Longera i rättform!

zanzan

Trådstartare
Vilket som nu är rätt form är ju individuellt, men jag har en 6-åring som funkar väldigt bra att longera och hon har stått länge nu och behöver öva upp styrka och balans.

Hon söker sig verkligen fint framåt nedåt men nu skulle jag vilja ha upp henne i form så att hon sucssesivt får mer vikt på bakdelen, jag brukar tömköra annars men har gjort illa armen så jag orkar tyvärr inte det.

Men frågan är alltså om ni har några tips på hur man kan sätta inspänningarna för att hon ska få nacken högre och mer vikt bak? Jag brukar använda snodd och sätta i de nedersta ringarna - som inte är särskillt långt ner på min gjord, men att bara flytta upp funkar ju inte alls.

Vi har "vanliga" inspänningstyglar oxå, sånna i läder med en gummiring! Har en ganska vanlig tömkörnings/longergjord från H**ks!

Alla tips mottages tacksamt:D

Sv: Longera i rättform!

pröva att sätta inspänninstyglarna i de översta ringarna. så att vinkeln blir lite som att inspänningen skule fortsätta mot en tänkt hand.

Försök att träna många täta tempoväxlingar (tex 2-4 per varv), t.ex. mellan skritt och trav och halvhalter i trav. Använd ditt kroppsspråk med hållning och placering. Strunta i inspänningstyglarna och använd bara en kapson, så att hästen får balansera sig själv utan att ha inspänningstyglarna att luta sig mot. Kapsonen hjälper till att behålla böjningen (men ha inte en konstans sträckt lina, ge korta impulser i linan, annars blir det spänningar i nacken och en avkortat yttersida som spjänar emot!)

Varför skulle hästen lägga mer vikt på bakbenen bara för att du använder inspänningstyglar?

:confused: Vart vill du komma? En häst som går i rätt form lägger vikten rätt på bak och naturligtvis vice verca.

Det var inte det tråden handlade om och du får gärna starta en egen tråd om det ämnet...

Går en häst i rätt form för att man ber den gå med huvudet i lod?

Hon menar nog att risken är stor att vikten hamnar fram istället när inspänningar används. (min gissning)

Jag använder inspänningar- först lägre sedan högre.

Hästen får stöd av dessa o får hjälp att inte trilla framåt.
brukar minska volten i galopp- blir nästan som när man rider.

Nu har jag inte provat själv, men sätt gummisnodden runt rumpan/bakbenen och ha vanlig inspänning fram. Tanken är att hästen då ska sätta under sig bättre.

Om någon annan här på forument har erfarenheter av detta så berätta gärna, både positivt och negativt.

Förmodligen kommer du inte bli särskilt nöjd med mitt svar men nu går du in på nåt som ofta avhandlas här på buke.....och svaret på ditt inlägg måste bli att det finns inte en enda inspänning som kan ge dig den samlingen du vill ha :confused:

Högre form har jö ingen betydelse om inte det är bakbenens aktivitet, samling som gör den....vet inte riktigt vad du tänkte här :crazy:

Jadå jag har provat det. Men jag tycker bara det ger en spänd och inte avspänd gång, en ihopkortning av hästen, men inte arbete genom kroppen.

När det gäller longering så gör jag det inte så ofta längre utan tömkör, istället. Jag skulle vänta tills jag kan tömköra igen.:idea:

Och till dess longera i lägre form för det är vad som blir bäst just vid longering, tycker jag!

Men jag har också minskat volten (som axel skrev) o ökat o minskat igen osv och det fungerar bra om dom orkar det jobbet. Det blir ganska tufft.

Axel: På en häst med mer styrka tycker jag oxå tt det är jättebra att minska volten i galopp, men hon är nästan 1.80m hög och har som sagt ingen styrka så vi galoppar ynka lite:p Men jag ska ha det i tanken, för det funkar ju även i trav!

Dressyrmupp: Jo, jag blev nöjd med ditt svar - jag håller helt med dig att inspänningarna inte kan ge mig den samlingen, men jag kan få lite hjälp av dom. Det är därför jag hellre tömkör - det blir ju som att rida, men nu tillåter inte min arm det. Jag är inget stort fan av just longering egentligen, tycker det lätt blir lite framåtstupa och obalanserat om man inte passar sig. Men ibland har man inte så mkt val.

Jag vet att det är bakbenen som ska aktiveras för att få upp nacken och öka samlingen, ( Jag rider svårklass:smirk:) hon har aktiva bakben och behöver bara lite hjälpa med att förstå att hon kan använda den aktiviteten till att höja sig mer i fram i stället för att hamna i framstupasidoläge;) Jag är inte ute efter att öka samlingen utan att få henne att förstå hur hon hittar en angenämare form...

Det är ju så enkelt att säga att det bara är att aktivera bakbenen - för inte räcker det till när vi rider, så hur skulle det kunna räcka till vid longering? Det är ytterst svårt att ta halvhalter med linan i varje steg - såsom man gör i ridningen...

Det kanske är svårt att förstå hur jag menar, detta kan ju tolkas fritt och här vill man ju gärna missförstå, så lägg in så lite egen info som går i det ni läser så kanske det blir lättare?

kanske ska poängtera att jag inte använder inspänningarna för att dra ihop hästen så den kröker på nacken - men det tar jag för självklart att ni förstår!

Ja, hon får egentligen gå i en lågform, men hon blir lite obalanserad. Jag måste longera och promenera henne tills jag klarar av att tömköra och komma upp på ryggen på henne igen, hon är precis hem kommen från kliniken efter ett ordentligt kolikanfall:( Så jag vill inte att hon ska stå mer nu...

Delvis *kl*

Jag var mest ute efter att få lite tips på hur andra sätter sina inspänningar/snoddar etc. Men det verkar vara svårt, det är ju mkt roligare att berätta att man gör fel/tänker fel osv. Och ja, jag är lite bukenegativ just nu:p

Jag läste väl inte noga- i vanlig ordning:angel:

Men visst kan man ta in den ett par varv o sen öka galoppen o volte n.
så gör jag- inget traggel.

min stora är hopplös- Tycker att hon är skitduktig som kan galoppera hur sakta som helst o fattar hellre igen istället för att trava:rofl:

Ja, hon får egentligen gå i en lågform, men hon blir lite obalanserad. Jag måste longera och promenera henne tills jag klarar av att tömköra och komma upp på ryggen på henne igen, hon är precis hem kommen från kliniken efter ett ordentligt kolikanfall:( Så jag vill inte att hon ska stå mer nu...

Delvis *kl*

Jag var mest ute efter att få lite tips på hur andra sätter sina inspänningar/snoddar etc. Men det verkar vara svårt, det är ju mkt roligare att berätta att man gör fel/tänker fel osv. Och ja, jag är lite bukenegativ just nu:p

Aj då, ja det förstår jag.

Jag sätter eller satte när jag longerade mer, tex en gummisnodd som inspänning på ytter och på inner tömmen bak genom en ring rätt högt om du förstår hur jag menar, så det blir lite mer "ställande" inåt, ungefär .

Jag vet att det är bakbenen som ska aktiveras för att få upp nacken och öka samlingen, ( Jag rider svårklass:smirk:)

Nu börjar detta inte bra....din smirk gör varjefall mig lite ettrig men jag gör mitt bästa att den inte ska spegla mitt svar till dig....

Men frågan är alltså om ni har några tips på hur man kan sätta inspänningarna för att hon ska få nacken högre och mer vikt bak?

Detta var din fråga och jag får inte ihop detta iom att du skriver att du nu rider svårklass....tycker faktist att man vid den nivån borde veta att en inspänning inte kan ge dig det du vill ha.

hon har aktiva bakben och behöver bara lite hjälpa med att förstå att hon kan använda den aktiviteten till att höja sig mer i fram i stället för att hamna i framstupasidoläge;) Jag är inte ute efter att öka samlingen utan att få henne att förstå hur hon hittar en angenämare form...

Men nu pratar du lite emot dig själv...
Att hon har aktiva bakben är utmärkt men i detta fallet kan den aktiviteten inte få upp manken = höja formen om hon inte sätter sig.
En angemän form borde vara en ärlig- huvudsaken att hon inte hamnar framåtstupa sidoläge.

Att du inte är ute efter att öka samlingen förstår jag eftersom det är hemskt svårt i ett uppbyggnadsskede när du nu inte kan tömköra och själv skulle jag vara nöjd med en sökning framåt-neråt och bara få in så många övergångar som möjligt.
Tar hon dom rätt borde hon då tids nog få upp manken-formen iom att hon tar övergångarna neråt med bak.

Jag var mest ute efter att få lite tips på hur andra sätter sina inspänningar/snoddar etc. Men det verkar vara svårt, det är ju mkt roligare att berätta att man gör fel/tänker fel osv. Och ja, jag är lite bukenegativ just nu

Varför lägger du in en tråd då ?
Faktist så är det inte alls roligt att få höra att jag bara vara ute efter att peka finger....detta är väll ändå ett diskussionsforum och beroende hur du som TS uttrycker dig eller frågar så svarar man väll :confused:

Det är ytterst svårt att ta halvhalter med linan i varje steg - såsom man gör i ridningen...

Vem har sagt att man måste ta i linan i varje steg vid halvhalter? Prova istället att gå på en liten egen volt i mitten, och för att göra halvhalt så "trampar du till" lite samtidigt som du hukar dig lite och lägger vikten bakåt, och när hästen också trampar till lite (eller är på väg att sakta av som den kanske kommer att göra i början) så rätar du upp dig och går vidare vanligt, och hästen ökar steglängden igen. Behöver inte ta något i linan, använd bara kroppsspråk. Fungerar det med min fippliga travare, så lär det fungera med din häst också ;)

Retas lite med dig ;)

kl

Visst kan man vässa longeringen lite genom att minska voltspåret i både trav och galopp om man bara har förståelse hur ansträngande det är.
Har tyvärr sett förmycket longerande med unga, otränade hästar...e väll lite neggig :cry:

Retas lite med dig ;)

kl

Visst kan man vässa longeringen lite genom att minska voltspåret i både trav och galopp om man bara har förståelse hur ansträngande det är.
Har tyvärr sett förmycket longerande med unga, otränade hästar...e väll lite neggig :cry:

Är dom ok tränade är det inget problem att minska volten i galopp, bra träning att balansera upp men man ökar igen och sen ev minskar igen.

Men du har rätt i att man måste veta att dom orkar:idea: Det är jobbigt, dom säger nog ifrån om det blir för tufft :mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 249
Senast: Åsa A
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Ridning Som rubriken säger så har min häst spatt och han behöver bygga muskler och stärka sin kondition. Konditionen har jag hyfsad koll på hur...
Svar
0
· Visningar
898
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka