Longering?

D

diskho

Hej, undrar en sak om longering :)

Min ponny tycker att det är jättekul att bli longerad! :D Men tyvärr har jag inga inspänningstyglar då jag inte longerar så ofta, så jag longerar mest för att han ska få "busa av sig" :P

Men jag tänkte, att nu när han "lärt sig" gå på volten igen (han har varit lite nochalant förut eftersom jag inte har haft någon långpisk) så är det ju rätt bra motion ändå. Jag vet att man inte ska longera för ofta, men någon gång i månaden iaf tänkte jag.
Så vilken sorts inspänningstygel ska jag ha? På en longeringskurs jag var på hade dem sadeln på och en graman tror jag. Ponnyn jag lånade då gick väldigt fint tillslut (den var busig först :P) med den. Eller ska jag strunta i inspänning öht?

Ni får fråga om ni undrar något, hinner faktiskt inte skriva mer info just nu såg jag :rofl:

Sv: Longering?

Jag skulle använda "vanliga" inspännings tyglar som fästs i sadelgjord eller longering gjord:)

Okej :) Men han bär iaf upp sig ovanligt bra tan inspänning tycker jag. Han lyfter upp framdelen och han springer inte sådär jobbigt utåtställd som en del hästar gör när man longerar. Så det är nog inten brådska x)

springer han bra endå och söker sig neråt behöver du nog inga inspänningar, inspänningar kan störa mer än de hjälper...

Aha, okej vad bra :) Trodde att man var tvungen att ha inspänningar för annars är det jättedåligt.. xD

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 505
Senast: machafuko
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Träning Min generella inställning till inspänningstygel är negativ och jag tillhör skaran som anser att man inte får hästen att gå i form för...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
7 290
Senast: doleron
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 248
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar