Kicki_83

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa löplina till våran vovve...

Finns det någon här som har som kan ge lite tips på vad som e bra och dåligt?

Sv: Löplina!

Det är tillåtet längre, iallfall inte utan ständig uppsikt.

Tidigare hade jag löplina till min hund, jag köpte vanligt rep och satte fast hakar i båda ändar, en som satt fast i en skruv i marken och en till halsbandet.
Jag har också haft stålvajer med plastöverdrag, det kan de inte bita av lika lätt.

Finns möjligheten så är det bättre att sätta upp ett ordentligt staket eftersom du måste vara i närheten, alltså kunna se hunden om den är i löplina.

Hunden ska vara i den ute med oss....väldigt sällan utan tillsyn...

Staket är inte aktuellt

Man fäster linan i ordentliga krokar, mellan krokarna o linan fäster man en slags grej som köps i båtaffärer, de går att skruva åt så att linan spänns vb.
På själva linan sätter man en rulle, också från båtaffären, en grej som används till linorna för segel, ser ut lite som en talja.

Sen köper man en plastad korkskruvad vajer i djuraffären, de har karbinhakar i båda ändarna o drar ihop sig o expanderar så att hunden aldrig kan fastna med benen i den o undviker på så sätt benbrott.

mvh

Okej tack ska vidar befodra det till min kära pappa så kanske han kan knåpa i hop en tills i sommar :)

Kan det inte fungera med hundgård annars? Jag har haft löplina till mina. Det fungerar ganska bra tycker jag.

Nope vi vill ha löp lina :) Så han kan vara ute med oss när vi e ute :) Kommer nog inte att gå att ha Huskyn lös när han blir stor och då är löplinan ett bra alternativ för honom att vara med oss tycker vi!

Kan inte hunden vara ute med er menar du om den inte har löplina utan en tjuderpåle ??? Vad konstigt argument. Förklara gärna vad som menas. Löplinor är ju begränsade till ett stället, det är ju inte en påle. Men förklara gärna.

*LÖPLINA utan särskrivning* ;)

Jo självklart kan vovve vara med oss om vi har tjurpåle...Men vi har tänkt göra så löplinan går mellan typ våran husknut till vårat uthus och då har vovve chans att vara med oss på de ställen vi är på mest. Och vi behöver inte hålla på att flytta på någonting.

Och vill vi ha honom med nere vid bryggan eller på annat ställe där inte löplinan räcker tar vi en såndär skruv som man kan sätta ner i marken och sätter fast honom i.

Det är bara så vi tänkt säger inte att någon annat är fel bara att vi vill ha det så som jag säger.

Löplina ger precis som du själv påpekat ett betydligt större område att röra sig på. Och mindre trasselrisk. Men ta för guds skull en sån spiralvajer ;) Vår vorsteh brukade fälla folk på löpande band med sin lina, genom att springa om folk på 'utsidan', och fälla dem med delen mellan luftlinan och halsbandet. Han tyckte det var VÄLDIGT roligt. Det är dock inte ett dugg roligt om man är människa, speciellt inte om man bär på någonting. Man faller handlöst när linan trycker till i knävecken bakifrån..

Fast hunden var ju glad ;)

Det låter precis som något våran buse skulle kunna hitta på. Ska tänka på det så det förhoppningsvis inte blir så i vårat fall :p

Jag har bara positiva erfarenheter av löplina, vi var hundvakt under 2 veckor och var inte 100% säker på att hunden skulle stanna på gården så då satte vi upp en löplina. Enkel lösning som gör att hunden har stor rörelseförmåga och kan vara hund på begrensad yta, helt perfekt!

Sen kom även denna hund på det roliga med att välta folk, och det var ju inte fullt lika roligt...

Vi är lite van med vältningen sen förut oxå från förra vovven vi hade. Till honom hade vi en lina som satt fast i husväggen och räkte kanske 7-8 m...lära vara lite på sin vakt där med så han itne kom och svepte om kull en.

Det är tillåtet längre, iallfall inte utan ständig uppsikt.

*snor din knapp lite halvt*

Två timmar per dygn får man ha hunden uppbunden utomhus:

SVJFS 2008:5 L102
2 kap
11 § Hundar får inte hållas bundna inomhus.
Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 049
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
924
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka