Longera unghäst

E

Emily_88

Jag skulle börja longera min unghäst men det gick inte så bra hur jag än gör så fattar hon inte att hon ska gå runt mig hon springer bara in i mitten till mig hela tiden...vet inte hur jag ska göra nu har provat nästan allt (tror jag)!!! Några tips???

Tag hjälp av någon som går med hästen runt!
Bli inte frustrerad för att din unghäst inte förstår vid första försöket - longering är jätteknepigt om de inte är vana!! Linan drar ju lite inåt - det är klart hästen går in mot mitten när man försöker driva på den då!

Första gången jag försökte longera min häst förstod han ingenting, han bara backade och backade, även om jag stod nästan rakt bakom honom. Och han är ändå inkörd!

longering är jätteknepigt om de inte är vana

Skulle vilja påstå det motsatta - longering är döenkelt för hästarna, eftersom de sysslar med liknande saker inom flocken, och till syvende och sist är longering mest en fråga om otroligt "basic kommunikation. Det är vi människor som krånglar till det.

Till trådskaparen: Kolla Daffnes tråd om "anfallande häst", där beskriver jag en del om mer "naturlig" longering, som bygger på kommunikation, inte linor, longerpiskor och medhjälpare.

Att förflytta en häst med hjälp av sitt kroppsspråk behöver inte vara svårt. Dock kan det vara knepigt om man använer longerlina - i och med att det är en viss tyngd i linan går hästen gärna åt det hållet, d.v.s. inåt.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 393
Senast: Cs218
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Tora
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama