Sv: Lön som Hästskötare
1.Självklart har man valt att jobba som hästskötare. Men man har valt det som JOBB, inte som hobby, och man får knappast välja sina egna arbetstider.
nä men om du ser det endast som ett jobb så är det ett j*t osmart drag... JOBB tar man väl något man kan klara sig på?
tar man ett hästskötarjobb är det ju för att hästar är ens hobby från början, eller hur?!
2. Om man pluggar på sidan av att arbeta och man gör det på distans klassar jag det som en hobby (om man gör något man pluggar något man är intreserad av).
eh what?
om man pluggar så är det ju för att vidareutbilda sig eller för att höja sin kompetens inom ett omr. som man redan jobbar inom. förmodligen en strävan efter bättre förhållanden/ett jobb man VILL jobba med...
jag jobbade på BIO samtidigt som jag pluggade ljudtekniker, å det var ju för att 1) jobba med något jag ville å 2) för att kunna betala utbildningen och leva!
men ja, pluggar man något för nöjets skull så är det väl hobby, men jag kan säga att jag pluggar inte massörutbildningen som HOBBY, utan för att på sikt sluta jobba i butik å jobba med det jag trivs med och är utbildad till.. å ja, då kombinerar jag mina två hobbies, hästar och ljudteknik.. men jag skulle inte göra det gratis... ljudtekniken la jag till å med lite på is ett tag för att lönen var kass.. men sen ställde jag krav, å lönen höjdes å jag jobbar mer...
Jag ska själv göra det och är i valet och kvalet om man ska skära ner på arbetstiden för att hinna med både jobb, eget företag och studier. Fördelen - man har ett val!
det har du som 18åring oxå... jobba med hästar för skitlön å kassa arbetstider, eller plugga vidare å sen skaffa jobb med bra lön å ha hästar som hobby på fritiden.
Och även om jag skulle skära ner arbetstiden till 50% skulle jag fortfarande tjäna mer än jag gjorde som hästskötare där jag snarare jobbade 200%, vilket ger mig friheten att kunna göra andra saker samtidigt.
då låter det som ett smartare val av jobb...
Samma frihet som du har. En hästskötare kan inte få för sig att plugga något annat på sidan av. Det FINNS helt enkelt inte tid, ork eller pengar.
alltså måste den göra ett val...
Btw, har man egen häst kan man skaffa medryttare, det valet finns inte när man har det som jobb.
beror på va?
inte om man har en fd galopphäst med massa gamla skador som man är superrädd om å som kostar för mkt pengar att laga om det går upp igen å igen å igen... + att man inte vill riskera någon annans "liv"...
men, jag gjorde helt klart ett val när jag köpte hästen (ångest första veckorna)...
jag ångrar mig inte nu, men det är J***T mkt slit... som sagt, två jobb.. hästen innan jobbet, går upp tidigt, kommer hem sent.. jobbar oftast 6 dagar i veckan...
men jag älskar min häst = biter ihop vissa dagar.