S
Silly
alla NH fantaster, ska man longera hästen eller har det negativ påverkan på häst o människa relation? o så sliter det ju oxå mkt på leder osv..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Piraja skrev:Longera gärna i syfte att träna upp kommunikationen men inte för att motionsjobba. Jag använder mig av mycket kroppsspråk under longering och jobbar mest, gångartsväxlingar och vändningar och stopp. Känner jag att hästen är med mig och att jag ser att han är fri i sina rörelser och arbetar med bärighet, så slutar jag där. Det är min åsikt att man inte ska harva på bara för att man inte orkar motionera hästen den dagen. Visst, det är bättre då med 20 minuter markjobb än inget alls men ren motionsträning ska ske ute på större spår (både rakt och böjt.) Markjobb behöver inte ske på lina eller på ridbana /rund bana. Jobba lite markjobb på betet utan redskap som lina och spö och använd bara kroppsspråket. Då ser man fort om man har befäst kommunikationen.
Bubben91 skrev:Går det att få en häst att springa runt mig i en cirkel utan lina??
Utan att hästen bryter cirkeln??? (Utan rundkorall)
NH tränar min häst och jag skulle väldigt gärna klara att göra detta men vet inte hur i all värden det skall gå till....
Alana skrev:jag pmar dig en bok som alla med häst borde läsa om så bara för att få lite perspektiv och nya infallsvinklar
Alana skrev:jag pmar dig en bok som alla med häst borde läsa om så bara för att få lite perspektiv och nya infallsvinklar
Jag är gansk asäker på att man får tipsa om bra böcker osv, du får däremot aldrig länka till försäljningsställen.Alana skrev:jag pmar dig en bok som alla med häst borde läsa om så bara för att få lite perspektiv och nya infallsvinklar