Lös avföring

Sv: Lös avföring

Min ponny hade samma problem. Plockade bort allt foder och väntade ut henne. Sen satte jag in allt igen en sak i taget. Tills jag kom på 3 olika allternativa orsaker. Vilket av de 3 är jag osäker på.

Vad menar du med allt foder??fick hon ingen mat alls?? grovfoder måste dem ju ha..Utöver hösilage får hon bara havre och betfor..svårt att tro att hon inte skulle tåla detta då hon har fått det länge..

Är stråna i hösilaget spröda? eller är det av grövre typ? Har du någon aning om vilken ts halt det är? Om du skulle gämföra mellan gräs på en äng och hö hur blött är det då?

det finns beskrivningar på buke om man söker hur man i ugnen hemma kan ta reda på vilken ts halt det är på hösilaget. man väger det innan och sen efter att man har torkat det i ugnen så kan man få en ungefärlig ts halt.

Tja..det är ganska så kraftiga strån..Mitt i mellan gräs och hö kan man väl säga.. jag ska skicka iväg till analys. måste ju samla på mig lite från olika balar i frysen.

Annledningen till att jag frågar ang sprödheten i gräset beror på att i bland kan det vara så att gräset innehåller för lite fibrer vilket hästens tarmflora behöver. om man då hjälper till med halm eller hö i riklig mängd brukar det rätta till sig..

Om ditt hösilage är någonstanns mitt i mellan hö och gräs är det endå ganska blött .vilket gör att din grovfoder giva är rätt liten om du förstår hur jag menar?det blir mycket vatten och liten fibermängd.

Man ser ju ofta detta fenomen hos hästar på bete de första veckorna.Vilket beror på att gräset är spröt och inte speciellt fiberrikt och innehåller mycket vatten.
Hadde hästen fri tillgång på halm?

Prova att ge mer grovfoder, 9 hösilage är inte spec mkt för en stor häst. dEt kan inte vara havren då ? skulle nog prova att ta bort den, om det rinner över från tunntarmen till grovtarmen kan det orsaka störningar i grovtarmen, störnigar i grovtarmen kan tex vara att de blir lösa i magen, för lite grovfoder kan oxå ge störningar i grovtarmen och de kan bli lösa i magen...

Pratar vi om mägnden ensilage i ts eller i kg foder? Och vad är det för ts på ensilaget? (lätt att mäta själv). Luktar det "starkt" eller mer som hö?
En islandsunghäst som vi har behöver ett kg hö minst varannan dag förutom det ensilage som de har fri tillgång till, för att hennes mage ska hålla sig ok. Kanske en idé? Och så skulle jag nog ta bort kraftfodret, om jag inte hade någon särskild anledning att ge det?

Ha ha. Ja naturligtvis fick hon hösilage. Jag bara nämnde hur jag gjorde med min tjej. Hon va tunn innan och är än. Men är på väg upp till normal ponnystorlek...

13 kg foder och det luktar inte skarpt..det som brukar var så där blött brukar lukta mycket mer än vad mitt gör..jag har ju funderat på att köpa in lite hö och blanda med..hon går ju i rätt så hård träning så för att hon inte ska "dö" på banan vill jag ge henne havre..

hon får 13 kg av hösilaget och du tror att det är ungefär så blött som någonstans mellan bete och hö. Hö har ju en ts halt på 84% i snitt ,bete ligger på knappt 20%.Då skulle ditt hösilage ungefär hamna på en ts halt på låtsäga någonstans kring 50%?

Vilket betyder att om du väger upp ditt hösilage.låt säga ett kg.då är ½ kg vatten och ett ½ kg grovfoder.
vilket gör då att din giva på 13 kg är 6.5kg grovfoder och 6.5 kg vatten.
Rekomenderad giva grovfoder är 1.2-1.5 kg ts per 100 kg kroppsvikt.
Nu tror jag iof att ditt höslage kanske är torrare än 50% Men givan ts är ändå låg i förhållande till hästens storlek.

Senast ändrad:

har själv ett hösilage med ts på 60 och min häst (fullblod) äter 20-25kg/dygn blir ju 12-15 kg ts, och hon är ändå liten väger nog 450kg bara...

nej riktigt så blött är det inte..det är nästn som förra årets och det hade en ts halt på ca 70 har jag för mig. så det ligger nog på 65 i ts kan jag tänka mig. Så om jag ökar på med 2 kg till så får hon 9 kg grovfoder till 600 kg kroppsvikt.

Jag hade som många andra sagt ökat på hösilaget och lagt till halm. Hade även tagit bort det mesta kraftfodret i stället. En del hästar (exvis min gamleman) klarar inte av all lösande betfor och stärkelsen i mycket havre. Nio kilo grovfoder låter fortfarande väldigt lite. Min 150 cm gubbe (cirka 450 kilo tippar jag) äter över åtta kilo torrhö. Plus något kilo halm till kvällen. Han har haft mycket dålig mage och tål inte för mycket protein. Därför får han väldigt lite kraftfoder och desto mer grovfoder. I år har hans mage funkat kanon.

Jag har fyra olika teorier här. 1 Antingen får hästen för lite grovfoder och för mycket kraftfoder. 2 hästen tålinte all stärkelse i kraftfodret. 3 det är för mycket protein. 4 Hästen tål inte hästen hösilage.

En femte kan också vara vajsing på bakterikulturen i magen.

hej jag tror det kan va så eftersom du inte hade värde på höselaget så kan det vara därför han/hon blir lös i magen.Där jag hade min häst innan fick dem nog inte det bästa höselaget och blev då väldigt lösa i magen. sedan flyttade vi henne till ett anannat ställe med hö av bra kvalete då var det lösa bajset som borblåst.bara en liten fundering? om du har möjlighet att byta till något annat tycker jag du kan testa det. det funkade i mitt fall.;)

Min häst har också lite problem likt dina.. Och han kan varken äta hösilage, betför eller morötter, då rinner det nästan ur honom... Men har börjat ge 2 DL proviva varje dag, det funkar jättebra! (dock är han ponny, så om du har store häst, bör du kanske ge mer :p )

Ok, men elda inte upp några hus nu;). Man tar lite ensilage, väger det på hushållsvåg, t ex i en bigpacklåda. Kör det sedan med lock i micro, eller torkar på mycket låg värme (och här förstår alla att man måste passa det noga så att man inte orsakar eldsvåda...). Sedan väger man det igen, och när det inte längre minskar i vikt har man fått ut allt vattnet. slutvikt/ursprunglig vikt=ts (*100 om man vill ha det i %).
Egentligen konstigt att så många fodrar utan att veta ts, då blir det lätt för lite grovfoder.
Som sagt, ett kg hö till ensilagegivan kan funka, kanske kan man ta hem ett mindre parti "eget hö", då.

Ojsan, det lär ju inte krångligt alls.
Jag måste absolut pröva, och jag lovar att inte elda upp mitt hus :D

Tusen tack för info!

Jag tror att hösilaget kan vara rätt så proteinrikt och energi rikt då det alltid varit bra värden på hans hösilage tidigare. Jag har nu plockat bort allt kraft foder och ger henne Proeqou 1 liter om dagen. Får se om detta hjälper plus att hon får 15 kg hösilage och halm. Hon ska enligt förra ägaren vara känslig för proteinet i gräset och får därför inte gå på bete på sommaren..kanske det kan ha med detta att göra...om hon inte blir bättre på dessa 10 dagarna som hon ska ha detta så åker jag till klinik för grundlig undersökning...veterinären som jag paratade med igår sa att om hon gick och pillade mycket i marken kunde man ta in henne tidigare eller ge halm ute så hon inte fick i sig så mycket annat"skräp".

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka