Lodjur, riskfaktor???

T

Thora

Det har med all säkerhet setts ett lodjur i min hästhage. Jag har tre islandshästar gående där (två är mina, en är inhyrd). Hur stor risk är det att de kan bli attackerad?
Det vimlar av rådjur här och även harar. De har ju ungar så här års, så jag hoppas att de är lämpligare byten till pissen.

Sv: Lodjur, riskfaktor???

Vi har lodjur här runt gården sedan ett tiotal år tillbaka, och det har aldrig varit några problem med hästar/kor här i bygden.
Däremot har det strykit med ett o annat lamm---

Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket för det hela. Gläds åt att ha möjligheten att studera så fina djur som det faktiskt handlar om:)

Tack, det var det jag hoppades på. Jag är inte speciellt orolig för hästarna egentligen.

Däremot har jag ett eget litet "lodjur", en röd liten bondkatt utan svans med lite tofsar på öronen. :love:
Grannen som hade sett lodjuret trodde först att det var vår Pelle, men insåg snabbt att katten var för stor.
Jag kanske ska bekymra mig om min katt istället. Han strövar nämligen i samma spår som lodjuret.
Men jag tror att lodjuret har funnits här länge. Andra i närheten har också sett spår av den stora katten.

Och visst är det häftigt med så sällsynta djur. Vi har en rik fauna här med mycket vilt. Även ett tranpar häckar alldeles intill här. Man behöver inte åka till någon djurpark direkt för att få se vilda djur. Under min kvällstur med hästen igår såg jag en räv, 8 rådjur, och en mängd harar. Det har även siktats varg några km längre bort. Men jag tror att det bara var en sk strövare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 561
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 677
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka