Lönsamhet i ridskolehästar... hjälp!

lewellyn

Trådstartare
Jag blir snart tokig. Jag vet att jag har sett en artikel, uppsats, rapport eller liknande om hur mycket en ridskolehäst bör användas i verksamheten för att betala sig själv/vara lönsam. Jag har även för mig att det var uträknat på olika stora verksamheter, från stor anläggning med flera hundra ridande per vecka till små med kanske 40-50 ridande per vecka.

Är det någon som har sett något sånt och kan berätta vad den heter, var den finns eller så? Eller om någon sitter på liknande siffror?

Jag har googlat och läst en massa intressanta kandidatarbeten och rapporter hela dagen men inte hittat vad jag söker...

Sv: Lönsamhet i ridskolehästar... hjälp!

När jag räknat (har drivit ridskola) har jag vänt på frågan.. Rekommendationerna från förbundet är att hästarna går högst 2 ggr/dag utspritt på en vecka. Det har jag tolkat som att det "är tillåtet" att låta dem gå tre vissa dagar om man har vilodagar på helgen.
För att räkna ut ett vettigt pris, så börjar man med lönekostnader och löpande utgifter. Investeringar skrivs ju av så de lämnar vi därhän just nu.. Det är också skillnad om man är privat eller förening - den senare har varken moms eller rätt att kalkylera men någon "vinst".

Säg att man behöver få in 1 miljon för att "gå runt" (exemplet baserat på överslag).
Hästarna är 15 st.
Lönekostnader: 600 000.
Omkostnader hästar, underhåll, lokaler: 400.000 (vet att detta är lågt, men som exempel för att göra räkningen enkel..)
Hästarna behöver då jobba in ca 67.000 per häst per år.
Ridskoleveckorna är oftast ca 40 st/år
Varje häst måste jobba in ca 1700 i veckan = 240 kr/dag

Detta ser ju inte helt omöjligt ut - men då gäller det att minst ha 105 elever i veckan som betalar 240 kr/per lektion och då behöver inte hästarna gå mer än en gång om dagen - 7 dagar i veckan.

Lägg sedan till att normalt för en verksamhet med 15 hästar ligger nog kostnaderna på snarare 2 miljoner+ så ser man att detta inte är någon guldgruva!

Så beroende på 1) antal anställda och faktiska kostnader 2) antal hästar 3) typ av verksamhet 3) bidrag eller inte
så kan man beräkna om man har elevunderlag och rätt prissättning för att hästarna ska kunna gå de rekommenderade 2 gångerna per dag.

En häst som inte "drar in" sina pengar är inte lönsam och bör bytas ut eller få andra arbetsuppgifter så den tjänar sina "67.000/år." För att vara säker på kalkylen gäller det att inte överskatta - vet ridskolor som bygger sin budget på att öka elevantalet med 20% vilket är svårt att nå, och därför alltid går minus... Jag har alltid gjort tvärtom - har jag 200 elever i veckan räknar jag på 170

Ridläger och andra "extrajippon" har jag alltid räknat som bonus (eller vinst) men man kan naturligtvis räkna in dem i totalen om man vill...

I mitt eget fall var det så att en lekt. skulle ha behövt kosta ca 250 kr vilket var för högt i min region, så det gällde att vara uppfinningsrik och hitta andra inkomstkällor för att få det att gå runt...

Så om en häst är lönsam eller inte beror ju helt på omständigheterna hos den aktuella ridskolan - utan det finns bara rekommendationer och det ur djurskydds-synpunkt.

Senast ändrad:

Fast det där kan man nog inte räkna ut ens generellt.

Beror ju på mark- och fastighetskostnad, foder (tillverkas eget eller köps det, transportkostnader?, hur många hästar man har, strö i boxen? hur många anställda har man och hur många elever och vilken lön man själv vill ta ut, finns en hel del privatridskolor där hästarna betalar kanske sig själva men ridläraren tar inte ut någon lön.... :crazy:

Lars-Gösta Nauclér har gett ut en skrift med bl a nyckeltal för ridskolor.

Lars-Gösta Nauclér har gett ut en skrift med bl a nyckeltal för ridskolor.

Tack! Den ska jag genast sätta mig att leta efter :)

Cha9 - jag räknar omvänt också... men det hade varit skönt med ett riktvärde - som de rekommendationer du nämde, tack då vad jag inte helt ute och cyklade med 2 pass/dag (nästan bara nybörjarlektioner i det här fallet).

Det gäller i det här fallet en liten klubb med ca 50 ridande/vecka och ingen anställd personal.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 509
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama