Lösdrift och rovdjur

Riru

Trådstartare
Sitter och dagdrömmer om vår framtida gård, där jag äntligen kommer kunna ha häst igen. Men vi kommer att bo i område där det kan finnas varg och björn(björn kanske inte direkt kommer visa sig iofs).
Hur löser man det om man vill ha lösdrift? Maken vill absolut inte att hästarna ska gå ute på natten då han är rädd att varg ska komma, medan jag själv vi ha lösdrift om jag ska ha häst.
Finns det andra här som bor i vargområden? Hur har ni det? Kan man tex kanske ha en plätt alldeles vid lösdriften inhägnad med viltstängsel som man stänger till inför natten? Så hästarna ändå kan röra sig ut och in. Och sedan öppna ut till större hage dagtid? Eller är det box på nätterna som gäller?
 
Jag bor i vargrevir, med både hästar med föl, får och lamm.

Du bör be din man ta sina vargfobier med till en lämplig terapeut. Eftersom han tycks lida av det, och begränsar sitt liv p.g.a. detta.

Och så ska ni undvika de olika varghatarsidorna på nätet och sociala medier som sprider en massa rykten och desinformation om rovdjur (i synnerhet varg), och i stället söka verklig fakta, på t.ex. viltskadecenter (https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/viltskadecenter/), och ta till er länsstyrelsens information.

Det finns inget fall av stora hästar som tagits av varg. Det finns ett fall av Shetlandsponny.

De djur som verkligen riskerar angrepp är får och get.

Våra hästar har lösdrift året runt, med en ca 1,5 hektar stor vinterhage, fåren går ute under betessäsongen, vissa hagar ligger en bra bit från gårdscentrum.
Vi har s.k. Rovdjursavvisande stängsel runt all betesmark.

Läs mer om stängsel här, och beställ gärna boken: https://www.slu.se/centrumbildninga...r-pa-tamdjur/permanenta-atgarder-mot-rovdjur/


Alla våra 18 hektar betesmark, där huvuddelen är "kulturbetesmark/Hagmark" är stängslat med s.k. rovdjursavvisande stängsel, i vårt fall 5-trådiga elstängsel, vilket de flesta av våra grannar som har får också har.
Elaggregaten är starka, vi har i dagsläget ett på 21 joule, och det andra är på 14 joule.

Rovdjursavvisande elstängsel passar både för hästar och får.

Annars kan man sätta upp viltnät, eller fårnät (inte vilken sort som helst, vissa billiga sorter är värdelösa mot rovdjur), och komplettera med el för bl.a. hästarnas skull , men det är mycket dyrare, kräver maskiner vid uppsättning för att bli bra, och behövs inte till hästar.

Har man mycket snö, så får man se till att jorda elstängslet så att det ordentligt strömförande även på vintern.

Det är lite dyrare, och lite jobbigare att leva med tamdjur i rovdjursområden, än utan rovdjur, eftersom det är klokt att ha bättre stängsel för att hålla rovdjuren ute, men vad avser häst, så behöver man knappt ens oroa sig, lösdrift eller inte.
 
Det där med vargfobi och begränsning av sitt liv vet jag inte hur du ens kunde utläsa det ur mitt inlägg. Extremt överdrivet och löjligt.
Vi varken läser varghatarsidor eller hänger på sociala medier (förutom buke och spelform).
Vi bor i ett område i Finland där det är vanligt med varg helt enkelt, de har varit inne på svärföräldrarnas tomt tex, och vill göra det så säkert som möjligt för våra djur. Tappade lusten att läsa resten av ditt inlägg.
 
Det där med vargfobi och begränsning av sitt liv vet jag inte hur du ens kunde utläsa det ur mitt inlägg. Extremt överdrivet och löjligt.
Vi varken läser varghatarsidor eller hänger på sociala medier (förutom buke och spelform).
Vi bor i ett område i Finland där det är vanligt med varg helt enkelt, de har varit inne på svärföräldrarnas tomt tex, och vill göra det så säkert som möjligt för våra djur. Tappade lusten att läsa resten av ditt inlägg.


"Maken vill absolut inte att hästarna ska gå ute på natten då han är rädd att varg ska komma, medan jag själv vi ha lösdrift om jag ska ha häst."

Det ovan citerade, tyder på att man har problem med rovdjur, som går utöver vad fakta kan ge.

Dessutom är det svärföräldrarnas tomt, som "vargarna varit inne på". Kanske är det svärföräldrarna som "har något slags vargfobi"?

Men såvitt jag förstått, finns det i delar av Finland, även problem med varghybrider. Hur dessa fungerar som rovdjur, vet jag tyvärr inte.

Om de är mindre skygga för människor t.ex., har ett annat beteende vad avser jagande.

Prova att läs hela inlägget, en gång till.

Jag har varg som springer över markerna varje år, det är så när man bor i vargområde.

Jag har med egna ögon sett vargen utanför ett av mina beten.
 
Senast ändrad:
@Riru Läs Skogalitens inlägg, det är massor av bra information i det! Jag kan skriva under på att det inte finns något att oroa sig för. Har bott i vargrevir där jag hörde varg yla på kvällarna när jag var i stallet och då hade vi föl på lösdrift dessutom. Dock hade de begränsad hage precis intill gården nattetid och när fölen var som minst stängdes de in i (den stora) lösdriften. Det ska mycket till för att varg ska ge sig på stora hästar, finns det inga kända hästattacker i området skulle jag inte oroa mig alls om jag var du. Ha ordentligt staket med el och om du ändå känner dig orolig så begränsa utrymmet nattetid med ännu mer rejält staket.
 
Sitter och dagdrömmer om vår framtida gård, där jag äntligen kommer kunna ha häst igen. Men vi kommer att bo i område där det kan finnas varg och björn(björn kanske inte direkt kommer visa sig iofs).
Hur löser man det om man vill ha lösdrift? Maken vill absolut inte att hästarna ska gå ute på natten då han är rädd att varg ska komma, medan jag själv vi ha lösdrift om jag ska ha häst.
Finns det andra här som bor i vargområden? Hur har ni det? Kan man tex kanske ha en plätt alldeles vid lösdriften inhägnad med viltstängsel som man stänger till inför natten? Så hästarna ändå kan röra sig ut och in. Och sedan öppna ut till större hage dagtid? Eller är det box på nätterna som gäller?
Har ni shettisar så kan det vara liten risk men vargar ger sig inte på större hästar.
Min häst gick på lösdrift med kor och får i vargrevir och det utan rovdjursavvisande stängsel. Det hade ju varit bra med tanke på fåren, men det gick faktiskt bra.
Läs resten av skogalitens inlägg, stod bra info om staket där.
Sätt upp rovdjursavvisande stängsel (RAS) och oroa er inte för hästarna. Vargar är inte så mordlystna som rädda människor säger. De är ju trots allt hunddjur och fungerar ganska likt en hund.
 
"Maken vill absolut inte att hästarna ska gå ute på natten då han är rädd att varg ska komma, medan jag själv vi ha lösdrift om jag ska ha häst."

Det ovan citerade, tyder på att man har problem med rovdjur, som går utöver vad fakta kan ge.

Dessutom är det svärföräldrarnas tomt, som "vargarna varit inne på". Kanske är det svärföräldrarna som "har något slags vargfobi"?

Men såvitt jag förstått, finns det i delar av Finland, även problem med varghybrider. Hur dessa fungerar som rovdjur, vet jag tyvärr inte.

Om de är mindre skygga för människor t.ex., har ett annat beteende vad avser jagande.

Prova att läs hela inlägget, en gång till.

Jag har varg som springer över markerna varje år, det är så när man bor i vargområde.

Jag har med egna ögon sett vargen utanför ett av mina beten.

Nej det tyder på att man vet att varg knallar igenom vanliga stängsel och man vill veta om det finns ett säkert sätt att stängsla. Häromkring har folk bara två trådar och tar in på natten. Och jag vill hellre ha det säkrare och ha hästarna ute, och ville veta hur andra gjort. Inte mer komplicerat än så.

Och alltså, seriöst? Varför skulle svärföräldrarna ha vargfobi? För att dom sett varg? Har du vargfobi eftersom du också sett varg?
Snälla släpp det här med varghat och vargfobi, det har inte alls med min fråga att göra. Fattar inte var du får det ifrån.
 
Har familj som har amatöruppfödning och träning av varmblod, bor mitt i ett vargområde och det finns förstås även björn.
Ston/föl och unghästar går på lösdrift året om. Starthästarna ute dygnet runt sommarhalvåret.
Alla har vanligt elstängsel. Det har gått bra i 25+ år och lär fortsätta göra det.
 
Har ni shettisar så kan det vara liten risk men vargar ger sig inte på större hästar.
Min häst gick på lösdrift med kor och får i vargrevir och det utan rovdjursavvisande stängsel. Det hade ju varit bra med tanke på fåren, men det gick faktiskt bra.
Läs resten av skogalitens inlägg, stod bra info om staket där.
Sätt upp rovdjursavvisande stängsel (RAS) och oroa er inte för hästarna. Vargar är inte så mordlystna som rädda människor säger. De är ju trots allt hunddjur och fungerar ganska likt en hund.

Vi har ju inte hästar nu men planerat att det då ska bli en shettis, en ponny och en lite större ponny/liten häst.
Har googlat RAS men är det inte risk för hästarna att fastna i fårstängsel? Skulle ju gå bra med 5 trådar också men om fårnät går bra för hästar så skulle jag nog vilja ha det också en del av hagen.
 
Vi har ju inte hästar nu men planerat att det då ska bli en shettis, en ponny och en lite större ponny/liten häst.
Har googlat RAS men är det inte risk för hästarna att fastna i fårstängsel? Skulle ju gå bra med 5 trådar också men om fårnät går bra för hästar så skulle jag nog vilja ha det också en del av hagen.
Vanligt fårstängsel håller inte vargar ute, men även om du skulle sätta upp det får du sätta det utanför vanliga eltrådar, för ja, det finns risk för hästar att fastna i fårstängsel. Rovdjursavvisande stängsel måste ju inte vara fårstängsel.
 
Bättre sätta 5-6 hårt spända ståltrådar var av den längst ned hyfsat nära marken. Så hade vi där jag jobbade förut, hästarna gick på lösdrift året runt. Och rejält aggregat. Här har de faktiskt varit vargar som tog två mini shetlandsponnyer, ett föl och ett sto. Så att säga att de aldrig händer de är dumt men klart de är väldigt ovanligt. Vi har ett tätt område med varg runt oss, de inte ovanligt att man ser ensamma unga vargar stryka omkring.
Vi är inte speciellt nervösa trots att vi haft vargbesök på gården våra står på stall nattetid. Mer orolig att de ska ta katterna faktiskt.
 
Vanligt fårstängsel håller inte vargar ute, men även om du skulle sätta upp det får du sätta det utanför vanliga eltrådar, för ja, det finns risk för hästar att fastna i fårstängsel. Rovdjursavvisande stängsel måste ju inte vara fårstängsel.

Ja alltså jag läste att ett alternativ till RAS som rekommenderades var eltrådar och fårstängsel. Men då ska det alltså vara utanför. Trodde det skulle vara innanför.
 
Ja alltså jag läste att ett alternativ till RAS som rekommenderades var eltrådar och fårstängsel. Men då ska det alltså vara utanför. Trodde det skulle vara innanför.
Snarare att det rovdjursavisande staketet med fårstängsel och el utanför hästarnas staket.
 
Vi har ju inte hästar nu men planerat att det då ska bli en shettis, en ponny och en lite större ponny/liten häst.
Har googlat RAS men är det inte risk för hästarna att fastna i fårstängsel? Skulle ju gå bra med 5 trådar också men om fårnät går bra för hästar så skulle jag nog vilja ha det också en del av hagen.
RAS kan innebära 5-trådigt elstängsel med HT-tråd (extra bra galvat och hållfast järntråd). Det har vi valt att använda. Vi har haft RAS sedan 2005, och det har hållit rovdjuren ute hittills.

Om man vill ha nätstängsel till hästar, så får man komplettera med eltråd (eventuellt elrep av premiumkvalitet, som leder ström bra) med distansisolator upptill på insidan (ca 110-120 cm över marken) och och nertill på insidan (ca 30 cm över marken).

Dessutom ska det sitta en eltråd (metall) ovanför nätet. Och helst en eltråd på ca 30 ovan mark utanför stängslet.

Men, om nätet ska fungera, som behövs det de där bra dyra, bra näten med låsta maskor, t.ex. https://www.bole.se/tornado-torus-nat-520760h, eller https://www.lgprodukter.se/product.html/farnat-tornado-titan-90/8/15---100-meter-2 (https://www.lgprodukter.se/category.html/galvat-nat).

De finns i lite olika höjder, även som riktigt höga viltnät, men måste sättas med maskinell hjälp (både för att spänna nätet, och ofta för att gräva ner hörnkonstruktionerna), och det krävs rejäla trästolpar och välbyggda hörn för att nätet ska hålla sig spänt och fint.

Det vanligaste är att varg, lo och björn, kryper in under stängsel. Det är mycket sällan eller aldrig (inte vetenskapligt belagt) att rovdjuren skulle klättra t.ex. på ett träd, och sedan hoppa in i inhägnaden.
Men med för låga stängsel, så förmår djuren ta sats och hoppa över.

Eftersom rovdjuren företrädesvis kryper och kanske (ovanligt) hoppar, så är det viktigt att stängslets översta tråd finns på minst 110 - 120 cm (för varg och lo), och att det finns "otäckt el" ca 30 cm över marken på utsidan.
För björn gäller 140 cm högt stängsel, men jag bor inte i ett område där det finns björn, så jag saknar egen erfarenhet.

Dikesövergångar och liknade måste fixas till, så att dessa inte blir smitvägar in för rovdjuren.
 
Snarare att det rovdjursavisande staketet med fårstängsel och el utanför hästarnas staket.

Förlåt men jag fattar inte riktigt vad du menar nu. Ska man först ha vanligt staket med typ två-tre trådar, och sedan ytterligare ett staket utanför med fem trådar plus fårstängsel?
Jag trodde det menades att man har ett staket med el plus fårstängsel. Så min missuppfattning handlade om att jag trodde man hade fårstängslet på samma sida som hästarna så eltrådarna når rovdjuren först, men blev ju osäker där iom att hästarna kan fastna. Men jag kanske missuppfattade igen :p
 
Förlåt men jag fattar inte riktigt vad du menar nu. Ska man först ha vanligt staket med typ två-tre trådar, och sedan ytterligare ett staket utanför med fem trådar plus fårstängsel?
Jag trodde det menades att man har ett staket med el plus fårstängsel. Så min missuppfattning handlade om att jag trodde man hade fårstängslet på samma sida som hästarna så eltrådarna når rovdjuren först, men blev ju osäker där iom att hästarna kan fastna. Men jag kanske missuppfattade igen :p
Det RAS med fårnät jag har sätt har haft fårnät på insidan av stolparna och en eller två eltrådar på utsidan av stolparna så trodde det var den eltråden du menade :o.
 
RAS kan innebära 5-trådigt elstängsel med HT-tråd (extra bra galvat och hållfast järntråd). Det har vi valt att använda. Vi har haft RAS sedan 2005, och det har hållit rovdjuren ute hittills.

Om man vill ha nätstängsel till hästar, så får man komplettera med eltråd (eventuellt elrep av premiumkvalitet, som leder ström bra) med distansisolator upptill på insidan (ca 110-120 cm över marken) och och nertill på insidan (ca 30 cm över marken).

Dessutom ska det sitta en eltråd (metall) ovanför nätet. Och helst en eltråd på ca 30 ovan mark utanför stängslet.

Men, om nätet ska fungera, som behövs det de där bra dyra, bra näten med låsta maskor, t.ex. https://www.bole.se/tornado-torus-nat-520760h, eller https://www.lgprodukter.se/product.html/farnat-tornado-titan-90/8/15---100-meter-2 (https://www.lgprodukter.se/category.html/galvat-nat).

De finns i lite olika höjder, även som riktigt höga viltnät, men måste sättas med maskinell hjälp (både för att spänna nätet, och ofta för att gräva ner hörnkonstruktionerna), och det krävs rejäla trästolpar och välbyggda hörn för att nätet ska hålla sig spänt och fint.

Det vanligaste är att varg, lo och björn, kryper in under stängsel. Det är mycket sällan eller aldrig (inte vetenskapligt belagt) att rovdjuren skulle klättra t.ex. på ett träd, och sedan hoppa in i inhägnaden.
Men med för låga stängsel, så förmår djuren ta sats och hoppa över.

Eftersom rovdjuren företrädesvis kryper och kanske (ovanligt) hoppar, så är det viktigt att stängslets översta tråd finns på minst 110 - 120 cm (för varg och lo), och att det finns "otäckt el" ca 30 cm över marken på utsidan.
För björn gäller 140 cm högt stängsel, men jag bor inte i ett område där det finns björn, så jag saknar egen erfarenhet.

Dikesövergångar och liknade måste fixas till, så att dessa inte blir smitvägar in för rovdjuren.

Tack!
Lät lite komplicerat med nät, men kanske kan vara värt att kolla upp.
 
Det RAS med fårnät jag har sätt har haft fårnät på insidan av stolparna och en eller två eltrådar på utsidan av stolparna så trodde det var den eltråden du menade :o.

Aha! Jag har ju inte sett några, utan bara läste två rekommenderade sätt. Och då stod en variant som fem trådar med fårstängsel, men fattade inte riktigt hur det skulle gå till. Kanske bara var till just får om eltrådarna ska vara utåt och nätet inåt.
 
@Riru rovdjur eller ej så ska du inte ha fårnät till häst utan att stängslet då anpassats för häst med el och avgränsade på det staketet.

Kan förstå att du blir lite förvirrad ang svaren .
 
@Riru rovdjur eller ej så ska du inte ha fårnät till häst utan att stängslet då anpassats för häst med el och avgränsade på det staketet.

Kan förstå att du blir lite förvirrad ang svaren .

Ok då vet jag det. Så det är egentligen bara att man ska ha 5-6 trådar då? Så som @skogaliten beskrev att hen har.
På sidan jag läste om RAS stod det inte vilken typ av djur det var avsett för utan bara att "dessa två typer av RAS rekommenderas". Så trodde det var för alla djurslag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 780
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 538
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 496
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp