Loksele v.s andra

Opartisk

Trådstartare
Vad är det för fel att köra rockard med loksele? Jag kör alltid oavsett vagn bakom med loksele.Många har frågat mig varför speciellt med rockarden efter. Vad är det för fel med att nyttja lokselen nu då?

Sv: Loksele v.s andra

Det är inte lokorna på en sele som bestämmer vad man ska ha för vagn bakom, det är däckeln. Har du en silettdäckel till ett par lokor (alltså en loksele med silettdäckel) så går det kanon att köra med rockard (enaxlad). Ska du däremot köra tvåaxlat (t.ex. maratonvagn) måste du ha en fast däckel, men det går lika bra det på en loksele. Vi har samma lokor oavsett om vi kör dressyr (enaxlat) eller maraton/vardagskörning (tvåaxlat), vi bara byter däckel och baksele. Lokor är faktiskt att föredra då det ger en mycket bättre anläggningsyta och ett bättre dragläge än vad t.ex. en bröstsele gör, hästen drar automatisk på "rätt sätt" mycket lättare med en loksele. Sen om man kör i skogen så har man ju en loksele där draglädren sitter fast i dragringen och med ett lågt skackelfäste mm, men jag antar det var skolkörning du pratade om?

Det är inte lokorna på en sele som bestämmer vad man ska ha för vagn bakom, det är däckeln. Har du en silettdäckel till ett par lokor (alltså en loksele med silettdäckel) så går det kanon att köra med rockard (enaxlad). Ska du däremot köra tvåaxlat (t.ex. maratonvagn) måste du ha en fast däckel, men det går lika bra det på en loksele.

Ja nu ska jag visa min okunnighet! Hur ser man vilken sorts däckel det är? :o

Maria

Ja då går det som sagt lika bra (om inte bättre) med loksele som med en bröstsele, om man bara har rätt däckel till.

Ja nu ska jag visa min okunnighet! Hur ser man vilken sorts däckel det är? :o

Maria

En silettdäckel är en "rörlig" däckel, du kan alltså dra skackelfästena från ena sidan till andra sidan (inte hela vägen runt såklart), dom sitter liksom löpande genom översta delen på däckeln (detta är verkligen skitsvårt att förklarar, kan någon bättre så varsågod!) det ska man ha då man har fasta skacklar som det är på enaxlade vagnar, så dom inte drar selen på sniskan när det lutar. Har man en tvåaxlad vagn så har man (oftast, det finns undantag) ledade skacklar (du kan lyfta en skackel i taget) och då ska du ha en fast däckel, alltså där skackelfästena sitter fast i själva däckeln och inte går att flytta upp och ner. Hoppas du fattar något av min förvirrade förklaring ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar