Sv: Lokselar

Jag har en gammal antagligen militärsele. Står inget namn eller så på den + att den är ett hopplock från flera olika äldre selar... hästarna gillar den här selen. Synd är att den inte har kompletterats med en extra bukgjord än men det kommer:p

Sen har jag en tranemosele Bengt Höök sadelmakeri står det på den men den är inte alls lika go att köra med som den gamle:(

Inte den bästa bilden på selen men ni ser väl lite förhoppningsvis... ingen bågdäckel o andra putor under lokorna än på den gamle selen o de här nya putorna är mycket sämre tryckavlastare o vill dessvärre gärna flytta på sig:crazy:

Bukgjorden är den du har på din gamla sele, det är däckelgjorden som saknas :) och bukgjorden ska ju sitta löst, så du får in en tvärhand mellan den och magen. Däckelgjorden sitter fast ända uppe i däckeln, och spänns lite hårdare.
(Du vet säkert redan hur dom ska spännas, mest info för den som inte är van med loksele... :smirk:)

Lotta

Thor har en sele som det står Tärnsjö på. Den är köpt begagnad och sedan renoverad av sadelmakare.
Baksele kommer från Floby-Börje och är även den i läder från Tärnsjö.

15654534.jpg

/M

En tråd för mig ;)

Maratonselen:
Lokorna är finnlokor bestälda från SL och draglädren är i älgskin, otroligt mjuka och lär överleva oss alla. Resten av selen är gjord hos Svenljunga Sadelmakeri med snabbkopplingar, fast däckel och utan svanskappa för maximal frihet.
19280665.jpg

19280666.jpg

19280667.jpg

Giggselen:
Lokorna är samma som ovan, selen är även den gjord hos Svenljunga Sadelmakeri med snabbkopplingar och silettdäckel. Har tyvärr ingen bättre bild på den.
19280663.jpg

Hehe, jo... jag vet men hon börjar bli så tjock om magen så bukgjorden är utspänd på yttersta hålet o sitter sådär ändå så det blir inget mer köra med henne innan hon fölat, eller innan jag fått tag på en större sele:p

Tärnsjö...:love: Pris 8500:- . Köpte den "begagnad" men oanvänd.

Adria_liten.jpg

Bild på den lokselen jag använder nu, något redigerad eftersom bilden var för mörk. Har lånat selen av grannen för några kurstillfällen nu under våren. Vet inte var hon köpt den någonstans. Bakselen är lite för stor, svängeln kunde jag inte hitta i snön så jag improviserade lite för pulkaturen denna dagen.

Tärnsjö...:love: Pris 8500:- . Köpte den "begagnad" men oanvänd.

Adria_liten.jpg

DEN selen var ruskigt snygg. Skulle jättegärna vilja ha en sådan till min nästa körhäst, dags att börja spara så kanske jag har den tills hon är fullvuxen om 3-4 år :idea:

/M

hurr har du gjort för att slippa ha svanskappa hade en gamal sele till min foderhäst som hade en baksele utan svanskappa men hittar ingenstans att köpa....

fin häst...

Jag har en härlig :love:sele, enligt uppgift från Svenljunga (när jag köpte den fick jag en häst på köpet:angel:), relativt nygjord på gamla armélokor. Varenda rem på hela selen är ställbar och den har en superduper bågdäckel.
På den selen kan jag välja om jag vill använda svanskappan eller bakselen, vilket har inneburit att svanskappan nu hängt på sin krok i många år. Bekvämare för hästen med baksele och kan inte komma på någon riktigt bra anledning att använda svanskappan i vår körning.

fusk=)

älskade "min" förra sele men har nu fått tag på en meed endast svanskappa o jag vill inte ha det eller hästen brydde sig inte när jag tömkörde så det blir minst att köpa en vanlig baksele innan körning.

Den är beställd från Svenljunga Sadelmakeri och då kan man få den precis som man vill ha den, kan nästan gissa att det är samma tillverkare som Jejans sele, han gör verkligen kanongrejer och där får man mer än vad man betalar för :)

Jag har 2 st armeselar. En var i dåligt skick så jag lämnade in den till Ylanders sadelmakeri i Ullricehamn. Den blev kanon fin.

Min sele, köpt på Hööks. Jag är mycket nöjd med den.
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17820000-17829999/640x480/17821232.jpg?0

Jag tänkte köpa skakelfästen så jag kan sätta skaklarna högre, och ha draglinor när jag kör rockard. Det funkar väl?

Ja det funkar, tänk bara på att lossa på bröstan så den inte sitter fast i däckeln utan i draglinorna och att fästa bakselen i skacklarna istället för fram i dragringen, då funkar det kanon :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 060
Senast: fio
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 701
Senast: Badger
·
Körning Hej! Hade tänkt köpa en loksele och funderar lite på ifall man kan mäta ut några mått? T.ex. hur lång lokor och draglädret som det ska...
Svar
6
· Visningar
1 992
Senast: ptr
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka