Ljusstavar..

Shibalina

Trådstartare
Känner någon till var man kan få tag på ljusstavar att lysa upp längs en distansbana i mörker med? Hoppas att någon förstår vad jag menar..

Sv: Ljusstavar..

Googla på "ljusstavar". Första träffen verkar vara en svensk leverantör med bra priser.

Tack:bow:. Så heter de, ja! Varifrån kan man då importera? Någon som har erfarenhet? Har dessa använts på någon ritt här i Sverige tidigare?
//Irja

Tusen tack för tipset:bow:. Tänk att man inte själv kommer på att goggla:crazy:. Ska botanisera lite på den sidan..
//Irja

Det är precis sådana jag menar. Tanken är att markera banan på strategiska ställen nattetid- det visserligen är ljust sommartid, men vid dåligt väder kan det ändå bli lite skumt- så att man markerar rätt vägval, speciella svårigheter etc.

De verkar vara betydligt billigare att köpa från USA, ja. Får räkna på tull, moms och frakt.. Tack för tipset:bow:.
//Irja

Midnattsritten låter helt fantastiskt!
Har redan börjat bearbeta min omgivning för att kunna komma upp och vara med. :laugh:

Ser att du är från Ullared, jag är inflyttad Svegare från Tvååker;)
Du måste komma upp och rida på natten, det är aldrig riktigt mörkt då. Så himla häftigt om man aldrig upplevt det... // Maggan

Ah, där ser man. Jobbar i Tvååker och min sambo är från Ljusdal, inte jättelångt från Sveg. ;)

Det är så vackert där uppe, måste vara helt underbart att rida på natten i de omgivningarna. Om det bara går att få ihop det med logistiken så kommer jag absolut.

//johanna

Ha Ha och jag som trodde alla ni jobbade på Gekås...:D
Men detta är ju inte klokt, du måste ju komma upp och rida, ta lite semester med sambo och häst....// Maggan

Om du menar samma typ av lysstavar som används militärt sk. chemlights så är det absolut bäst att importera från USA.

I stort sett alla butiker för "taktisk" utrustning har dessa och till en bråkdel av priset som de kostar i sverige. Tänk på att frakt + tull + moms tillkommer om du handlar i USA.

Finns i många olika färger och brinntider:

http://www.bhigear.com/6chemlight10pack.aspx

http://www.lapolicegear.com/cyglst.html

Det låter himmla omständigt att beställa från utlandet. Det finns ganska billigt i sverige med till exempel på tradera eller http://www.glowsticks.se

Teknikmagasinet säljer också..men de är ganska dyra.

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_hitta.html&seek=Lysstavar

Min kompis spelade paintball en gång där de hade sånna stavar för att visa vilket lag man var på. :devil:

Tja,

Beror väl på vilken kvalitet man vill ha. De flesta av de billiga glowsticks som säljs "jättebilligt" brukar vara av sämre kvalité enligt mina erfarenheter. De lyser med olika intensitet, de är så smala att de inte syns på något längre håll, mycket varierande brinntid på stavar ur samma batch osv.

De jag länkade till är av helt annan kvalitet, står det att de lyser i minst 12 timmar så gör de det, större storlek som gör att de syns bättre, samma intensitet på ljuset även mellan olika batchar, tål att köras över med fordon osv...

Skulle säga att det är att jämföra billiga leksaker med seriös utrustning, vem rider i en sadel från en käpphäst?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 368
Senast: MalanMjöl
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
931
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka