longering innan ridning

Sv: longering innan ridning

Nix.

De ska vara tillräckligt hanterade och rastade i hagen innan jag kliver på.

En massa spring isnöret är inte så hälsosamt heller.

Jag förstår vad du menar, men så förmodar jag att du har rätt bra hagar och hästkompisar de kan rasa av det värsta med.

Det har jag med och det är ju det bästa. Tyvärr är ju inte detta möjligt i hela Sverige. Har även jobbat utomlands där unghingstar fått stå inne dygnet runt och bara få springa av sig i ridhuset en kvart om dagen. Sådana kan man inte ens longera lugna. (Minns och får nästan ångest av bara tanken).

Skulle vara kul att veta hur ni som longerar har för miljö jämfört med er som inte longerar har det! :idea:

Jag skulle ALDRIG tillåta mig själv att ha häst under omständigheter som inte ger en nöjd, lugn och harmonisk häst, med allt vad det kräver. Dvs bra hagar, bra rutiner, bra foder, bra kompisar, bra stall osv. Annars skulle jag aldrig kunna med att ha hästen, då är jag personligen hellre utan.

Det du berättar om unghingstarna är ju bara så hemskt. Hur långt i från en häst kan man bli? (inte som kritik till dig alltså hoppas jag du förstår ;) )

Jag tar det inte som kritik, jag lovar! Jag var ju inte ägare och bestämde därmed inte.

Gissa hur roligt det var att leda en unghingst från stallet till ridhuset varje jävla dag och den står på bakbenen hela tiden. Ägaren råkade trassla in ett finger i kedjan och fick sedan gå gipsad ett tag...

Lyckligtvis var unghingstarna av modell mindre, men det fanns åbäken på 180 cm, tävlingshästar som var lite lugnare.

Har själv haft en lånehäst, vuxen, som varit van vid stoooora kuperade hagar och stor hästflock. När han på vintern fick gå hos mig och det blev vid ett tillfälle ganska halt i hagarna plus att han var lite varm i ett ben och fick vila i 4 veckor så vart han helt galen när jag försökte sätta igång honom. Då var inte mina vinterhagar tillräckliga för honom. Visst kan de galoppera och busa i dem i vanliga fall men inte när det fryser på så efter regn. Och det hjälpte inte att jag longerade innan jag red. Han kändes som en dynamitkagge ändå. Jag blev rädd och så fungerade inget efter det.

Senast ändrad:

Känner igen det där med frusna hagar. Mammas pålla blir oxå lite tokig på vintern. Dock bara när hon kommer in på bra underlag som i ett ridhus, då går det knappt att galoppera för all överskottenergi går åt till att bocka. I skogen är hon alltid mkt bra, hon är liksom uppvuxen o inriden ute så det är aldrig några problem.

Tråkigt att du blev rädd :( Har själv blivit rädd för hela skaran hästar över 148 utan rent ponnyblod så jag har inget annat val än att rida på de små eller som vi gjorde, köpte en överhöjdare :)

Skulle vara kul att veta hur ni som longerar har för miljö jämfört med er som inte longerar har det! :idea:

Tja, eftersom jag inte longerar för att rasta hästen (oftast) så har jag nog samma miljö som de flesta.
Stora kuperade unghästhagar, hästar i flock med fasta rutiner och ute 8-12 timmar per dag...
Longering är arbete för mig och mina hästar.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 526
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama