Lömsk häst...

M

Mazarati

Jag har fått ett problem med mitt 2-åriga halvblod som är under inkörning. Hade honom i vagn i förrgår och allt gick galant. Var super duktig! Var oerhört stolt över honom.:love:

Nu till problemet... När vi körde honom idag gick allt perfekt i början. Han trampade på som om han aldrig gjort något annat. Vi gick och berömde honom och pratade så gott om honom. Helt plötsligt slänger hästj*vlen upp ena bakbenet framåt(kospark) och träffar killen som går och håller honom på höger sidan, rätt i magen. HELT utan förvarning! Killen flyger iväg som en vante. Fick en ordentlig spark stackaren. Hade önskat att han sparkade mig istället eftersom det är mitt hästaskrälle... Ursäkte mitt ordval, men jag är SMÅTT irriterad på honom nu.

Vi vände direkt och allt gick bra på hemvägen. Men varför denna plötsliga spark?! Han gjorde likadant på mig en dag i stallet när jag stod bredvid honom. Helt utan anledning.

Hoppas att det går bättre nästa gång vi kör... Håller på att tappa modet....

Några tips??

Sv: Lömsk häst...

Får väl hoppas att det var ngt "flugfä" som irriterade honom:angel:

Vad skoj att du kommit igång med honom...:)

Haha jag du jag hoppas verkligen det.... Men tyvärr är jag säker på att så inte var fallet. Han e lömsk. Absolut inte som sin underbart snälla mor!:)
Blev så fly förbannad på honom men samtidigt ville jag inte bli allt för arg så jag skrämde honom. Var ju som sagt bara andra ggn i vagn.

Det var nog bra att du inte daskade till honom denna gången, men det är ju inget kul beteende så fortsätter han så får du ju göra något åt det. Olika saker fungerar på olika hästar så där får du själv avgöra vad han bryr sig om-röst, pisk, backning mm.
Börja i stallgången, och kolla så det inte är flugor, för det kan han ju inte hjälpa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 405
Senast: Ramona
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 782
Senast: Leoni
·
C
Hästhantering Vi har en häst som kan vara väldigt väldigt lömsk, hon har tendens att sparka när man minst anar det. Nu har hon varit ovanligt snäll...
Svar
1
· Visningar
1 347
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv