Sv: löpskydd

Så bara för att man tycker att hunden ska få slicka sig i röven (en instinkt som inte avlats bort) så är det att jämställa den med ett vilddjur? Jag vill inte likställa hunden med vilddjur, jag vill bara att den ska få vara hund.

Blod i sängen löses på ett mycket enkelt sätt: låt inte hunden vara i sängen/soffan de få dagar per år som hon löper...

Mina hundar löper i regel 6 veckor om året..
Inte bara några dagar.

Jag har inte blöjan på dygnet runt, utan när de är ute har de ju självklart inte blöjan på. Men på nätterna är blöjorna ett måste då blodfläckarna oftast inte går bort.

Jag brukar även dusha dem någon gång under löpet.

Men löpskydd är ju en helt annan sak. Inte har du det för hundens bästa? Det är ju bara för att du själv ska slippa städa.

Hundar har en egen drift till att själv sköta sin hygien. Varför inte låta dom?

Vaddå? Skulle det vara värre med blöja än med löpskydd?
Jag ger inget för något av dom.

min hunds löpskydd sitter så pass löst att hon kommer under med nästan och kan slicka hur mkt hon vill, så det tycker jag inte är en bra anledning till att inte ha löpskydd, däremot så ökar risken för livmoderinflamation, men jag tror det är många som har samma binda dag ut och dag in, och dessutom återanvänder dem! bakterierna dör inte för att de tvättas.

jag använder nu trosskydd, och byter troskydd 2 gg/dag. för jag vet hur det luktar annars *spysmile*

Min tik löper 3veckor per gång, två gånger om året.Under hennes första löp testade jag med tikskydd med binda i, jag har testat människortrosor, klippt av ett par strumpbyxor och fixat och grejet, bytt bindan flera gånger om dagen och tikskyddet flera gånger i veckan... jag gjorde allt detta för att jag trodde att det var ett måste.
Sen vid hennes andra löp sa jag, "nä... nu får hon sköta det där själv" och mycket riktigt både rengör hon sig och städar efter sig. Ibland kan man se en liten blodfläck på golvet och då säger jag bara "städa" och såfixar hon till det så fint. ;)
Sen i och med att jag är en sucker och vill ha mina hundar i sängen lägger jag två extra handukar där hon brukar ligga och på dagen har jag ett lite fulare överkast som de får vara på. Det funkar utmärkt. I och med att det är min hund och jag älskar henne som ett barn tycker jag inte hennes blod är äckligt, hade jag tyckt det hade hon inte fått vara i sängen alls. Hellre det än att behöva köpa massa skydd och bindor som ändå bara åker åt sidan och blir tuggade på. :bump:

Mina två håller hyffsat rent efter sig. Men det kommer en del på golvet och i sängen.

När mina hade trosskydd kom de åt att slicka.

Har för tillfället en omplaceringstik hemma som självklart började löpa när hon kom. Hon verkar faktiskt inte hålla rent efter sig ett dugg plus att hon blöder EXTREMT mycket mer än mina andra två.

Det är synd att jag just städat bort det mesta av löpet. Annars hade jag tagit fotografier.

//Lotta

Mina två håller hyffsat rent efter sig. Men det kommer en del på golvet och i sängen.

När mina hade trosskydd kom de åt att slicka.

Har för tillfället en omplaceringstik hemma som självklart började löpa när hon kom. Hon verkar faktiskt inte hålla rent efter sig ett dugg plus att hon blöder EXTREMT mycket mer än mina andra två.

Det är synd att jag just städat bort det mesta av löpet. Annars hade jag tagit fotografier.

//Lotta

Du kan ju testa att lära henne att "städa"... ibland vet de inte riktigt vad de ska göra och instinkter kickar inte alltid igång. När du ser en blodfläck, går du fram och pekar på den och säger ex. "städa", så fort hon börjar slicka upp det ger du massor med beröm, då fattar hon förhoppningsvis ganska snart att det är så hon ska göra. :idea:

*kl*

min tik löpte 4-5 veckor x 2, skvätte blod överallt och vägrade städa efter sig. då var det skönt med tikskydd (som hon dock strimlade sönder).

Herre..herre..Gud..

Är det bara jag som tycker att blöja på hundar är ...sjukt? :crazy: Man har ju hört skräckhistorier om (yorkshireterrier)uppfödare som har blöjor på alla hundar istället för att låta dom rasta sig utomhus. Det här är ju visserligen inte samma sak men det närmar sig..

Är det så svårt att låta hunden vara hund? Skaffar man en tik så är man väl från början på det klara med att de löper med jämna mellanrum? = löptiksblod i sängen eller ingen hund i sängen alls.

Så resonerar iaf jag.

edit: f ö så ska man inte gå runt och inbilla sig att en sketen blöja stoppar en kåt hanne..:cool:

Men allvarligt, att man väljer ha skydd för att slippa halka runt i blodfläckar är väl knappast något som gör att hunden inte är hund?

Och att jämföra det med att ha blöja för att slippa rasta? *suck*

------------
// ägare till två tikar, som får löpa med trosor och troskydd, och ändå beteer sig som hundar! :o

Tre veckor x två löpperioder löper min och ja, det blir sex veckor/år. Dock blöder hon endast de två första veckorne, inte under höglöpet.

Annars brukar det ju vara under höglöpet de blöder, dvs i snitt 9dgr. Alltså i snitt 2,5v/ år. Det var därför jag tyckte det lät mkt med 6 veckor, för det är ju trots allt bara de dagar de är i höglöp som är relevanta här. Och det var därför jag tyckte det lät mkt med 6 veckors blodande/år ;) Så när jag skrev "få dagar per år" syftade jag ju på själva höglöpet, lite klumpigt kanske att bara skriva "löper"...

Troskydden blev även äckliga efter bara två dagar tyckte mina hundar och brukade slita dem i stycken.
Så först köpte jag en hel hög med troskydd så att jag kunde byta varje dag och sedan tvätta.
Du måste skilja på trosskydd och tikskydd!! Det är inte samma sak. Trosskyddet stoppar man i tikskyddet!

Tiken på denna bilden har ett tikskydd:
tikskydd_2160.jpg

Detta är ett trosskydd:
ny_trosskydd_50.jpg

Sorry, inne på 3 veckan som sjukling..

TIKSKYDD skulle det ju självklart vara. Bindor andvände jag i dessa, vilka bytes flera ggr om dagen.

Mina hundar löper det vill säga blöder i 3-4 veckor 2 ggr per år.
Alltså minst 6 veckor om året.

Min tik blöder också drygt tre veckor per löp vilket alltså ger 6-8 "blodiga" veckor per år.:crazy:

Kombinerar dessa två (dvs två trosskydd i tikskyddet) - borde kanske bli = trikskydd?! ;):angel: ...eller tokskydd kanske..? :D

Annars brukar det ju vara under höglöpet de blöder, dvs i snitt 9dgr. Alltså i snitt 2,5v/ år. Det var därför jag tyckte det lät mkt med 6 veckor, för det är ju trots allt bara de dagar de är i höglöp som är relevanta här. Och det var därför jag tyckte det lät mkt med 6 veckors blodande/år ;) Så när jag skrev "få dagar per år" syftade jag ju på själva höglöpet, lite klumpigt kanske att bara skriva "löper"...

"Brukar"?

Mina tiker löper 3-4 veckor två gånger om året och blöder konstant och riktligt under hela den tiden, ingen av dem har brytt sig om att tvätta/städa efter sig. Slutar blöda strax innan höglöpet.

Använder tikskydd och trosskydd jag byter några gånger om dagen eftersom det luktar skunk hemma efter några dagar annars. :crazy: Bor brf med tvättstuga, kan inte tvätta eller förvara blodiga lakan, kuddar, överkast och mattor hur som helst.
Hade jag bott i villa och kunnat begränsa dem till säg kök, hall hade de nog fått gå utan dagtid iaf.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit