Longering?

shh

Trådstartare
Hej!
Jag är inte så van vid att longera. Undrar om någon kan berätta lite om longering! T ex. stegvis hur det går till, tips om longering :D
Tacksam för svar!
 
Sv: Longering?

Då jag inte orkar skriva själv snor jag från Arias hemsida. Hoppas att det e den infon du vi ha.

Longera hästen
: 2010-12-11 16:01
Att longera hästen är en bra förberedelse för utbildning av unghästar, men också ett sätt att motionera hästen utan ryttare. När man longerar rör sig hästen i en stor cirkel runt linföraren, som kontrollerar hästen med hjälp av en lina, en longerpisk och sin egen röst.
Det finns olika sätt att fästa longerlinan vid tränset. Det allra bästa och mest skonsamma för hästen är att skaffa en så kallad kapson – i synnerhet om man hanterar en ung häst som man inte vill göra hård i munnen. En kapson ser ut som ett vanligt träns, men nosgrimman har ringar att fästa linan i. På så sätt riskerar man aldrig att göra illa hästen i munnen.
Den som har en rutinerad häst kan skaffa ett så kallat delta som fästs i båda bettringarna. Med hjälp att deltat fördelas trycket från linan jämnt i hästens mun. Man kan även trä linan genom båda bettringarna och fästa på den yttre sidan, för att fördela trycket. Att bara fästa linan i endast en bettring är direkt olämpligt.
Longerlinan bör vara 7-10 meter lång. Undvik för din egen skull att skaffa linor av syntetmaterial – risken att bränna sig om hästen drar till är stor. Använd gärna handskar för att få ett fast grepp om linan. Vira aldrig linan om handen!

Pisken används enbart för att hålla hästen på spåret och för att eventuellt förstärka och förtydliga de kommandon du ger med din röst. Aldrig för att slå hästen!

Hjälptyglar används på rutinerade hästar för att de även under longeringsarbetet ska arbeta i rätt form. Exempel på hjälptyglar är inspänningstyglar, halsförlängare och chambon. Hjälptyglarna fästs i en longergjord eller i sadeln. Se till att fästa stigbyglarna så att det inte åker ner och börjar slå hästen.

Tyglarna till tränset ska antingen tas av eller fästas så att hästen inte riskerar att trampa på dem om den drar ner huvudet. Det enklaste är att tvinna tyglarna under hästens hals och sedan fästa dem i käkremmen.

När du longerar ska du stå så att du alltid har hästen snett framför dig. Hästen ska ramas in så att en triangel bildas mellan hästens nos, linan, du själv och pisken tillbaka till hästens svans. Under longeringen ska du röra dig på en liten cirkel och alltid hålla linan sträckt.

Linlöparen ska, precis som vid ridning, känna så att hästen går fram och bjuder på ett korrekt sätt. De framåtdrivande hjälperna är rösten och långpisken. Förhållande hjälper är rösten och förhållning med linan.

Om hästen försöker minska volten ska pisken peka på hästens armbåge vid bogen. Börjar den tveka i framåtbjudningen ska pisken vara bakom hästen, ungefär i linje med hasen.

Hästen ska kunna longeras i alla gångarter, men var försiktig i galopp, eftersom vridningen blir kraftig i kotorna på det böjda spåret, med risk för skador. Unghästar bör överhuvudtaget inte longeras för ofta eller för länge på grund av slitaget.

När det är dags att byta varv ska hästen först göra halt ute på spåret. Den får inte komma in till linföraren, utan ledas ut i det nya varvet av linföraren.

Varför longera?
Longering kan användas för att rasta en häst som har överskottsenergi innan en ryttare sitter upp. För hästar som har ont i ryggen, skav eller inte kan ridas av någon annan anledning är det också ett bra sätt att ändå arbeta dem.

Unghästar lär sig grunderna för bl.a. framåtdrivande och förhållande hjälper och överhuvudtaget att lystra till och lyda kommandon människan ger med rösten. Det är till stor nytta i det fortsatta arbetet med att rida in hästen.
 
Sv: Longering?

det bästa är att ha ngn som kan stå bredvid och och visa/ förklara hur man ska göra. positionen och kroppsspråket är allt vid longering, siktar man en halv m för långt fram på hästen(bromsande) så tappar man väldigt mycket bjudning hur mycket man än smackar och driver med pisken. precis som att det kan vara omöjligt att få stopp på hästen om man siktar för långt bak på hästen(drivande).

kan man man ha en halvbra position och sköta broms och gas med lina och pisk, men resultatet blir mycket bättre om man använder kroppsspråket för att reglera tempot.
 
Sv: Longering?

Vill jag motionera hästen utan ryttare tömkör jag, även detta går ju att göra på volt i alla gångarter. Ser många som bara låter hästen springa runt och runt i gångarterna och olika varv utan att tänka på alls hur hästen är ställd eller rör sig. Jag tycker det är för svårt för både mig och häst att röra sig rätt på en volt i de olika gångarterna rätt ställd och i form med endast hjälp av en lina, min häst är dessutom grön och jag longerar aldrig. Tömkörningsutrustningen tycker jag personligen är mycket bättre, lättare för mig och häst att få till det bra. :)

Jag skulle dock hemskt gärna vilja bli duktig på detta så det ger ännu ett sätt att variera träning med .:)
 

Liknande trådar

Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Tossa90
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: animalasia
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp