Sv: long reining
Det er rett som Psychogrrl sier, at det finnes flere skoler.
Piet Bakker er nok den som har mest og lengst erfaring med lange tøyler, på verdensbasis. Han har viet sitt liv til den klassiske dressuren, og spesielt kunsten å arbeide på lange tøyler. Han er nå pensjonist. Metodene hans er de samme som i Wien (SRS), og prinsippene er ridning. Målet er å kunne gjøre alle øvelsene tilhørende den høyere skolen kun ved hjelp av seg selv, en pisk og et par lange tøyler. Hesten skal arbeide fritt og selvstendig.
BB vet jeg ikke noe om når det gjelder lange tøyler, jeg har ikke sett hverken ham eller noen av hans elever gjøre noe som ligner, d.v.s. jeg har sett de gjøre noe som ligner på tømmekjøring, men det er jo noe ganske annet - selv om det for et utrent øye kan se nokså likt ut. Nå skal det legges til at jeg ikke har sett så mange av disse elevene, og at det godt kan være noen 'der ute' som gjør det bedre enn de få jeg har sett. De trenger m.a.o. ikke være representative for nivået, for å si det sånn.
Lange tøyler beskrives av 'mesterne' slik: Om man hele tiden forminsker og forfiner hjelperne så langt det går, så sete og sjenkel til slutt være overflødige, og da står man på bakken og arbeider hesten på lange tøyler.
Dette synes jeg er en treffende beskrivelse som forteller målet.
I Wien (og i Spania/Portugal) pleier de å introdusere lange tøyler for en hest som allerede er skolert under rytter. Piet Bakker begynner med å arbeide en unhest på lange tøyler før den innrides, (man kan selvsagt begynne senere), og så følger lange tøyler treningen med i resten av utdannelse, d.v.s. ridning og lange tøyler går 'hånd i hånd' gjennom hele hestens liv. Hvilket går helt utmerket, noe jeg selv har erfart med flere hester som jeg har trent.
Problemet med å arbeide på lange tøyler er å gjøre lite nok. De aller fleste gjør for mye, og da er det selvsagt forvirrende både for hest og rytter. I førsten er det både forvirrende og slitsomt, men utrolig lærerikt, og de fleste hester synes det er gøy å måtte løse oppgaver på egen hånd.
Man skiller også mellom lange tøyler som går gjennom en salett eller lignende (slik som f.eks. Cadre Noir i Frankrike), og frie lange tøyler slik det gjøres i Wien, Portugal og Spania. Til tross for at utstyret avviker litt, er det mye som er likt. En av forskjellene er rytterens plassering i traverser og renverser etc. Når man arbeider med frie lange tøyler (kun tøyle, ikke gjennom ringer eller lignende), vil rytterens posisjon (ytterposisjon/innerposisjon etc) alltid være 'sjenkelhjelpen' i øvelsen, slik at man direkte kan overføre hjelperne man gir fra bakken til hjelperne oppsittet. Man har også tøyletakene som går via hestens hals slik at man 'på ridevis' plasserer hestens skulder i forhold til bakparten, akkurat som når man rir. Derfor synes jeg at grunnen i 'frie lange tøyler' er mer lik ridningens prinsipper.
Mye kan sies om denne treningsformen, som uten tvil er svært spennende og interessant.
Håper dere forstår Norsk.
M.V.H.
Anne Grundvig