Lös avföring

Sv: Lös avföring

Tror att de åtgärder du vidtagit är mycket kloka. Säger då också förra ägaren att hon är så känslig mot protein att hon inte kan gå på bete sommartid kan det absolut ha med det att göra. Min ena häst tål inte heller proteinet. Har därför fått köpa speciellt hö till honom. Han var dålig i magen i ett halvår när jag försökte fodra med vårt kraftiga. Han fick inte tillräckligt stor giva för när jag försökte öka på ökade även hans magproblem. Det började rätta till sig när gräset kom så förmodligen var det en kombination av för lite fibrer och för kraftigt hö. Definitiv förbättring kom sedan vi bytt ut höet mot ett mindre kraftigt, senare taget hö.

Proequo har jag hört mycket positivt om. Har inte provat själv men skulle absolut göra det om magproblemen återkom.

Ja jag tror att det kan vara en del av problemet att hon får i sig för mycket protein...Man vill ju ge dem mycket grovfoder men nu när jag har ökat givan har hon blivit rätt så tjock;) har kollat runt lite och hittat en som säljer hö. Ska kolla på det och höra vad det är för analys på det.Kan tyvärr inte ta hem så mycket åt gången så det bästa hade varit om man kunde blanda...

Tack alla för era svar och tankar!:bow::laugh:

Blandar gör jag! Fyra olika sorter just nu. Det funkar utmärkt. Har blandat i sju månader. Magen är kanon så tydligen lyckas jag bra.

Nu går hon på 15 kg hösilage+halm och Proeqou ska göra detta i tio dagar i samråd med vet. 0.5 liter morgon och kväll. blir inte detta bättre ska jag prova att gå över till hö, och sen blir det vet om hon inte blir bättre...:(

Börjar med att skriva att jag tyvärr inte har några värden på hösilaget....Hon får 9 kg hösilage,ett kilo havre hon fick nästan 2 kg havre innan och ett halvt kilo lusern. Nu får hon då 1 kg havre,8 kg hösilage och halm. 1kg lusern,6 dl foderjäst plus magbalsam. min tanke var nu att hennes mage skulle bli bättre av att ersätta lite av höet med lusern då det kanske är väldigt starkt... Jag har slut på ideer....

9 kg hösilage låter som en bra giva i mina öron, (om det är torrt). Tycker inte att du ska öka på det om inte hästen har lågt hull förstås. Jag rekommenderar istället IR-behandling som visat sig fungera mycket bra på en av mina vänners hästar som hela sitt liv har lidit av diarréer. Hon IR-behandlade sin häst av helt annan orsak och fick på köpet en diarréfri häst! :)
http://ingelasirterapi.se/allmant-om-hast

Tack så mycket för tipset!! Vet ju dock ingen här nere i skåne som gör det..Min kompis är utbildad med laser...ska höra med henne om hon vet.

Lillans såg också ut som koblaja förut, men sen jag bytte till halm ser avföringen bra ut plus att hennes gallor gått bort:)

Nu ar jag avänt Proeqou i en vecka och ser ingen som helst skillnad...köper hö idag och börjar blanda med hösilaget. Om detta funkar ska jag börja introducera kraft foder...vad ska man börja med?? havre,fibergi,musli krafft??? vad är bäst egentligen?? jag gissar att fibergi är bäst..

Nu ar jag avänt Proeqou i en vecka och ser ingen som helst skillnad...köper hö idag och börjar blanda med hösilaget. Om detta funkar ska jag börja introducera kraft foder...vad ska man börja med?? havre,fibergi,musli krafft??? vad är bäst egentligen?? jag gissar att fibergi är bäst..

Jag tror att det kan ta ganska lång tid innan tarmfloran har stabiliserats igen. Jag hade nog inte haft så bråttom med att börja ge kraftfoder igen. Det känns som att utmana ödet igen.

Jag kommer naturligtvis att ge henne bara grovfoder tills magen är bra igen...men sen när man märker att magen är bra igen vill jag ju ha lite mer go i henne..inte så mycket go i henne för tillfället när jag tog bort havren..lite betfor får hon ju ha för att få i sig mineralerna...en näve havre som skramlar i krubban på morgonen när alla andra får!! men vad är bäst för magen??? undrar jag ju nu..

Jag tycker det låter bra att du har ökat grovfodret.
Jag uppfattar att hästen går och bökar i jorden och kanske får i sig lite som inte är så bra. Så var det för min häst och hon var konstant dålig i magen. Trodde först att det var mask/parasiter eller vad man säger, avmaskade. Men jag har hittat ett mineral/vitamin som jag verkligen tror är bra och hennes mage verkar må jättebra nu. Aldrig lös i magen osv. Dom är jättebra att ställa frågor till också och har bra tips. http://www.ameproducts.se/ En rekomendation bara. :)

Jag har faktiskt tänkt köpa detta..jag har steel joint till henne nu och vill först ta slut på den..sen ska jag prova deras. tack för tipset!!

Jag har provat även det. Alla dessa preparat är nog bra för några hästar. För min häst hjälpte det inte alls. Och jag kan garantera att plånboken blir extremt tunn.

Jag kan nog spara dem pengarna!!:bump: Hon har blivit mycket bätte nu sen jag började med hö!! Började ge hö i måndags och idag var det nästan som det ska var med tollarna!!!:D Är sååå glad att det "bara" var hösilaget hon inte tålde...Så nu ska vi bara hålla tummaran för att hennes hälta förvinner oxå...:mad:

Grattis! Det var väl roligt. Jag vet hur det känns.:banana::banana:

Å vad kuul grattis. Jag förstod nästan att det var så. Som jag skrev förut gjodre jag likadnat med min lilla polle och hon blev också mkt bättre i magen.
MVH fridaaN

Tack vad gulliga ni är! Idag var det verkligen "tollar" i boxen!! Torra och fina! Helt underbart!:banana::love: Att man kan bli så glad för lite skit!!:D

Ja, det finns ingenting som gör en hästägare så glad som fasta, fina skitar.:D

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka