longering innan ridning

Sv: longering innan ridning

Ja, alltid. Jag longerade även min lite äldre häst (7 år) innan ridning efter en tids vila. Hon visade tendenser till att utveckla sadeltvång och eftersom det är så lätt att få och så svårt att bli av med ville jag inte ta några risker. Och det var inte i första han för att jag var rädd för att ramla av utan för att det är näst intill omöjligt att komma till vettigt arbete med en häst som studsar och skjuter rygg...

Och visst, dålig longering sliter mycket på hästen. Dålig ridning likaså. Jag tror nog att jag är lite bättre på att longera än att rida faktiskt. Så med mig sliter det nog rent av mindre med longering än med ridning.

Tömkör hellre för de kan amn göra på 4:kantspår så slipper hästen gå på böjt spår.
Men jag gör bara de om hästen är i"galet" tillstånd hellre att den får bocka av sig då än med mig på ryggen:D

Vi undviker det.Det är ändå på hästryggen man ska vara.

Undantag görs för extremt busiga eller pigga individer.Då kan de få busa av sig det värsta några ggr.Det är dock inget vi fortsätter med i all evig tid för vi vill inte befästa att det är fritt fram att busa vid longering.

Nej, det har jag inte gjort med någon. Longerar väldigt sällan öht, tömkör hellre (även på volt).
Longerar gör jag nästan bara i början när jag vänjer hästen vid att röra sig med sadel, innan jag kommit så långt att det är dags att sitta på dem.

Fast syftet är väl knappast i första hand att de ska "bocka av sig" utan mycket mer att de ska nå lösgjordhet innan man sitter upp? I alla fall för mig.

Fast syftet är väl knappast i första hand att de ska "bocka av sig" utan mycket mer att de ska nå lösgjordhet innan man sitter upp? I alla fall för mig.

Exakt!...Jag låter inte min fröken bocka och dona på när det är arbete på gång.:cool:

Syftet för mig är att de bocka av sig det värsta.

Nu pratar jag om mina 2-och 3-åringar.Har hittills inte behövt longera någon av de äldre med det syftet:p

o jag har inte behövt longera mina 2-3-åringar heller i det syftet, bockar/busar/sprallar gör man inte när det är jobbdags utan det får man pyssla med i hagen före och efter arbetet.

o jag har inte behövt longera mina 2-3-åringar heller i det syftet, bockar/busar/sprallar gör man inte när det är jobbdags utan det får man pyssla med i hagen före och efter arbetet.

Oj hjälp, hur får man småttingarna att förstå det??? Jag är mer inne på ZOFUS linje - longera en kortis innan uppsittning så pållen får sprattla av sig lite. Om det är en häst med mycket sprattel i sig alltså. Min säkerhet går före allt annat, jag vill inte ramla av pga att hästen har en massa överskottsenergi.

Genom att hantera dem på marken :angel: Jag är iaf jättenoga med allt sådant att han är lugn och avslappnad och kan stå still i alla lägen. Tar varje tillfälle i akt att träna detta. Avslappning med matte liksom. Han ska trivas att vara hos mig, känna sig trygg med mig och vara koncentrerad på mig. Extra noga med honom för han är känslig o framåt, skulle nog lätt triggas till en nervös hetsporre. Vilket jag inte vill.

De dagar han är busigare taktar han ut från gården och lägger extra engrgi i stegen när vi börjar trava, kanske gör ett mjukt bocksprång när vi fattar galopp, men inte mer, man bara känner hur han sprudlar av glädje, framåtanda o arbetslust. Det utnyttjar jag och omvandlar till positiv energi genom att ex göra lite galoppfattningar. De kan bli riktigt hög klass med en blandning av mjukt bocksprång (allt som kommer ur eller leder till mer rygg o lätt framdel är ok i mina ögon, bocksprång med sparkar o kickar hör inte hemma under ridning) och galoppfattning :D Pållen börjar jobba bra o får ännu mer beröm vilket leder till att han väntar mer o vill få mer att göra - allt jobbigt bus o sprattel borta o både han o jag blir nöjda :)

Att han tar det lugnt med mig på ryggen är det första han fick lära sig. Jag rider in barbacka o lullar runt bettlöst på slaka tyglar i skritt o trav tills de svänger hjälpligt o går fram i lugn takt. Då tillåts inget skutt eller steppande - då trillar jag ju av :eek: De får lära sig ta hand om mig på ryggen, inte bete sig som ett o annat pucko.

Oj hjälp, hur får man småttingarna att förstå det??? Jag är mer inne på ZOFUS linje - longera en kortis innan uppsittning så pållen får sprattla av sig lite. Om det är en häst med mycket sprattel i sig alltså. Min säkerhet går före allt annat, jag vill inte ramla av pga att hästen har en massa överskottsenergi.

Hantering, hantering, hantering. Hästen ska vara trygg med matte och miljön innan jag hoppar upp på den. Har inte ramlat av någon av mina inridningshästar trots att jag aldrig longerat innan ridning, och har börjat sitta på mina när de är 2 år. Tydligen har mina småttingar haft lätt att lära iaf.

När jag jobbar hästen från marken, innan uppsittning, är det för att kolla att hästen lyssnar, signalerna sitter och att hästen rör sig rent. Skulle hästen börja studsa talar jag vänligt men bestämt om att det inte är ok. Sånt får ske i hagen.

Halvblodet jag red in för ett par år sen funkade det på liksom min WC fröken...och jag kräver detsamma när det är dags för paintkorsningen sen. Mycket arbete vid handen och lär hästen att man är lugn och sansad vid arbete.

Oj, då har vi helt olika uppfattningar. ;)

Intressant kuriosa kanske kan vara att jag rider in c:a 4 hästar per år, startar dem som 5-åringar i LA och om de inte säljs innan dess går de oftast medelsvår hösten innan de fyller 7.
ALLA mina unghästar longeras en stund innan ridning, varje gång ända fram tills de är 5. Borde de inte blivit halta om de sliter så?

Jag bar undrar. Föder du upp och sparar du dina ungisar i tills dom är 5 år eller säljer du också innan dom är inridna,

Jag longerar mina unghästar som vissa andra här.
Innan det är dags för uppsittning. som 1.5 - 2.5 års ålder jobbas unghästarna på lina, mycket korta perioder och inte runt runt flera varv. DÅ ska de lära sig kommandon acceptera sadel och träns, samtidigt som det bli allmän träning att stå stilla, följa till ridhuset, kunna acceptera att jag drar ner stigbyglar mm, drar gjorden.

Det ska aldrig bli för länge, både för att hästarna skall tycka det är kul och att longering sliter mycket.
ibland blir det bara ett par varv åt varje håll om unghästen sköter sig mycket bra, travar fint i balans på en jämn volt, ökar när jag ber honom och klarar av att stanna ute på volten på mitt kommando.

Sedan tränar jag omväxlande med tömkörning, som sliter mindre på hästen. Även där får jag in många olika nyttiga uppgifter för den unga hästen. Den ska driva på bra framåt och avslappnat acceptera bettet.

Det viktiga för mig är att hästen tycker om att jobba tillsammans med mig, kraven ska inte vara för stora, men smyger man på allt detta brukar man ändå ha kommit långt. Inridningen brukar inte vara ett problem.

JAg kan även accpetera att man longerar de unghästarna som man börjat sitta på lite innan ridning för ibland är det bara för "spännande":crazy: för att den unga hästen ska kunna hålla sig i skinnet dom busar runt lite på volten för att sedan komma till ro innan man sätter sig upp.
Det handlar inte bara om utbildning, de är ju "ungdomar" och inte maskiner.

Sedan tömkörning tycker jag är utmärkt sätt att återkomma till även på äldre hästar.
Ska själv på kurs för Anders Eriksson ikväll och hela helgen med några av mina unga hästar. :bump:

Åh, jag vill oxå åka på kurs i tömkörning! Dock får ngn annan utbilda min ungis först, jag är för dålig och han så känslig så han blir lessen om jag håller i tömmarna. Men bettlöst funkar bra ute i skogen för oss :)

Jag säljer dem inte innan inridning för jag är alldeles för nyfiken för att göra det. ;)
Vill rida in dem och se vad det kan bli av dem först.
Blir de för stora/för små/för mycket åt hopp så säljs de innan de är fem, annars föredrar jag att tävla dem lite innan försäljning så att jag vet att de funkar.
Mvh Malin

Så du menar att med hantering, hantering, hantering så får hästarna aldrig överskottsenergi?
Jag tycker nog att de flesta av de hästar som jag ridit in har varit mycket välhanterade men trots det kan de vara lite väl överladdade ibland.
Jag tycker inte att hantering och överskottsenergi har någonting med varandra att göra.

Men en välhanterad häst kan kontrollera sin överskottsenergi när den vet att det är jobb på G. Överskottsenergin gör de sig av med före eller efter, inte under arbetspasset. DET når man genom hantering.

Nej, jag leder hästen en sväng först.

Är det en häst med mkt öveskottsenergi eller en som är vid invänjning av ryttare och sadel på så blir det longering eller lössläppt i paddock/ridhus. Men nuvarande unghäst är *pepparpeppar* mer stabil.

Men en välhanterad häst kan kontrollera sin överskottsenergi när den vet att det är jobb på G. Överskottsenergin gör de sig av med före eller efter, inte under arbetspasset. DET når man genom hantering.

Jag förstår vad du menar, men så förmodar jag att du har rätt bra hagar och hästkompisar de kan rasa av det värsta med.

Det har jag med och det är ju det bästa. Tyvärr är ju inte detta möjligt i hela Sverige. Har även jobbat utomlands där unghingstar fått stå inne dygnet runt och bara få springa av sig i ridhuset en kvart om dagen. Sådana kan man inte ens longera lugna. (Minns och får nästan ångest av bara tanken).

Skulle vara kul att veta hur ni som longerar har för miljö jämfört med er som inte longerar har det! :idea:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 526
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama