Sv: Longera i bara träns
Varför dra upp en olyckshändelse där en häst fastnat med en tygel och dragit sönder munnen som en jämförelse till om det är lättare att hålla en häst i träns eller inte när jag dessutom specifikt skriver att man skall ha långt grimskaft eller lina och absolut inte bara tyglar ?
En häst skadas inte i munnen för att man håller kvar den i träns med en lång lina däremot kan man reda ut tom extrem situationer med ett träns på hästen när 850 kg expresslok exploderar och i panik vill därifrån så har du inte en chans att hålla den varken med grimma, repgrimma eller kapson däremot med träns gör du det.
Råden i tråden ges dessutom till en tjej som inte har mkt erfarenhet och som skall longera en ny medryttarhäst som hon uppenbarligen inte känner, att ge råd att longera i grimma i det läget är vansinnigt och bäddar för olyckor.
Att träna i ett grimskaft runt om sig som vissa skriver att de gör kan ju knappast kallas longering kanske inte riktigt samma sak att låta en häst gå runt sig i 4 meters grimskaft jämfört med att longera en häst på full 20 meters volt.
Träns är inget undermedel och bett ett j*vla otyg när väl det går fel. Fick hem en häst men fruktansvärda munskador efter att hon blivit rädd och som var fast i tyglarna...till slut hade hon kommit loss men då var det redan för sent.Där hjälpte det inte med att det var betslat, hästen slog sig lös på bekostnad av sin egen hälsa. Smärtan gjorde det värre.
S*tan i gatan vilka problem det gav, länge!!!! Hon var toppenfin att arbeta i kapson och repgrimma samt även löslongering. Men det var fullständigt kört att ens tänka tanken att lägga en lina i ena bettringen och inspänningar var bara att glömma.
Ska jag ha tränsat med bett jobbar jag på töm, longering sker löst eller med repgrimma/kapson. Jag har hållit på i över 40 år och det är MIN erfarenhet som format min träning till idag och jag har inga som helst problem med hästar som försöker smita/kasta sig/springa undan och göra dumheter o.s.v. Sånt går att jobba på utan bett. Har jobbat både unga och äldre hästar av alla de slag och jag gör ingen skillnad. Det behövs inte träns och bett för att göra ett bra jobb med hästarna från marken
...............och tillägger liksom Kimmis87 att jag inte longerar i motionssyfte utan det handlar om lydnad, samarbete samt kontroll av rörelserna.
Varför dra upp en olyckshändelse där en häst fastnat med en tygel och dragit sönder munnen som en jämförelse till om det är lättare att hålla en häst i träns eller inte när jag dessutom specifikt skriver att man skall ha långt grimskaft eller lina och absolut inte bara tyglar ?
En häst skadas inte i munnen för att man håller kvar den i träns med en lång lina däremot kan man reda ut tom extrem situationer med ett träns på hästen när 850 kg expresslok exploderar och i panik vill därifrån så har du inte en chans att hålla den varken med grimma, repgrimma eller kapson däremot med träns gör du det.
Råden i tråden ges dessutom till en tjej som inte har mkt erfarenhet och som skall longera en ny medryttarhäst som hon uppenbarligen inte känner, att ge råd att longera i grimma i det läget är vansinnigt och bäddar för olyckor.
Att träna i ett grimskaft runt om sig som vissa skriver att de gör kan ju knappast kallas longering kanske inte riktigt samma sak att låta en häst gå runt sig i 4 meters grimskaft jämfört med att longera en häst på full 20 meters volt.