Lön som Hästskötare

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Peyton
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 21 224
Sv: Lön som Hästskötare

Beror säkert på vart du jobbar osv med OB-tillägg, jag vet att de som jobbar natt på samma företag som mig får en bra OB.

Om vi väljer att jobba helg, får vi nästan 300:-/timmen :eek:

En kompis till mig jobbar natt som telefonist på arlanda, hon har en timlän som är ungefär hälften av vad jag har, men hennes OB gör att vi får ut ganska precis lika mycket i slutändan.

Fast du kan ändå inte räkna med OB-tillägg som en garanterad del av din lön. Blir du sjuk etc får du sjukersättning baserat på din grundlön.

1) har du//de inte VALT själva att vara hästskötare????
2) att plugga är väl inte en "hobby"?? det gör man för att förbättra sin egen vardag, dvs sträva efter att få jobba med det man vill!

Hästskötare= kombinera jobb & hobby!

1.Självklart har man valt att jobba som hästskötare. Men man har valt det som JOBB, inte som hobby, och man får knappast välja sina egna arbetstider.
2. Om man pluggar på sidan av att arbeta och man gör det på distans klassar jag det som en hobby (om man gör något man pluggar något man är intreserad av). Jag ska själv göra det och är i valet och kvalet om man ska skära ner på arbetstiden för att hinna med både jobb, eget företag och studier. Fördelen - man har ett val! Och även om jag skulle skära ner arbetstiden till 50% skulle jag fortfarande tjäna mer än jag gjorde som hästskötare där jag snarare jobbade 200%, vilket ger mig friheten att kunna göra andra saker samtidigt.
Samma frihet som du har. En hästskötare kan inte få för sig att plugga något annat på sidan av. Det FINNS helt enkelt inte tid, ork eller pengar.

Helt rätt, men som du vet, man kan inte INTE orka med sin hobby en dag... har man stickning som hobby så skiter man i det... häst är häst, oavsett väder, ork, lust osv..

allt i livet är självvalt... så det så...
jag har valt att ha min häst som min hobby, helt rätt, för att jag vill bestämma allt själv som har med henne att göra... jag red i galoppstall ett litet rag (självklart i kombination med jobb och studier, annars överlever man inte, å ja, jag "red gratis)... slutade med att jag tyckte synd om en häst å köpte den...

Allt i livet är mer eller mindre självvalt, ja. Men det är dumt att man i vissa fall måste prioritera bort så otroligt mycket för att få göra EN sak man vill och sen "inte ha ett liv" utanför det. Man hamnar i ett väldigt utsatt läge när man inte har eget boende utan bor på gården, får så lite pengar att man till slut kanske inte "har råd" att sluta och börja med något annat, särskilt eftersom man inte kommer få någon a-kassa. Även om det är självvalt så är det ju många unga (18-20 år) som sätter sig i den sitsen. Det sägs att det logiska tänkandet inte är fullt utvecklat förrän man är 20. Räknas det verkligen som ett "fritt val" om man inte vet vad man ger sig in på?

Btw, har man egen häst kan man skaffa medryttare, det valet finns inte när man har det som jobb.

många hästskötare kanske oxå slutar och köper eget? just för att de inser att de kanske inte kan njuta av hästeriet annars? blir massa måsten, stress osv?

Många hästskötare inser nog till slut att de inte kan få ut mer av jobbet och vill då nå sina mål istället (många vill ju jobba som hästskötare för att få erfarenhet till att sen t ex kunna bli beridare eller duktiga tävlingsryttare) men starta eget? Då ska man nog ha rika föräldrar.
Har insett att många av dom som jobbar som hästskötare nog har ganska bra med pengar från päronen och då blir det absolut inte samma ekonomiska dilemma med att inte kunna ha en egen häst pga för dåligt betalt.

Måste bara tillägga en sak:

Om jag skulle åka någonstans och praktisera hos en riktigt bra tränare eller öht riktigt bra ryttare och får mycket hjälp med ridningen och inte för mycket "skitgöra" så skulle jag vara beredd att inte få betalt alls eller i särskilda fall t o m BETALA för det. Eftersom duktiga tränare är sjukt dyra att åka och rida för, så blir det inte under för lång tid kan man faktiskt tjäna på det.
Ett hästskötarjobb är inte samma sak, bara om det är ett ovanligt bra ställe där man t ex regelbundet får rida lektioner (minst en gång per dag om det ska bli samma sak) och jobbar ovanligt lite. Ett sånt jobb skulle jag tro är väldigt svårt att hitta.

Man måste skilja på praktik och hästskötarjobb, även arbetsgivaren, för som det låtit hittills i tråden verkar det vara många som anser att praktik är samma som hästskötarjobb.

Jag hade fått löfte om att få hjälp med ridningen för att utvecklas, något sådant såg jag inte röken av, därför anser jag att "mitt" jobb var ett rent jobb. Jag fick rida mycket men under rejäl tidspress (30 minuter per häst att rykta, sadla, motionera i skritt/trav/galopp och sadla av) som inte alls var utvecklande.

Man kan inte "se" vad en annan människa går för. Det visar sig som sagt när det gäller.

Visst, men under 3 mån provanställning så måste du väl ändå ha kunnat se om människan kunde rida in en unghäst eller inte. Om det nu var ett krav och hon inte kunde det, då var det väl anledning nog till att hon inte fick stanna.

Det stod utförligt i min annons vad jag krävde för arbetsutförande.

Då är det enligt mig fortfarande DITT jobb att försöka hitta den som stämmer bäst in på det du vill ha. Ingen kan väl hindra mig från att söka en civilingenjörstjänst även om jag inte har den utbildningen. Tror sen arbetsgivaren att jag ändå har en och anställer mig, ja, då har han antingen inte gjort sitt jobb eller så var jag så förbannat trevlig att han översåg med det... :angel: ;)

När vi hade mbl förhandling första ggn. kröp det fram att det inte fanns dokumenterat vad hon hade för utbildning, vilket hon hade undanhållit för mig...!!! Hon lurade mig helt enkelt, hur skulle jag kunna se det?

Begära att få se dokumenten? Eh? Eller var de förfalskade? Begära referenser, ringa upp dem? Du har inte nämnt ett ord om att hon faktiskt HADE goda referenser och utbildning. Om det nu var så att hon kunde det du ville men blev en latmask när hon blev fast anställd, sorry. Tråkigt för dig men det kan man aldrig skydda sig ifrån och har knappast något specifikt med hästskötare som yrkesgrupp att göra.

Andra arbetsplatser är i regel större, där finns fler som kan göra jobbet när det fattas en. I mitt fall var det jag själv, korkade jag som ville utöka min verksamhet.

Nja, det där är inte sant. Det finns fler enmans och tvåmansföretag än "större" företag där en persons bortfall inte märks. Då behöver man upp på 50-100 st anställda.

Som sagt allt är inte vitt o svart. Kom inte med en massa påhopp att jag inte gjorde ditten eller datten! Söker man ett jobb ska man väl klara av det eller!!

Gör inga påhopp, anser bara att så som du beskrivit det att lite av felet kanske ligger hos dig själv. Hur i allsindar ska man som arbetstagare INNAN veta om man kommer att klara av jobbet. Det kan man lika lite som du som arbetsgivare kan veta att du fått tag i rätt person. Svårt att föreställa sig ett jobb trots att det står tydligt vad som krävs. På ena stället räcker det med viljan att lära sig, på det andra krävs självständigt arbete med en gång. Det måste du som arbetsgivare, vid intervjun vara mycket tydlig med och det är det inte alla som är heller.

Att inte begära intyg på utbildning, be om referenser, utnyttja provanställning och under den tiden sätta saker i händerna som du kräver att hon ska kunna utföra för att sedan kunna avgöra om hon ska få stanna, det låter för mig som självklarheter, SÄRSKILT när man är ett litet företag.

Det som har hänt dig vill jag också försöka få fram har inget med hästskötare som yrkesgrupp att göra, utan indivduellt för den här personen vilket inte ska hindra dig från att anställa på ett korrekt sätt även i fortsättning. Men lär av de misstag du, som det verkar av dina inlägg, ändå gjort själv så kan du nog få en fantastiskt duktig hästkötare.
Självklart tycker jag att det är jättetråkigt det som hänt dig och det drabbar ju så mycket när man är ensam. Och facket är inte roliga att jobba emot. Försöker bara att se det från ett annat håll också även om du inte tycker att det är så trevligt. ;)

1.Självklart har man valt att jobba som hästskötare. Men man har valt det som JOBB, inte som hobby, och man får knappast välja sina egna arbetstider.
nä men om du ser det endast som ett jobb så är det ett j*t osmart drag... JOBB tar man väl något man kan klara sig på?
tar man ett hästskötarjobb är det ju för att hästar är ens hobby från början, eller hur?!

2. Om man pluggar på sidan av att arbeta och man gör det på distans klassar jag det som en hobby (om man gör något man pluggar något man är intreserad av).
eh what?
om man pluggar så är det ju för att vidareutbilda sig eller för att höja sin kompetens inom ett omr. som man redan jobbar inom. förmodligen en strävan efter bättre förhållanden/ett jobb man VILL jobba med...
jag jobbade på BIO samtidigt som jag pluggade ljudtekniker, å det var ju för att 1) jobba med något jag ville å 2) för att kunna betala utbildningen och leva!
men ja, pluggar man något för nöjets skull så är det väl hobby, men jag kan säga att jag pluggar inte massörutbildningen som HOBBY, utan för att på sikt sluta jobba i butik å jobba med det jag trivs med och är utbildad till.. å ja, då kombinerar jag mina två hobbies, hästar och ljudteknik.. men jag skulle inte göra det gratis... ljudtekniken la jag till å med lite på is ett tag för att lönen var kass.. men sen ställde jag krav, å lönen höjdes å jag jobbar mer...

Jag ska själv göra det och är i valet och kvalet om man ska skära ner på arbetstiden för att hinna med både jobb, eget företag och studier. Fördelen - man har ett val!
det har du som 18åring oxå... jobba med hästar för skitlön å kassa arbetstider, eller plugga vidare å sen skaffa jobb med bra lön å ha hästar som hobby på fritiden.

Och även om jag skulle skära ner arbetstiden till 50% skulle jag fortfarande tjäna mer än jag gjorde som hästskötare där jag snarare jobbade 200%, vilket ger mig friheten att kunna göra andra saker samtidigt.
då låter det som ett smartare val av jobb...

Samma frihet som du har. En hästskötare kan inte få för sig att plugga något annat på sidan av. Det FINNS helt enkelt inte tid, ork eller pengar.
alltså måste den göra ett val...

Btw, har man egen häst kan man skaffa medryttare, det valet finns inte när man har det som jobb.
beror på va?
inte om man har en fd galopphäst med massa gamla skador som man är superrädd om å som kostar för mkt pengar att laga om det går upp igen å igen å igen... + att man inte vill riskera någon annans "liv"...
men, jag gjorde helt klart ett val när jag köpte hästen (ångest första veckorna)...
jag ångrar mig inte nu, men det är J***T mkt slit... som sagt, två jobb.. hästen innan jobbet, går upp tidigt, kommer hem sent.. jobbar oftast 6 dagar i veckan...
men jag älskar min häst = biter ihop vissa dagar.

*KL*

nu sitter pojken å "skriker" bredvid mig...
"DU KAN INTE UTBILDA FOLK PÅ INTERNET, DE HAR INTE SAMMA AMBITIONER SOM DIG, LÄGG INTE ENERGI PÅ DET DÄR"

ok, jag har inte speciellt höga ambitioner inom saker jag gör... men han har en poäng.. nöjer man sig att vara hästskötare för 3-8000kr/månad å de där taskiga arbetstiderna, ja, då kanske man inte har tillräckligt höga ambitioner att nå sina mål, om man ens har mål...

tyvärr...

Du har mkt att lära här i livet!

Man blir inte av med anställda hur lätt som helst, jag gav henne 6 mån prov, jag gör inte om det som jag har sagt o jag kommer ALIDRIG att anställa någon som e med i facket pga deras metoder!! Det var det det handlade om:crazy:

Man rider in unghästar när de är tillräckligt gamla, inte för att testa om en anställd kan klara det!! Som säger att hon kan! Jag kan inte skriva ner hela historien här, tyvärr. Där är mkt bak som ni inte vet.

Måtte jag aldrig råka ut för dig, du hade nog inte fått jobb hos mig:idea: Jag vill ha folk runt mig med lite känsla o värme för både arbetskamrater o djur.

Ha det bra i ditt liv, så har jag det i mitt:idea:

Nu har jag fått lite information från kommunalfacket! Hör och häpna!!

Kollektivavtalet för Stallpersonal hos travtränare, Ridinstruktörer och stallpersonal vid ridhusföretag håller på att omförhandlas. Lönerna som står här under gäller just nu men kommer att höjas när förhandlingarna är avslutade.
Lägstalönen för hästskötare: fyllt 16 år: 1083kr/månad
fyllt 17 år: 1198kr/månad
har 1 års yrkesvana: 15105 kr/månad
fyllt 18 år: 1510kr/månad
har 2 års yrkesvana: 16525 kr/månad
har 3 års yrkesvana: 17070 kr/månad
har 5 års yrkesvana: 17545 kr/månad
Det man kan göra är att informera och försöka påverka andra att gå med i facket ju fler som inte tar arbete under lägstalönerna ju starkare påverkan har vi på arbetsgivarna. Facket har svårt att påverka arbetsgivare där ingen är medlem. Just nu finns en blockad mot Helena Lundbäck som vägrar att teckna kollektivavtal. Läs mer om detta på www.kommunal.se
Visst behöver vi synas mer än vi gör idag, men vi har varit med på Eurohorse i Göteborg, på de flesta naturbruksgymnasier får eleverna information om Kommunal någongång under utbildningen.

:bow: :bow: :bow: :bow:

:banana:

Oj, fattades en nolla i 16- 17- 18-årslönen.... Ops ;)

Som sagt, vi har kommit fram till att det är val det handlar om. Men om du läste det kompletterande inlägget under ifrågasätter jag om man verkligen gör ett fritt val som 18-åring, det logiska tänkandet är oftast inte färdigutvecklat förrän vid 20. Därför är det även dumt att det är i den åldern man måste göra viktiga val om vad man ska göra i livet (vad man ska plugga, vad man vill jobba med osv).

Visst kan man tycka det är korkat att man utsätter sig för en sån sak, men har man t ex dålig självkänsla eller är lite av en självplågare kanske man inte förstår att det inte borde vara på det viset, att man har gjort ett dåligt val eller att man borde kräva bättre villkor. Ska då personer med dålig självkänsla straffas? Precis som att kvinnor i snitt får lägre lön än män, det har garanterat en del med självkänsla att göra. Ändå vill vi få upp snittet på kvinnors löner. Varför kan man tycka, de har ju ändå gjort ett eget val?

Jag förstår att de inte vill teckna ett avtal, räkna på vad en hästskötare kostar /månad med arbetsgivaravgift osv så är du uppe i +30.000:-

Kollektivavtal är guld! Man tycker ju att åtminstone de större och utåt sett mer seriösa stallen borde teckna kollektivavtal, jag skulle grovt ifrågasätta folk som säljer hästar för upp till ett par miljoner kronor som inte har råd eller är villiga att ge de anställda rimliga villkor.

Jag själv har arbetat mig uppåt hela tiden kan man säga, från att ha börjat en kort tid som hästskötare, till timanställning inom telemarketing, till ett mer "riktigt" jobb med fastanställning och att man verkligen får känslan av att företaget bryr sig om sina anställda. Hittar nya typer av förmåner hela tiden (terminalglasögon, nån mystisk bonus vi fått utöver de vanliga bonusarna, extra lediga dagar vi kan ta ut utöver semestern osv) och blir lika chockad varje gång med tanke på vilka tidigare erfarenheter av jobb jag haft.

Jag förstår att de inte vill teckna ett avtal, räkna på vad en hästskötare kostar /månad med arbetsgivaravgift osv så är du uppe i +30.000:-

Har man inte råd kanske man skulle tänkt på det innan man skaffade så många hästar att man inte kan ta hand om dom själv?
ALLA som har anställd personal vet att det är dyrt. på ett jobb fick vi en egen beräkningsmall där vi för varje timme skulle skriva in vad vi åstakommit och kunde sen i slutet på dagen se om vi gått plus eller minus till företaget. På ett år kostar varje anställd ca ½ miljon kronor.
Ett proffsstall ÄR ett företag. Ett företag HAR utgifter. Är man inte beredd att ta detta är det ett oseriöst företag helt enkelt.

Som sagt, vi har kommit fram till att det är val det handlar om. Men om du läste det kompletterande inlägget under ifrågasätter jag om man verkligen gör ett fritt val som 18-åring, det logiska tänkandet är oftast inte färdigutvecklat förrän vid 20. Därför är det även dumt att det är i den åldern man måste göra viktiga val om vad man ska göra i livet (vad man ska plugga, vad man vill jobba med osv).
ja då är det ju skrämmande att man får rösta och ens är myndig...
någon gång måste man ju börja ta ansvar för sitt eget liv...

Precis som att kvinnor i snitt får lägre lön än män, det har garanterat en del med självkänsla att göra. Ändå vill vi få upp snittet på kvinnors löner. Varför kan man tycka, de har ju ändå gjort ett eget val?
att vara kvinna är inte ett eget val. dessutom är det samma lön för lika jobb det stävas efter, vilket borde vara självklart...

Ja men om man inte kan betala lön till sina anställda så betyder det att man har ett olönsamt företag. Olönsamma företag driver man inte vidare.

Jag tycker många av de som söker jobb är lite för kräsna, för jobben finns. När stället jag jobbade på för flera år sedan skulle anställa hanslade det om ett vettigt jobb med vettig lön och vettiga villkor (ledig varje helg, boende och 14.000 kr i månaden, vitt då givetvis).

Det handlade om ett jobb med mycket ridning, handhavande av hästarna och så vidare. Vi fick EN sökande på detta. Varför?! Jo för att det handlade om ett travstall...

Jag har jobbat mycket inom trav och galoppbranschen för att det är där jobben finns, för min del har jag alltid haft en bra lön. Varför duger inte dessa jobb till er som vill så gärna jobba med hästar nu? Ring till de större travtänarna, de söker folk i travronden minst en gång i månaden, och får man inte jobbet första gången, ring igen, och igen?
Det handlar ju om att jobba med hästar, ett jobb är ett jobb, vill man utvecklas kanske man kan nöja sig med att ta praktikplatsen till skitön, men om man tar ett JOBB handlar det ju inte om att i första utveckla sig själv utan just om att sköta sitt jobb, eller hur?

Jag håller med om att lönerna ska upp, men hur det än är så är det ju faktiskt bara trav och galoppstall som har hästägare som har råd att betala sina hästars hästskötare... Man kan börja inom dessa och fortsätta leta under tiden, men då har man åtminstone ett jobb och får erfarenhet. Om det nu är så enkelt att det är hästar man vill jobba med och inte bara roa sig med för att utveckla sig själv....

Du har mkt att lära här i livet!

Man blir inte av med anställda hur lätt som helst, jag gav henne 6 mån prov, jag gör inte om det som jag har sagt o jag kommer ALIDRIG att anställa någon som e med i facket pga deras metoder!! Det var det det handlade om:crazy:

Ehh, vad är detta för ett Hitler-uttalande :devil:.

Det är varje människas rättighet att vara fackansluten, i det här landet skjuter vi inte arbetare längre, inte ens om dom strejkar.. inte ens om dom är hästskötare och är lata heller för den delen :eek:.

Med den inställningen ska du inte ha några anställda !

Mer än hästskötarna iaf.

Inom landstinget som djurskötare är ingångslönen 15 000 kr för outbildad,15 500 (eller var det 16000) som utbildad..
Jag som förman inom landstinget har nästan 21 000 kr i lön (och har då jobbat mer eller mindre sen 1989 på samma arbetsplats)
Detta är landstinget..

jag jobbar som personlig assistent med mestadels nätter (sovande) och har en årsinkomst på 217.000:- och då är jag inte ens utbildad!!! och där sover man och är hel ledig på dagarna!!! tänk då de som sliter som små djur inom hästeriet och bara får ynka 6.000:- ef skatt!! HELT SJUKT!!! Vi alla borde slå ihop oss och protestera!!!:idea:

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med... 2
Svar
36
· Visningar
3 255
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
2 029
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva... 2
Svar
32
· Visningar
8 879

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka