Lokala tävlingar

F

Fialotta999

Har köpt en ungponny 6 åring och skall börja tävla i hoppning. Har massa frågor...... Ponnyn har sedan tidigare ponnylicens men jag har endast tänkt att tävla lokala tävlingar i år.

Måste jag meddela ridsportsförbundet att ägarbyte har skett?
Ryttarlicens behöves eller?
Nedklassning hur fungerar detta?
Kan endast tävla avd B tills vi har gått två felfria eller?
Nummerbricka på lokala tävlingar?

Något annat jag behöver tänka på?

Sv: Lokala tävlingar

Fialotta999 skrev:

Att du behöver införskaffa TR då det finns svar på alla dina frågor där i och en hel del till som du säkert skulle behöva läsa.

Har skickat efter TR men inte fått det ännu därför mina frågor förstår du!!

Detta är väl ett forum man kan ställa frågor i eller??

Fialotta999 skrev:
Har skickat efter TR men inte fått det ännu därför mina frågor förstår du!!

Detta är väl ett forum man kan ställa frågor i eller??

Bra, då kan jag tipsa om sökfuktionen för alla sina frågot finns besvarade redan om och om igen...

Måste jag meddela ridsportsförbundet att ägarbyte har skett?
- Ja
Ryttarlicens behöves eller?
- Du behöver en lokallicens
- Då det är en ungponny kan inte denna bli uppklassad, därför behövs ingen nerklassning ;)
Kan endast tävla avd B tills vi har gått två felfria eller?
- Hela året får hästen gå avd B, men efter 2 felfria rundor får ni tävla i avd A om ni vill.
Nummerbricka på lokala tävlingar?
- Sköts helt av ryttaren själv.

Tack för ditt svar :bump:

Men detta med med nedklassning måste jag reda ut mer..... Ponnyn har gott felfritt med förra ryttaren i LD och LC i avd. B. Måste vi börja om i LD eller kan vi rida avd A i LD och LC??

Fialotta999 skrev:
Tack för ditt svar :bump:

Men detta med med nedklassning måste jag reda ut mer..... Ponnyn har gott felfritt med förra ryttaren i LD och LC i avd. B. Måste vi börja om i LD eller kan vi rida avd A i LD och LC??

Du måste rida avd B innan du rider avd A och ha 2 felfria runder. Vilken höjd du börjar på sen är ju upp till dig (LD-LA). Men det är samma höjd eller högre med AKTUELL ryttare.

Nedklassning sker i övrigt i samband med ägarbyte/ryttarbyte när man anmäler detta till förbundet.

trazel skrev:
- Då det är en ungponny kan inte denna bli uppklassad, därför behövs ingen nerklassning ;)

En 6 årig ponny kan visst bli uppklassad, om den tagit placeringar i avd A. Och då behövs nedklassning om ryttaren vill starta avd A så småningom.

starcraft skrev:
En 6 årig ponny kan visst bli uppklassad, om den tagit placeringar i avd A. Och då behövs nedklassning om ryttaren vill starta avd A så småningom.

TR 1, mom 132 Kvalifikation/Nedklassning

"...

5-årig ponny kan inte uppklassas ur hoppning eller dressyr Lätt B.
4-årig ponny kan inte uppklassas ur hoppning eller dressyr Lätt C.
Kategori B-ponny kan inte uppklassas ur annat äm dressyr Lätt C och hoppning Lätt B.

Uppklassad ponny får alltid starta avd B.

..."

trazel skrev:
- Hela året får hästen gå avd B, men efter 2 felfria rundor får ni tävla i avd A om ni vill.

Jag tror dessutom att man ska ha två felfria samma år som man avser starta i avd A (i alla fall på häst)

KAN ju vara annorlunda för ponny förstås.

Har köpt en ungponny 6 åring och skall börja tävla i hoppning. Har massa frågor...... Ponnyn har sedan tidigare ponnylicens men jag har endast tänkt att tävla lokala tävlingar i år.

Måste jag meddela ridsportsförbundet att ägarbyte har skett? - Ja och då blir ponyn också automatiskt nedklassad så att den har 0 p i lägsta klassen (får alltså starta LD hoppning även om den var uppklassad ur LA före ägarbytet). Nya ponnylicensen är beviset på att nedklassning skett.

Ryttarlicens behöves eller? Ja, alltid, på alla tävlingar över klubbtävlingsnivån.

Nedklassning hur fungerar detta? Sker automatiskt i och med att du anmäler (och betalar för) ägarbytet till förbundet

Kan endast tävla avd B tills vi har gått två felfria eller? Ja, det stämmer. För att få starta avd A måste ponnyn ha gått två felfria ritter med den ryttaren som ska rida avd A, det är alltså ekipaget som kvalificerar sig till avd A, inte ponnyn.

Nummerbricka på lokala tävlingar? Ja. Ryttaren ska ha med sig en egen (om det inte står i propositionen eller ryttarmeddelandet att det går att låna av arrangören)

trazel skrev:
TR 1, mom 132 Kvalifikation/Nedklassning

"...

5-årig ponny kan inte uppklassas ur hoppning eller dressyr Lätt B.
4-årig ponny kan inte uppklassas ur hoppning eller dressyr Lätt C.
Kategori B-ponny kan inte uppklassas ur annat äm dressyr Lätt C och hoppning Lätt B.

Uppklassad ponny får alltid starta avd B.

..."

Ja vet mycket väl vad som står där, men ponnyn kan ju fortfarande var uppklassad i tex LC och då får hon inte rida avd A i LD eller LC om de inte anmält ryttarbyte, men får då ändå rida i avd B.

Prick skrev:
Jag tror dessutom att man ska ha två felfria samma år som man avser starta i avd A (i alla fall på häst)

KAN ju vara annorlunda för ponny förstås.

På häst är det så ja, men det står ingenstans under ponny att så är fallet. Så jag vet inte hur man ska tolka det. Det verkar jo ologiskt att behöva läsa hästdelen om man tävlar ponny och då finns det alltså inget om att det skulle vara samma år, men Ridsportförbundet kan mycke väl mena att man ska läsa allt och pyssla ihop det. Fast under häst står det klart och tydligt att det ska vara gjort under året den är 6, det står inget sånt på ponny så jag antar att det är fritt fram att rida om man gjort sina felfria ritter som 5 åring.

Trazel: Va bra. Då är vi på samma linje:)

Nej, det skall vara under aktuellt år, felfria rundor från året innan räknas ej.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 882
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 091
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 030
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar