Longera i bara träns

Sv: Longera i bara träns

Träns är inget undermedel och bett ett j*vla otyg när väl det går fel. Fick hem en häst men fruktansvärda munskador efter att hon blivit rädd och som var fast i tyglarna...till slut hade hon kommit loss men då var det redan för sent.Där hjälpte det inte med att det var betslat, hästen slog sig lös på bekostnad av sin egen hälsa. Smärtan gjorde det värre.
S*tan i gatan vilka problem det gav, länge!!!! Hon var toppenfin att arbeta i kapson och repgrimma samt även löslongering. Men det var fullständigt kört att ens tänka tanken att lägga en lina i ena bettringen och inspänningar var bara att glömma.
Ska jag ha tränsat med bett jobbar jag på töm, longering sker löst eller med repgrimma/kapson. Jag har hållit på i över 40 år och det är MIN erfarenhet som format min träning till idag och jag har inga som helst problem med hästar som försöker smita/kasta sig/springa undan och göra dumheter o.s.v. Sånt går att jobba på utan bett. Har jobbat både unga och äldre hästar av alla de slag och jag gör ingen skillnad. Det behövs inte träns och bett för att göra ett bra jobb med hästarna från marken:cool:

...............och tillägger liksom Kimmis87 att jag inte longerar i motionssyfte utan det handlar om lydnad, samarbete samt kontroll av rörelserna. ;)

Varför dra upp en olyckshändelse där en häst fastnat med en tygel och dragit sönder munnen som en jämförelse till om det är lättare att hålla en häst i träns eller inte när jag dessutom specifikt skriver att man skall ha långt grimskaft eller lina och absolut inte bara tyglar ?

En häst skadas inte i munnen för att man håller kvar den i träns med en lång lina däremot kan man reda ut tom extrem situationer med ett träns på hästen när 850 kg expresslok exploderar och i panik vill därifrån så har du inte en chans att hålla den varken med grimma, repgrimma eller kapson däremot med träns gör du det.

Råden i tråden ges dessutom till en tjej som inte har mkt erfarenhet och som skall longera en ny medryttarhäst som hon uppenbarligen inte känner, att ge råd att longera i grimma i det läget är vansinnigt och bäddar för olyckor.

Att träna i ett grimskaft runt om sig som vissa skriver att de gör kan ju knappast kallas longering kanske inte riktigt samma sak att låta en häst gå runt sig i 4 meters grimskaft jämfört med att longera en häst på full 20 meters volt.
 
Sv: Longera i bara träns

Varför dra upp en olyckshändelse där en häst fastnat med en tygel och dragit sönder munnen som en jämförelse till om det är lättare att hålla en häst i träns eller inte när jag dessutom specifikt skriver att man skall ha långt grimskaft eller lina och absolut inte bara tyglar ?
Det är inte så långsökt som man kan tycka. Munnen är känslig, som jag vill att den ska vara. Det är inte en "säkerhetsdetalj" för man förstör så mycket genom att hantera hästen genom munnen i tid och otid. Hästen i exemplet började ju inte i panik utan smärtan av betslet gjorde att den till slut hamnade i panik och slet sönder munnen emedan folk trodde att genom att ha henne fast skulle hon inte komma någonstans...jisses...

En häst skadas inte i munnen för att man håller kvar den i träns med en lång lina däremot kan man reda ut tom extrem situationer med ett träns på hästen när 850 kg expresslok exploderar och i panik vill därifrån så har du inte en chans att hålla den varken med grimma, repgrimma eller kapson däremot med träns gör du det.
Återigen...när hästen laddar iväg och det enda som finns kvar att stoppa den är en metallbit i munnen...850 kg + kraften av farten...är du väldigt naiv om du inte tror att det skadar hästen. Under mina år med hästar har jag dock aldrig hamnat i det läget, att en häst försöker dra ifrån mig. Har man en häst som tenderar att bete sig på det sättet och som inte har lärt sig vad man vill ha ut av den är det förbaskat dumt att ställa sig och jobba med den på öppna fält så att den KAN ge sig iväg. Allt måste läras in från grunden och lämpligt börjar man på inhägnat område ...

Råden i tråden ges dessutom till en tjej som inte har mkt erfarenhet och som skall longera en ny medryttarhäst som hon uppenbarligen inte känner, att ge råd att longera i grimma i det läget är vansinnigt och bäddar för olyckor.
Lämpligen pratar TS med hästägaren och får en bra hjälp där från en som känner hästen. Dock skulle jag aldrig låta någon, inte ens en van person, att hantera mina hästar från marken via deras munnar...om det inte handlar om tömkörning där man balanserar upp bägge sidorna.

Att träna i ett grimskaft runt om sig som vissa skriver att de gör kan ju knappast kallas longering kanske inte riktigt samma sak att låta en häst gå runt sig i 4 meters grimskaft jämfört med att longera en häst på full 20 meters volt.
Jag använder 12 m lina. Kapson alt. repgrimma. Hästarna går lugnt och fint i alla gångarter. Min position bestämmer hur tempot är och i vilken form dom går i. Fläng accepteras icke. Ja, jag kan via min position få hästen att gå rakt, länga steg, gå sidvärtes o.s.v.
 
Sv: Longera i bara träns

Du måste skilja på att arbeta med hästar du redan känner jämfört att arbeta med vilt främmande hästar du träffar för första gången.
Sen när det kommer till diskussionen att kunna hålla kvar dem i ett träns så pratar jag inte enbart om longering utan i alla situationer, det uppstår situationer där hästar blir skrämda har du aldrig upplevt det så har du inte hanterat hästar på främmande platser så mkt.

Nej hästen tar inte skada i munnen av att man håller kvar den i bettet, förhoppningsvis använder man inte bett som är utförda så att de skadar hästen även om den drar iväg, man kan ju aldrig någonsin jämföra hur belastningen blir i munnen när en rörlig person håller i linan kontra vad som händer när en häst sitter fast i något fast, dock har jag faktiskt aldrig ens varit med om att någon häst skadat munnen ens i de tillfällen hästar faktiskt har fastnat antingen genom att trampa igenom tyglar i samband med avfallningar eller tex fastnat med tyglarna någonstans i samtliga fall jag sett har tränset gått sönder långt innan det blivit några fysiska skador i munnen på hästen. Fastnar den dessutom i något så brukar ju reaktionen bli att kasta sig bakåt tills tränset brister och då skadas inte munnen alls för då hamnar bettet "fritt" i munnen iom att det dras framåt och allt tryck ligger istället i nackstycket.

Ett välpassande bett skadar knappast hästen för att man longerar i det rent jäkla trams att påstå något annat.
 
Sv: Longera i bara träns

Om du drar linan genom bettringen, över nacken och till den yttre bettringen så funkar det bra utan att bli ryck i munnen.

Det går såklart att longera utan utrustning, men tänk på att longering sliter på hästens ben så ta korta pass (jag kör runt 20 min) och byt varv ofta. Om du inte vet hur man använder inspänningstyglar så behöver du någon kunnig som visar dig innan du börjar och tills dess funkar det bra utan. :)

Denna variant körde vi jämnt på skolan när det va longering. Tror då inte är så farligt om ett hästgymnasie gör på det viset :) . Dem ska ju kunna lärar ut hur man longerar korrekt.. Aldrig vart några problem med det. Dock använde vi alltid longergjord och inspäninstyglar till det.

Kapson hade vi bara vi specialtillfällen för vi skulle prova på det med. :)
 
Sv: Longera i bara träns

Över 40 års erfarenhet, kört hästar (mina som andras) genom landet. Tävlat och tränat både här och där...jo, jag har hanterat hästar överallt, törs jag påstå. Så, då kan man ju fundera på varför jag inte haft några problem som du radar upp...nåt i min hantering, kanske...

Uppenbart har vi inte samma åsikter ;)
 
Sv: Longera i bara träns

En gång när jag trillade av så fastnade hästen i tygeln, som inte gick av. Resultatet var rätt många blodiga sår i munnen.
 
Sv: Longera i bara träns

Tycker det är närmast vansinne att låta en oerfaren person longera en häst i träns. Det är inte säkert att verken hästen eller människan har någon vidare erfarenhet av det här med longering, och att då trassla med en lång lina som dessutom sitter fast i bettet tycker inte jag låter som någon genial idé direkt..
 
Sv: Longera i bara träns

Jag är över lag inte särskilt förtjust i longering utan föredrar att tömköra där man kan växla mellan linjer och volter. Ska jag longera föredrar jag att göra det till ett riktigt arbetspass där hästen arbetas med träns och korrekta inspänningstyglar. Det är ytterst sällan man ser en häst longeras utan inspänningstyglar i balans och med bärighet. Och ska jag vara ärlig är jag näst intill allergisk mot hästar som rastas på lina innan de ska ridas och då i form av full fräs-lutandes genom volten och ofta också med bockar. Ska hästen "bralla av" sig är det enligt min mening att föredra att släppa den lös i stället.

Longerar man däremot för att checka av om hästen är ren i sina rörelser ska den naturligtvis vara fri från inspänning och då skulle jag nog se mellan fingrarna om man gjorde det i grimma. Även om det inte är tillåtet på den anläggning där jag står uppstallad. Där ska man enligt säkerhetsföreskrifterna ha hästen i träns.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp