Lös avföring

clubman

Trådstartare
Börjar med att skriva att jag tyvärr inte har några värden på hösilaget....Hon får 9 kg hösilage,ett kilo havre hon fick nästan 2 kg havre innan och ett halvt kilo lusern. Nu får hon då 1 kg havre,8 kg hösilage och halm. 1kg lusern,6 dl foderjäst plus magbalsam. min tanke var nu att hennes mage skulle bli bättre av att ersätta lite av höet med lusern då det kanske är väldigt starkt... Jag har slut på ideer....

Sv: Lös avföring

Vad är det för häst?

På tok för lite ensilge om det är tex ett halvblod (baserar det på givan jäst), beroende på TS-halten så kan man räkna att det är 4-6 kg hö du ger hästen och det räknar jag som en ponnygiva.

Är det en för liten giva så blir de lätt lösa i magen.

Ja det var lite hösilge.... Men varför ska du minska på hösilaget och ge lusern.? Magen kanske har för lite att jobba med.

Nu är det ju ett ganska så torrt hösilage...och det spelar ju roll..hade det varit ett blött hösilage är det ju som ni säger en liten giva....då tänker jag kanske ändå i fel banor..jag tänker ju att hon är lös i magen på grund av ett starkt hösilage med mycket energi och ville därför försöka balansera upp det genom att ge halm och lusern istället..men det jag ska testa är kanske att öka till 12 kg?? Det är ett halvblod...

Fast jag har också ett ganska torrt ensilage med bra värden och din giva är mindre än vad islänningarna här får...

15-16 kg får mina halvblod.

Sen är det ju väldigt svårt att uppskatta värdet utan analys, vilken skörd är det?

Jo det vet jag ju tyvärr att det är omöjligt att veta vad det innehåller..det är taget nu i sommar..tror att det var första skörden i södra halland...Jag provar att öka till 14 kg och ser om det blir bättre..tycker så synd om henne nu..

Öka succesivt och försiktigt, ett kilo redan idag och sen med 2 kg i veckan. Du märker när det är tillräckligt.

Mina hästar får äta så mycket de vill, de är inte proteinkänsliga och jag märker när de är hungriga eller ej.

Lycka till!!

Det kan väl inte vara så att hon plötsligt är överkänslig mot hösilage..har ju fått det 1 år nu och inte haft några problem innan..ska kanske testa och ge lite hö...

Nja, känslig kan hon ju vara, min ena blir väldigt lös i början på säsongen, men med lite mag och tarm-balans och stor giva stabiliseras det ganska snabbt. Så testa öka givan först.

Nu får hon 13-14 kg men har inte blivit mycket bättre...bara tjockare:p funderar på om det inte är att hon går och rotar i jorden...ska kanske prova proeqou???

Mitt halvblod blir lätt lös i magen under vinterhalvåret, och då har det funkat bra med att ge honom en tredjedels bakjäst-paket om dagen i hans mat ;)

Har haft lös mage på min häst i flera år i omgångar,och jag har provat det mesta .Hon äter nu betfor som ju är lösande men magen funkar perfekt.
Det står ju någonstans att hästar som äter silage ska ha betfor/melass.
Värt att prova minst ett par veckor,börja med lite och öka sakta.
Lycka till

Jag har ett ganska så kraftigt ensilage i år, och mitt en halvblod blev också lös och väldigt "pruttig" i magen. Jag provade bakjäst utan vidare resultat. Det som har hjälpt bäst är att komplettera ensilagegivan med halm. Nu får hon sin vanliga ensilagegiva + ett par kilo halm till varje kvällsfodring. Nu är hon betydligt bättre, så jag antar att det är halmen som har stabiliserat magen. Jag läste i en annan tråd att fler hästägare har upplevt att deras hästar blir lösa i magen om ensilaget innehåller mycket protein.

jag tänkte från början på invecklade saker, men kan det inte bara vara att hästen får för lite salt och inte kan behålla vattnet den får tillgång till?

Lycka till! :D

*kl*

Ts.

När började den dåliga magen? Vad åt hästen innan o efter? Vad är nytt? Är det nån ny leverantör på hösilage? Eller köper du nåt nytt märke på annat foder?
Finns det gräs i hagen?

Ingen ny leverantör sen innan..haft samma hösilage leverantör i lite mer än ett år nu..Samma hagar och stall sen i våras. Kan inte komma på något annat än att där inte finns någor gräs att pilla med utan mest lera nu när det är plusgrader.Hennes lösa avföring började nog när gräset försvann.. så när det är minusgrader ute är hon bättre i magen... Jag vet att hon är känslig för protein i gräs enligt blodprov..undrar ju nu om denna hösilage omgång kan innehålla mer av detta protein än innan...??? är så svårt det här. har ju tänkt på att byta till hö..hon har ju dock klarat hösilaget innan..

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 153
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka