S

Silly

alla NH fantaster, ska man longera hästen eller har det negativ påverkan på häst o människa relation? o så sliter det ju oxå mkt på leder osv..

Sv: Longering

Longera gärna i syfte att träna upp kommunikationen men inte för att motionsjobba. Jag använder mig av mycket kroppsspråk under longering och jobbar mest, gångartsväxlingar och vändningar och stopp. Känner jag att hästen är med mig och att jag ser att han är fri i sina rörelser och arbetar med bärighet, så slutar jag där. Det är min åsikt att man inte ska harva på bara för att man inte orkar motionera hästen den dagen. Visst, det är bättre då med 20 minuter markjobb än inget alls men ren motionsträning ska ske ute på större spår (både rakt och böjt.) Markjobb behöver inte ske på lina eller på ridbana /rund bana. Jobba lite markjobb på betet utan redskap som lina och spö och använd bara kroppsspråket. Då ser man fort om man har befäst kommunikationen. :cool:

om du låter linan hänga,inte hålla den spänd som de flesta annars gör, sliter det inte alls på samma sätt på lederna,eftersom hästen då kan hålla balansen utan problem.

Piraja skrev:
Longera gärna i syfte att träna upp kommunikationen men inte för att motionsjobba. Jag använder mig av mycket kroppsspråk under longering och jobbar mest, gångartsväxlingar och vändningar och stopp. Känner jag att hästen är med mig och att jag ser att han är fri i sina rörelser och arbetar med bärighet, så slutar jag där. Det är min åsikt att man inte ska harva på bara för att man inte orkar motionera hästen den dagen. Visst, det är bättre då med 20 minuter markjobb än inget alls men ren motionsträning ska ske ute på större spår (både rakt och böjt.) Markjobb behöver inte ske på lina eller på ridbana /rund bana. Jobba lite markjobb på betet utan redskap som lina och spö och använd bara kroppsspråket. Då ser man fort om man har befäst kommunikationen. :cool:

Håller med dig! :bow:

Om jag inte hinner rida min häst brukar jag låta dom springa omkring i paddocken lite i stället för att longera.

Det är ingen större skillnad på att longera hästen med slapp lina eller helt lös, det är vad jag har upplevt på mina i alla fall.
Det största felet många gör är väl att dom inte låter hästen titta på "ledaren", altså att hästen ska springa likgiltigt rakt fram.
Det går helt mot hästens instinkter. Om dom litar på någon så vill dom se den för att kunna följa dess kommandon.

Det är också lättare att ändra varv och liknande om man inte har en lina att trassla in sig i... :smirk:

Går det att få en häst att springa runt mig i en cirkel utan lina??
Utan att hästen bryter cirkeln??? (Utan rundkorall)

NH tränar min häst och jag skulle väldigt gärna klara att göra detta men vet inte hur i all värden det skall gå till....;)

jag pmar dig en bok som alla med häst borde läsa om så bara för att få lite perspektiv och nya infallsvinklar :D

Bubben91 skrev:
Går det att få en häst att springa runt mig i en cirkel utan lina??
Utan att hästen bryter cirkeln??? (Utan rundkorall)

NH tränar min häst och jag skulle väldigt gärna klara att göra detta men vet inte hur i all värden det skall gå till....;)

Ja, det går. Men inte förrän du och hästen har en väl fungerande kommunikation och det kommer inte över en natt... Jag har själv en lång väg att vandra..

Alana skrev:
jag pmar dig en bok som alla med häst borde läsa om så bara för att få lite perspektiv och nya infallsvinklar :D

Pm mig också snälla... ?

Alana skrev:
Jag är gansk asäker på att man får tipsa om bra böcker osv, du får däremot aldrig länka till försäljningsställen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 838
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV