Lös avföring

Sv: Lös avföring

Tack ,hade blandat ihop det :) frågade kemisten i stallet (väldigt praktiskt att ha!), och hon talade lite vett i mig ;)

Började ju med jäst igår och hästen är faktiskt redan bättre i magen :)

Hur ser hagen ut?

Jag upptäckte i höstas att mina hästar blev lite lösa i magen då det blev lerigt ute. Så fort det blev frost och marken frös så blev det bättre direkt :)

Då äter de trots allt genom upphängt hönät.

Ja, det är lerigt ute ... Men vi fäster hönäten i lådor. Men det är klart att han kan gå och pilla i leran ändå ...

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, kommer ihåg hur förtvivlad jag var innan vi fann en lösning för min häst. Man vill ju så gärna att ens ögonsten ska må bra! I vårt fall är det verkligen jättekonstigt varför en del av hästarna bara inte tål att stå på full giva hösilage trots att alla analyser inkl sunt bonnförnuft visar att det är fint foder.

Förhoppningsvis kan du hitta något tillskott som hjälper. Det är ju trist om din häst ska behöva vara dålig i magen fram till maj, eller ännu längre om inte ett foderbyte kan hjälpa...

Ja det verkar ju onekligen vara något med hösilaget som inte funkar för dessa hästar. Trots att det är testat enligt konstens alla regler. Vissa klarar absolut inget hösilage och vissa klarar upp till lika delar hösilage och hö.

Man får verkligen vara tacksam att vi har god tillgång till fint hö här! (hö som dessutom inte är ett dugg dyrare:laugh:)

Nu är han som sagt redan bättre efter bara en dag, men blir han inte helt bra över helgen så får ju självklart veterinären komma och självklart gör vi vad som behövs. Sedan tror jag att du uppfattat mig lite fel :) Min häst är inte lös i magen som i diarre eller ens i närheten av en komocka. Hans bollar är bara lite lösare än det normala, de faller alltså isär lite enklare och ör litelite blötare, så att han skulle må dåligt tror jag inte.

Senast ändrad:

Vad bra! :) Ofta är det så att folk frågar efter tips - och när de väl får några så gör de allt för att göra allt utom just det som folk föreslår... Lycka till med din hästs mage nu! :)

Kan rapportera att även min kille bajsat jättefint inatt, efter två nätter med extra torrhö utöver hösilaget. :idea::bump:
Får bara hoppas att det håller i sig, TACK underbara buke, skönt att höra att det finns fler där ute med samma problem :bow:

Well det beror väl på hur man ser det. 3 av 9 tycker jag låter lika illa, inte lika normalt.
Jag har väl kanske varit med om ett par st av hundra(?) genom åren som varit långvarigt lösa i magen och det har utan undantag varit hästar med dåliga fodergivor.
Då menar jag de hästar där man 'inte vet varför', har även sett hästar med dåligt foder vara lösa.

7 kg silage ts 70-75 och 2 kg halm. Konstant tillgång 8-17, sedan en giva vid insläpp ca 19. Sedan kvällshö vid 23, som räcker hela natten nästan. hädten väger 300 kg ca.

Det låter ju bra :bow:
Har du sett hästen hur den äter i hagen under dagen? Tänker om den står och pillar i buskarna hela dagen eller faktiskt äter av fodret.

Hoppas det fortsätter åt rätt håll!

Han äter av fodret. Han är ett stort fan av lättilgänglig mat ;) men som sagt så är det möjligt att han fått i sig nåt från marken. Ibland trillar det några strån ur lådan och då äter han ju upp dem ...

Ja, fast vissa hästar, ägt två st som är släkt, tål inte hösilge något vidare helt enkelt. Kassa på både begränsad rejäl giva och på fri tillgång. Olika stall, olika hösilage, alltid bra värden alltid kassa i magen i olika grad. Hö= magen är prima.

Stött på detta i i vissa stall att ca 25% av hästarna är lösa i magen med bra grovfodergiva av hösilage, jag har sett fenomenet flera ggr så det är inget undantag precis. Då är det nog något i processen som gått fel, men helt ovanligt är det ju inte.

Vad skönt att det har löst sig för din häst! Det är ju kanon när problemet är så lätt avhjälpt! :laugh: Hoppas att den nu fortsätter att hålla sig bra!

Min var heller inte jättelös i magen men helt klart lösare än önskvärt och man såg liksom alltid spår på benen att det "runnit" lite och det kom alltid några centiliter "vatten" efter han hade bajsat. Men vissa av stallkamraternas hästar var så påverkade att de hade riktig diarre.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: super
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 475
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 762
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka