Longering, sliter eller ej?

Sv: Longering, sliter eller ej?

*lånar knappen*

Jag anser att precis som Lina_Olsson säger så sliter ju allt som vi gör med hästen.
Och vad gäller diskussionen huruvida longering sliter mer än annat eller inte så måste jag säga att det är både och.
En häst som longeras ofta och länge löper naturligtvis större risk att slitas på än en som longeras då och då och givetvis under förnuftiga förhållanden.

Jag kör som regel att alltid longera max 20 minuter och då genom att byta varv ofta och att ALLTID ha hästen under inspänning.
Detta för att få hästen att arbeta i en bra form där den går " under sig" och därmed minskar risken till att den springer och belastar fel.
En häst som longeras utan inspänning springer med huvudet uppåt och med sänkt rygg. Den använder inte ryggen och bygger fel muskler som man kan jämföra med att om man skulle sitta på hästen i det fallet så sitter man rakt PÅ ryggraden och inte på musklerna som framträder vid sidorna om ryggraden när den höjer ryggen och går i form.
Och det är skadligt för hästens rygg och leder. Och DET ger i sin tur förslitningsskador.

Det i sin tur gör mer skada än nytta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama