konstigt ang. det upplägget och hur det ska fungera lagmässigt ur djurhälsoskydd aspekt?

@alexandra @Speedway : Jag håller helt med ang. att återkommande låsningar har en medicinsk orsak. Precis så är det. En icke sådan låsning som behandlas bort av ET återkommer inte, precis som ni påtalar, om vi då förstås inte tar med möjligheten att ngn ryttare rider sig till ngra låsningar/snedheter osv.

@chap13 Det är tråkigt att du har en kass klinik som verkar spruta leder mot provision. Men det förändrar inte lagstiftningen och det är synnerligen oseriöst av en yrkesutövare att gå emot de lagar som de som utövere mycket väl är medvetna om och lever under.

Kanske kan det vara läge att istället leta efter en seriös veterinär, hellre än fortsätta begå lagbrott som djurägare och sponsra de yrkesutövare som anser att djurskyddslagarna inte gäller dem?

@alexandra @Speedway : Jag håller helt med ang. att återkommande låsningar har en medicinsk orsak. Precis så är det. En icke sådan låsning som behandlas bort av ET återkommer inte, precis som ni påtalar, om vi då förstås inte tar med möjligheten att ngn ryttare rider sig till ngra låsningar/snedheter osv.

Ryttarorsakade kan de ju vara, men då blir det sällan jättestora låsningar. Men just att jag (som har grymma problem med min rygg och snedhet och behandlas tre ggr så ofta än hästen av kiropraktorn, vi har samma) skapat låsningarna var en av de "teorier det klurats på" genom åren ang låsningarna. Sadel en annan. Men de har fallit ifrån då det dels inte märks skillnad om jag varit sned eller rak, efter sadelbyten etc eller om han ridits kontra vilat. Men det är ju precis som du säger en möjlighet, även om min tro är att det är ganska få fall. Men det löses ju om det är problemet inte heller det av att om och om igen behandla hästen - utan då är det ju ryttaren som behöver rättas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 761
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 690
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 991
Senast: lewellyn
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka