Lösdrift och rovdjur

5-6 eltrådar (metall, HT-tråd), stadiga hörn, översta tråden på 130-140 cm, nedersta på ca 25-30 cm, urstarkt elaggregat (minst 10 joule i stötarna), räcker mycket väl till för att hålla rovdjur ute, och hästar inne.

Oerhört mycket lättare att bygga än nätstängsel.

Beställ den där boken som jag länkade till i första inlägget.

Mycket bra och pedagogisk, och beskriver hur man gör på ett bra sätt med många bilder.
 
Nu har jag inte vargtätt i och för sig. Det enda jag vet från vad jägarna säger är mycket lo. Har sett mycket spår på ridturer med. Men även flockar av vildsvin tex kan gå in i en hage och skrämma slag på hästar.

Hur som helst, stabila trästolp, metalltråd (aluminium i mitt fall), starka elaggregat, många trådar är vad man ska ha om man verkar bo så att det kan behövas.
Sedan anser jag att många stall har undermåliga staket.
Två trådar är för lite, elrepen/band osv tycker jag har betydligt sämre ledningsförmåga. Speciellt när de slarvas med knutar i stället för skarvlås. Och veka plaststolp är ännu värre om något faktiskt försöker ta sig in eller hästar ut. De ger inte stabilitet nog.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 780
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 496
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp