Lodjur attackerade häst

(SVT)
Ett lodjur som går till attack mot en häst - det kan väl bara inte hända - så hann travkusken Torbjörn Andersson tänka när han var på väg hem efter en träningsrunda och ett stort lodjur plötsligt blockerade vägen.

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lodjur attackerade häst

Oj, mäktigt ändå! Inte ofta man får chansen att få se ett lodjur. Synd bara att den attackerade, verkar inte särskilt hälsosamt? Kanske hade den något att skydda?

Eller så kanske det har hänt något tidigare i lodjurets liv som involverar hästar.

Om inte annat så blir jägarna lyckliga nu, en ny anledning till att få skjuta storkatt....... Som alltid när våra rovdjur attackerar tamdjur som inkräktar på deras område, så blir det väl ramaskri och man måste ut och skjuta:mad:

Fast lodjur attackerar även älg och ren så att den går på hästen tycker jag inte är konstigt.

Det var ett lodjur för några år sedan som gick hästarna på en ridskola några mil hemifrån, så visst händer det även om de oftast är skygga. De är ju trots allt rovdjur och gör ingen skillnad på vilt eller tamdjur.

Hos oss har det varit lite rådjur i år och man undrar ibland om det är lodjuren som tagit många.
Lodjursjakten är avlyst nu i vår kommun då de fällt/fångat den tilldelningen de hade.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
  • Artikel Artikel
Dagbok Kanske verkar konstigt att jag skriver såhär långt i efterhand, och jag vet inte ens om det går att kontakta dig den här vägen men jag...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar