Ljusväckarklocka

Man får vara överens ;) jag skulle säga att det är lämpligare för person 2 att ha igång den, för man vaknar till av att det blir ljusare i rummet.
 
Man får vara överens ;) jag skulle säga att det är lämpligare för person 2 att ha igång den, för man vaknar till av att det blir ljusare i rummet.

Jag vaknar inte av ljuset. Bara av den lilla trudelutten som den spelar också. Men jag kan å andra sidan sova gött även med full lysrörsbelysning haha. Har jag bestämt att jag ska sova så gör jag, oavsett plats/tid/ljus, användbart ;)
 
Min sambo vaknar av ljusklocka, men jag har redan gått upp då så för oss är det inget problem. Han hade inte fått använda den om han skulle upp före mig dock, något han säkerligen hade respekterat.
 
Litet OT nu, men jag tänker att den som är intresserad av ljusväckarklocka är intresserad av att väckas skonsamt men effektivt...

…så jag tipsar om väckar-appen Sleep Cycle. Man lägger mobilen på madrassen, typiskt uppe vid huvudhörnet, sedan håller appen med hjälp av mobilens accelerometrar (rörelsesensorer) och mikrofon koll på hur ytligt/djupt man sover. Man ställer in ett tidsspann för när man vill bli väckt, alarmet ringer när man sover som grundast under det tidsspannet. Och ja, det funkar. Riktigt bra, jag har använt den appen de flesta nätter i 5-6 år och för mig gör den stor skillnad.
I mitt fall behöver jag oftast vakna senast 06:10, så jag låter appen väcka mig när jag sover som grundast mellan 05:40 och 06:10. Skillnaden mellan att ställa ett fast alarm 06:10, och riskera att bli väckt när man sover djupt, eller bli väckt en stund tidigare när man ändå nästan är "uppe vid ytan" är markant. Mycket lättare att vakna, och att faktiskt gå upp.

(Och ja, det funkar faktiskt förvånansvärt bra även när man är två i sängen.)
 
Det beror väl på hur känslig man är.
Jag har inga rullgardiner eller persienner, solen kan lysa rakt på mitt ansikte utan att jag vaknar så jag skulle inte påverkas ett dugg.
Killen går oftast upp före mig. Jag ger honom mobilen när den ringer och somnar om 😁
 
Litet OT nu, men jag tänker att den som är intresserad av ljusväckarklocka är intresserad av att väckas skonsamt men effektivt...

…så jag tipsar om väckar-appen Sleep Cycle. Man lägger mobilen på madrassen, typiskt uppe vid huvudhörnet, sedan håller appen med hjälp av mobilens accelerometrar (rörelsesensorer) och mikrofon koll på hur ytligt/djupt man sover. Man ställer in ett tidsspann för när man vill bli väckt, alarmet ringer när man sover som grundast under det tidsspannet. Och ja, det funkar. Riktigt bra, jag har använt den appen de flesta nätter i 5-6 år och för mig gör den stor skillnad.
I mitt fall behöver jag oftast vakna senast 06:10, så jag låter appen väcka mig när jag sover som grundast mellan 05:40 och 06:10. Skillnaden mellan att ställa ett fast alarm 06:10, och riskera att bli väckt när man sover djupt, eller bli väckt en stund tidigare när man ändå nästan är "uppe vid ytan" är markant. Mycket lättare att vakna, och att faktiskt gå upp.

(Och ja, det funkar faktiskt förvånansvärt bra även när man är två i sängen.)
Provade den för några år sedan och blev aldrig väckt :o
 
Provade den för några år sedan och blev aldrig väckt :o
Ja, då blir den ju litet uddlös... :angel:
Man kan ändra alarmljud och köra vad man vill, samma som till det vanliga alarmet, men för mig räcker alltid den softa melodin som är default. Sen har jag märkt att det finns vissa lägen när appen hamnar i bakgrunden, ffa om någon annan app som t ex använder högtalare eller mik är igång. Somnar man då, och lämnar någon sådan app igång, så kan Sleep Cycle vara inaktiv. Jag har alltid bara den appen igång på natten, funkar klockrent.
 
Jag går upp före sambon men har ändå en sån väckarklocka. Han stör sig inte på ljuset. Jag har den förvisso på mitt sängbord och ganska lågt inställd så det blir ingen strålkastare direkt. Märker att sambon vaknar till lite mer när jag har den jämfört med bara väckarklocka (som på sommaren), men han stör sig inte på det utan somnar om direkt. Ingen av oss vaknar bara av ljuset utan först när klockan ringer.
 
Ja, då blir den ju litet uddlös... :angel:
Man kan ändra alarmljud och köra vad man vill, samma som till det vanliga alarmet, men för mig räcker alltid den softa melodin som är default. Sen har jag märkt att det finns vissa lägen när appen hamnar i bakgrunden, ffa om någon annan app som t ex använder högtalare eller mik är igång. Somnar man då, och lämnar någon sådan app igång, så kan Sleep Cycle vara inaktiv. Jag har alltid bara den appen igång på natten, funkar klockrent.
Jag vill minnas att jag inte hade annat igång och den var ändå inaktiv. Så himla pinsamt när man trodde den skulle funka och så ringer jobbet och undrar var man är 🙈
 
Förr oss funkade det inte alls och ljusväckarklockan är undanlagd. Vi går upp ungefär samma tid, men min man vaknar så fort lampan tänds och det gör inte jag.
 
Litet OT nu, men jag tänker att den som är intresserad av ljusväckarklocka är intresserad av att väckas skonsamt men effektivt...

…så jag tipsar om väckar-appen Sleep Cycle. Man lägger mobilen på madrassen, typiskt uppe vid huvudhörnet, sedan håller appen med hjälp av mobilens accelerometrar (rörelsesensorer) och mikrofon koll på hur ytligt/djupt man sover. Man ställer in ett tidsspann för när man vill bli väckt, alarmet ringer när man sover som grundast under det tidsspannet. Och ja, det funkar. Riktigt bra, jag har använt den appen de flesta nätter i 5-6 år och för mig gör den stor skillnad.
I mitt fall behöver jag oftast vakna senast 06:10, så jag låter appen väcka mig när jag sover som grundast mellan 05:40 och 06:10. Skillnaden mellan att ställa ett fast alarm 06:10, och riskera att bli väckt när man sover djupt, eller bli väckt en stund tidigare när man ändå nästan är "uppe vid ytan" är markant. Mycket lättare att vakna, och att faktiskt gå upp.

(Och ja, det funkar faktiskt förvånansvärt bra även när man är två i sängen.)

Fast vi är så gammalmodiga att vi inte vill ha mobilen i sovrummet...
 

Liknande trådar

Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 204
Senast: LinnK
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: Åsa A
·
Samhälle Personen i fråga fyller 70 om ett tag. Dricker ingen alkohol, kan ej åka bort till följd av hälsan inte ens inom staden hen bor i. Det...
Svar
15
· Visningar
877
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 360
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp