Sv: Loppfrön

Hej vill du veta mkt om loppfrø kan du kolla på www.steneberg.se. ring henne hon e en mkt klok kvinna.
Annars kan ja sæga att loppfrø kan vara en billig førsækring mot sandkolik.
Klart att man inte måste ge de men de kan vara klokt om de pelar mkt i jorden.

Jag har inte gjort det tidigare utan det var först när vi flyttade ut på vårt nya ställe. Här har vi sandjord o risken är stor att de petar i sig mycket sand om dagarna när de betar.
Veterinären föreslog att gå i gruspaddock o utfodra i höhäck istf gå i sandhagar med kort gräs. Får i sig mycket grus när de betar o drar upp med rötterna...
Men när jag hade lerjord gav jag det aldrig o hade aldrig hört någon ge förrän vi flyttade hit!
Men har man leriga hagar o ger hö ute så är det kanske all idé, jag vet faktiskt inte!

Oj förlåt! Jag har halkat på tangenterna!
Inte meningen!:o

Loppfrö är lösliga näringsfibrer som kan ta upp fukt till 20 gånger sin egen vikt. Tarminnehållet blir mjukare och tarmpassagen förbättras. På så sätt motverkar det förstoppning.
Lösliga fibrer har dessutom egenskapen att de kan binda toxiner och tunga metaller, en liten rengöringskur alltså.
Man ska bara ge med lite vatten när hästen har lös mage, annars SKA man ge med tillräckligt mycket vatten.

Jag ger mina varje dag i sin kvällsbetfor. Det anser jag vara en bra lösning eftersom jag inte vill ha fröna för "kladdiga", hästarna äter inte dem då!

Kan ju vara olika hur de reagerar. Jag har några i stallet nu som inte alls är bra i magarna... Kan ju vara loppfröna kanske.
Prova att inte ge ett par dagar o se om det bli bättre, det ska jag göra på mina!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka