Longering, sliter eller ej?

Sv: Longering, sliter eller ej?

Etoile skrev:
Men borde det inte slita med tömkörning på volt också :confused:
Iofs så balanserar man upp hästen så den kan använda sig av yttersidan också, och inte bara lägger sig.. Men det är ju ändå samma rörelser man begär av hästen, som när man longerar.. :smirk:

Du har fler valmöjligheter när du tömmkör. Behöver inte bara befinna dig på en liten volt. Du kan öka och minska volten, Du kan byta om volt, du kan gå ut på rakt spår m.m. Jag tömmkör aldrig 30 min i ett sträck på volt. Kanske max 5 min i taget om jag ska jobba igenom hästen, och sedan går jag ut på rakt spår. Jag får röra på sig mer än om jag skulle longera... men det är ingen nackedel tycker jag.

/Lizzie

jag föredrar oxå att tömköra min pålle istället för att longera. Dwels för att han är ung, sen så tycker jag själv att det ör sååå tråkigt att longera. Om jag inte har tida att rida så släpper jag honom mycket hellre i ridhuset än tvingar honom runt runt i en lina.
Däremot jobbar vi lite i rundcorallen, men aldrig i högt tempo.

Men om man tänker på hur hästen ser ut då den longeras, typ ligger ner i kurvorna, nja men ni fattar? Brukar hästen gå likadant när ni rider eller tömkör på volt? Klart man inte ska rida eller tömköra på volt allt för länge heller men jag tror hästen bär sig mer då och klarar det längre än longering utan att det skadar. Dessutom behöver du ju inte ha en böjd häst för att du rider på ett voltspår utan den kan ju gå nästan lika rak som på spåret. Och hur många sitter bara och åker runt i en volt i 15-20 min åt varje håll?

Tigertofflan skrev:
Allmän fråga:

Vad är det för skilnad på att tömköra på volt, rida på volt och longera? Slitaget borde väl blir desamma?

Skillnaden är att i longeringen gör du ingenting annat än bibehåller volten och sen byter du varv och igen: bibehåller volten.

när du rider gör du annat emellan. När du tömkör gör du också annat än ligger på volten varv efter varv efter varv.

domino skrev:
Jag har samma åsikt som den veterinären.

Tycker så synd om de hästar vars ägare longerar dom i motionssyfte! :( Det sliter enormt på hästens ben.

Det enda tillfälle jag kan tänka mig longering är i korregeringssyfte och då bara nåt varv och aldrig galopp. Tömkör hellre!

:bow: :bow: :bow:

För att undvika 100 olika inlägg som svar på olika personer så svarar jag Etoile också på hennes fråga: Man tömkör inte enbart hästen på volt, utan gör som när man rider den: dvs byter varv, växlar övning etc etc. Longeringen är ju isolerad till ett och samma varv, vilket kräver kunnighet i hur man longerar rätt, dvs en kunnighet om när och hur man balanserar hästen och hur man varierar arbetet på volt i lina.
Understryker min tidigare poäng igen: För en tillräckligt erfaren person med kunnighet är longering ett hjälpmedel. för gemene man som INTE innehar dessa kunskaper och som alltför ofta longerar " i brist på rid-tid", så utgör det en risk i det att man sliter fel på hästen.

Jag longerar inte heller min häst, men min dressyrtränare har en förkärlek till att bara arbeta hästen på volt, öka-minska volten, galoppera på volten i säkert 20-30 varv, m.m :crazy:

Men jag tänkte på en sak, hur är det med voltigehästar?
Visst, de tränas ju på andra sätt oxå, men de måste väl vara bland de hästar som går mest på volt eller??

Man ska longera KORTA stunder, det är inte något man står och gör i en timme...där finns väl förklaringen till det dådå...
MAX 6-8 minuter per varv!
Jag skrittar de mest när jag longerar, ALDRIG galopp, mkt sällan trav, isåfall mkt kort bit och mkt långsamt...
tycker detta gjort mina hästar mkt mjukare.....

En voltigehäst tränas mycket för att orka med det jobb den ska utföra, dvs man tar inte bara första bästa kuse och kör ett timmespass i galopp i vänster varv utan man jobbar mycket med uppbyggande träning innan hästen är färdig för att gå på volt.

Precis som alla andra hästar rids och tränas de ut i skogen och på dressyrbanan. Mycket klättring, styrketräning och kondition. Naturligtvis även mycket lösgörande arbete.

Till skillnad från många andra som motionslongerar sin häst så är tempo och takt lugnt och stadigt, det går nämligen inta att voltigera på en häst som ligger i kurvorna och kör fullt ös medvetslös. Volten ska vara minst 16 meter vilket oftast inte förekommer i den sk motionslongeringen, då är volten ofta mycket mindre. Hästen är ju även inspänd vilket gör att den inte kan rusa iväg obalanserat.

Ett voltige pass är även uppdelat att man kör varierade gångarter, även om ett pass kan vara upåt 1-1,5 timme långt så är det max 20 minuter av det som ligger i galopp och då uppdelat på flera pass med skritt och kanske något kort pass i trav emellan. minst första 20 minutrarna är uppvärmning eftersom stora hästar behöver lång tid att mjuka upp och värma musklerna innan man belastar dem. Tiden inkluderar även en lång avskrittning och nedvarvning. Detta gäller dock en upptränad voltigehäst i full tävlingskondition. Otränade hästar går kortare pass. Jag värmer gärna upp hästen med tömkörning för att avlasta den från voltarbete och lösgöra den så att den är avslappnad i sitt arbete. Jag byter även varv mycket under passets gång, dels för hästen naturligtvis, men även för voltigörerna som tenderar att bli enkelsidiga även de om de inte kör i båda varv.

Voltigen har nu tagit beslutet att minska ner antalet lagmedlemmar från 8 till 6 för att minska längden på tävlingsmomentet för hästen. Så nu kommer passen på tävlingsvolten att bli kortare.

Jag vet att många stirrar snatt på voltigen eftersom det enda folk i allmänhet vet är att vi galopperar runt i vänster varv, men den största delen av träningen sker faktiskt i skritt. De voltigehästar jag känner till är glada, positiva, vältränade individer som gillar att visa upp sig på tävlingsvolten och trivs med alla barn som klappar och gullar och gosar med dem. Man ser hur de sträcker upp sig och myser när alla barn klappar om dem och njuter av den uppmärksamhet de får. Jag har även sett flera hästar bli extra försiktiga när de får upp små nybörjare och man ser hur de galopperar så lugnt och försiktigt de bara kan, de tar verkligen hand om barnen.

Varierad och korrekt träning är väl något vi alla strävar efter oavsett i vilken form.

Etoile skrev:
Men borde det inte slita med tömkörning på volt också :confused:
Iofs så balanserar man upp hästen så den kan använda sig av yttersidan också, och inte bara lägger sig.. Men det är ju ändå samma rörelser man begär av hästen, som när man longerar.. :smirk:

Och var skrev jag att jag bara tömkör på volt? Det är slitsamt för hästen att gå på volt så det gör jag så lite som möjligt. Går efter vägar, tränar sidvärtes rörelser, serpentiner, åttor och nåt varv bara på volt i båda hållen..Som flera skrivit har du mer valmöljligheter när du tömkör så jag tycker inte man kan jämföra tömkörning och longering.

Tack för en bra förklaring!!!

Jag kan ingenting om voltige så det var intressant.

Så lite så. Bidrar gärna till att öka informationen kring voltige då det i mitt tycke ofötjänt har dåligt rykte.

Ska även tillägga att man inte tränar voltige dagligen på en och samma häst utan man har i normalfall en träning per vecka, vet klubbar där hästarna får gå mer sällan ändå. Sedan kan det ju bli något mer under tävlingssäsong och när man har 2- eller 3-dagarstävling.

Dock är bra voltigehästar något som inte växer på träd och mycket jobb läggs ner på hästarna med träning och skötsel. Man är även mycket rädd om sina hästar då det tar lång tid att träna upp en ny häst.

lizzie skrev:
Du har fler valmöjligheter när du tömmkör. Behöver inte bara befinna dig på en liten volt. Du kan öka och minska volten, Du kan byta om volt, du kan gå ut på rakt spår m.m. Jag tömmkör aldrig 30 min i ett sträck på volt. Kanske max 5 min i taget om jag ska jobba igenom hästen, och sedan går jag ut på rakt spår. Jag får röra på sig mer än om jag skulle longera... men det är ingen nackedel tycker jag.

/Lizzie

det kan man i en longerlina också. som sagt, det handlar egentligen inte om vad du gör, utan hur du gör det. finns säkert de som tömmkör 30min på en volt också, men ska vi spy galla över tömmkörningen för det? :crazy:
jag ser variation mellan tömmkörning och longering som en fördel, när det gäller arbete från marken. men det är bara människan som håller i repändarna som bestämmer hur bra träningen blir.

Har både sett på faktafilmer, tv-program och i böcker att man måste vara MYCKET erfaren för att kunna tömköra hästen på rätt sätt, och dessutom ännu mer erfaren för att kunna tömköra den på rätt sätt på rakt spår.. Då kan man väl lika gärna ta den tid det tar att lära sig att longera på rätt sätt, vilket är det sättet som inte kan skada hästen över huvud taget :crazy: :rofl:

Precis.
Problemet är bara att innan man blir tillräckligt erfaren måste man ju tömköra och longera utan den erfarenheten. För att kunna bli rutinerad, menar jag.
Kan vara vettigt att ha en assistent som redan är rutinerad och kan lära ut sina erfarenheter.
Låter lite rörigt. Undrar om nå´n fattar. :D

de få gånger jag longerar försöker jag gå på så stor volt som möjligt (så använder ag alltid bara grimma), så jag själv går på en rätt stor volt i mitten, sen brukar jag även låta hästen följa spåret och jag går/springer bredvid (oftast i början för han ska gärna busa och jag kan inte släppa honom)
Han jobbar väldigt fint och hittar en egen form (oftast väldigt låg form och joggar).

Men det sliter ju som sagt, min massör rekomenderade inte alls longering isåfall väldigt sällan.

Tyvärr vet jag en del som longerar sina hästar så fort de inte orkar rida, och oftast på liten volt med hästens huvud mkt böjt in (personen står och drar i linan)

Föredrar tömkörning, sen har man en busig häst oxå så man får ju en j-a kondis :D

Jag longerade en häst senast för så där en 25 år sen.....det enda jag kan göra numera är att tömköra ettåringarna på volt i utbildningssyfte, då sker det kanske max 10 ggr.

volter kan inte tillföra hästar nåt förutom utbildning eller lösgörning..och det skall inte missbrukas.

Lina_Olsson skrev:
det kan man i en longerlina också. som sagt, det handlar egentligen inte om vad du gör, utan hur du gör det. finns säkert de som tömmkör 30min på en volt också, men ska vi spy galla över tömmkörningen för det? :crazy:
jag ser variation mellan tömmkörning och longering som en fördel, när det gäller arbete från marken. men det är bara människan som håller i repändarna som bestämmer hur bra träningen blir.

Du har säkert rätt! Att jag inte longerar beror på att jag inte är någe bra på det. Jag upplever att jag har mycket större valmöjligheter att jobba hästen när jag tömkör, än om jag skulle longera. Har gått kurser i tömkörning så jag lärt mig hur jag ska göra. Även tömkört med tränare. De som longerar i min omgivning kör någon variant som de kallar för "löslongering" och är ett sätt för dem att motionera hästen när de inte hinner/orkar rida. Då är det 30 min runt på volt, med en häst som springer lite hur som helst, som gäller. Något som jag tycker verkar helt onödigt och tömkör alltså hellre...

Sedan har jag ju även sett skräckexempel på tömkörning också då hästen enbart befinner sig på volt eftersom människan inte orkar gå/springa efter hästen...

/Lizzie

Det finns både bra och dålig longering. Frågan är varför man gör det, hur man gör det och när man gör det. Att longera sin häst en gång i veckan utan någon som helst kunskap om form eller bäraktighet skulle jag verkligen inte rekommendera. Men att man longerar för att få bort ett felaktigt beteende eller dylikt kan vara positivt, förutsatt att man vet hur man gör.

Jag brukar löslongera ganska ofta, detta görs i en mindre hage som inte är rund, utan inspänning och ibland med två hästar samtidigt. Hästarna tycker det är roligt och jag tycker att det är roligt. Longera på volt ser jag ingen nytta i, jag rider knappt på volt heller...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama