Löpning, parning....

O

Orzon

Min urgulliga hund har börjat löpa.
Jag hoppas innerligt att det blir en kull valpar till våren.
Hanhunden har jag lånat hem och han stannar här tills vidare.

Men min tik är lite lustig när hon löper. Hon visar nästan ingenting och förra gången jag parade henne (två år sedan) så missade jag nästan löpningen och parade henne i sista sekunden.
Det blev bara en valp den gången.

Hur fungerar det egentligen?
Kan fler lycklade "språng" ge fler valpar eller kvittar det om det bara blir ett parnings tillfälle?

Det hade ju varit kul om det blev fler valpar denna gången.
Håll tummarna.

Colansmatte

Sv: Löpning, parning....

Antalet språng har ingen egentlig betydelse, utan det är när i löpet tiken paras. Äggen är befrukningsdugliga under några dagar, och de mognar inte samtidigt. Med flera språng ökar naturligtvis chansen att pricka rätt dag, men spermierna lever ett par dygn i tiken så mer än 2-3 språng är inte nödvändigt. Varannan dag är lämpligt, med början från att hon ställer upp sig ordentligt och släpper till.

Den förra kullen kan ju ha blivit liten av flera anledningar; dels kan det ju ha varit som du själv misstänkte - så sent parad att bara ett ägg var dugligt, dels kan hon ha dålig fertilitet. Mer sällan är det hanen som är boven i dramat, även om det händer. Hanen kan ha rätt låga nivåer av sperma, bara de simmar bra, och ändå få stora kullar.

Mvh,
Duvan

Sv: Löpning, parning....

Tack för ett väldigt bra svar.
Hon löper fortfarande. Troligen någon dag kvar innan hon "ställer upp sej"

Jag håller tummarna stenhårt för en större valp kull denna gången.
Men bara det blir en tik valp till mej är jag överlycklig!!!

Hjälp till att hålla tummarna! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 336
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025