löner inom travet

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 673

Seabaz

Trådstartare
Inspirerad av en annan tråd som handlar om utbildade hästskötare som jobbar för svart/för slavlöner och långa arbetsdagar...

Trav är ju en av få sporter som faktiskt har lite pengar i sig, hoppas ni hajar vad jag menar.

Är lönerna och arbetsförhållandena lika för travhästskötare?
Jag inbillar mig att det ska vara bättre men därför jag frågar för jag är nyfiken.

Kan man jämnställa travstall och galoppstall, är det liknande?
Är det lika mycket svartarbete här som i "vanlig ridning"?

Att jobba för en hopp- eller dressyrryttare är då lika med slavarbete, man jobbar för mat och husrum och ev sin häst uppstallad och sedan lite fickpengar...

Men för dom som redan har boende och sin häst uppstallad och inte är intresserad av att flytta på den, är det kört för dom att få ut dessa extra pengar i lönen istället?

Sv: löner inom travet

Inspirerad av en annan tråd som handlar om utbildade hästskötare som jobbar för svart/för slavlöner och långa arbetsdagar...

Trav är ju en av få sporter som faktiskt har lite pengar i sig, hoppas ni hajar vad jag menar.

Är lönerna och arbetsförhållandena lika för travhästskötare?
Jag inbillar mig att det ska vara bättre men därför jag frågar för jag är nyfiken.

Kan man jämnställa travstall och galoppstall, är det liknande?
Är det lika mycket svartarbete här som i "vanlig ridning"?

Att jobba för en hopp- eller dressyrryttare är då lika med slavarbete, man jobbar för mat och husrum och ev sin häst uppstallad och sedan lite fickpengar...

Men för dom som redan har boende och sin häst uppstallad och inte är intresserad av att flytta på den, är det kört för dom att få ut dessa extra pengar i lönen istället?

De går efter kollektiv avtal . Ca lön är 20 500 /månaden + selpengar traktamenten
Ang galop stall vet jag inte ...
Den sista frågan ?! =har du egen häst inom travet ..! =du får betala för hästen . annars får du DIN lön du ska ha !

svart löner förekommer inte vad jag vet kanske helgarbeten ..eller inhopp för nån dag ?!

tack för svaret! mycket intressant att man inom travet lyckas medan inom ridsporten är det ju mer regel än undantag med svartjobb eller jobb för fickpengar...

Beror det någonstans på att man kan spela på trav? Folk är delägare i hästar och på så sätt får tränare in pengar att kunna anställa anständigt?

jag vet flera tränare där folk jobbar svart eller har egen häst ståendes i utbyte mot arbete, så inte är det ovanligt heller.

Det finns i nästa alla stall men speciellt hos dom tränare som köper grejer svart eller betalar sin personal svart.

tack för svaret! mycket intressant att man inom travet lyckas medan inom ridsporten är det ju mer regel än undantag med svartjobb eller jobb för fickpengar...

Beror det någonstans på att man kan spela på trav? Folk är delägare i hästar och på så sätt får tränare in pengar att kunna anställa anständigt?

Det beror nog i förlängningen på att det går att spela på trav, det är högre prissummor i loppen, vilket gör att man ialla fall tror sig kunna tjäna på att ha en travhäst (även om det är väldigt få som i praktiken gör det) Sen är det vanligt att man är flera som delägaren en travhäst, vilket gör att kostnaden inte känns så stor. Tränarna driver sina stall som företag, och tar betalt där efter, inom ridvärlden är det vanligt att man driver hästarna som hobby och har en annat jobb för att gå runt...

Liknande trådar

Gnägg Själv var inte min första travare mitt val. Jag fick hästen av mina föräldrar direkt från slakteriet. Hon var riktigt farlig och bla så... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 023
Senast: bigganl
·
C
Trav jag har jobbat med galopp tidigare och har nu flyttat hem till Borlänge o ja har ett intresse för hästar som brinner starkt, ja skulle... 2
Svar
38
· Visningar
2 925
Senast: Kaktus
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 514
Senast: Siluett
·
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 421
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur