Ljusinsläpp ridhus.

Sar

Trådstartare
Vi bygger en ny manege och jag vill gärna ha synpunkter på hur vi ordnar ljusinsläpp på bästa sätt. Självklart vill vi i största möjliga mån undvika solkatter och att ekipage får solen i ögonen men vi är också mån om att slippa att alltid tända i manegen.
Ridhuset ligger i norrland så vi kan itne ha någon lösning där det riskerar att snöa in eller dyl. Tar också tacksamt emot allmänna råd om manegebyggande, vad ni själv tycker har fungerat mer eller mindre bra.

Har jag lagt in denna fråga på fel forum hoppas jag att moderatorn hjälper mig att hitta rätt....:)

Sv: Ljusinsläpp ridhus.

Med tak som gick att öppna. Ljust plast eller vad de var. :crazy:Ridhuset var alltid ljust iaf. Gick o öppna upp om det vart varmt.

Skillnad på Knivsta & Haparanda :angel:

Nädå men ett plasttak håller knappast för den snö som kan landa i Norrland
Dom flesta ridhus jag sett har haft fönster högst upp efter långsidorna. Vissa men en "panel" en bit ut från fönstren just för att förhindra direkt sol in

Försökte hitta bilder men det gick inte min väg i alla hast

Det kan vara bra att ha ljusinsläppet från norr, därifrån skiner ju solen inte så mycket (kanske på natten hos dig, men då rider du nog ändå inte). En kortsida mot norr kan ha riktigt stora ljusinsläpp!

Vissa bygger som en "loftgång" längst upp på taket. Kan väl beskrivas som att takåsen höjs med ca 50 cm och så har man fönster längs sidorna (och tak ovanpå, så klart.) Då slipper man direkt solljus, men det blir ändå ljust i manegen.
Fönster precis under taket längs ridhusväggarna minskar också det direkta solljuset. Dessutom kan man sätta upp något som liknar jalusier längs fönsterna. Spika upp brädor horisontellt över fönsterna, vinklade så att ljuset ändå kommer in.

Tänkte faktiskt på ditt inlägg i går kväll när jag var i ridhuset med unghästen, ett privat ridhus som jag snällt nog får låna till en mkt rimlig peng:bow:

Jag trivs mycket bra där och förutom ett kanonunderlag så funderade jag på varför det kändes så trevligt där och kom fram till följande;

Stort ljusinsläpp i form av liten luftspalt/upphöjning i nock som till större delen är genomskinlig plast/glasfiberaktigt. Plus att man har samma material på långsidorna direkt ovanför sargen, alltså inte bara längst upp vid taket.

Insidan på kortsidan är i ljust trä, stommen i taket är av ljust limträ och sargen är målad i en väldigt behaglig svagt grönaktig, benvit ton. Stående brädor med en träkarm på ovansidan.

Visst kan solen ställa till det vissa tider på dagen så någon slags jalusier så hade allt varit perfekt!

Personligen tycker jag att många begår felet att sätta en mörk sarg plus att ha helt täckta långsidor sånär som på en smal rad med genomsläpp längst upp.

Tack, det var tänkvärda svar! :bow: Plasttaket såg enormt härligt ut men det blir nog tyvärr svårt med snön, loftgång på taket och stort norrfönster lät också intressant.

Jeeves; skulle du ha möjlighet att lägga in en bild på ditt ridhus? Det lät verkligen fint och det skulle vara guld att kunna presentera ett bildförslag för de andra i styrelsen!

Andra saker jag själv har tänkt på är infällbara "pallar" i sargen (fanns i ett reportage i ridsport) som åker tillbaka av sig själv när man suttit upp på hästen.

Hittade lite alternativa lösningar
Fönster på kortsidan Och taknock verkar det som
44.jpg

Stor bild, länkar
Googlat runt efter bilder men hittade inget med jalusi för fönstrena

Vanligt placerade ljuskällor?
ridehal1-int_st.jpg

verkar ge bra ljus, längsgående efter takstolar
segorpridhus.jpg

Det är inte mitt ridhus så jag får fråga om lov först och så ska jag få till det här tekniska också:o

Jag ska försöka!

Kollade på bilderna som lagts in hittills men samtliga är mkt mer stängda på långsidorna om man jämför med "mitt" ridhus. Det gör så väldigt mycket att man har ljusinsläppet ända ner till sargens ovankant plus att kan även har ljusinsläpp på kortsida o i nock. Underlaget är också ngt lite ljusare vilket säkert spelar stor roll det med.

Hittade lite alternativa lösningar
Fönster på kortsidan Och taknock verkar det som
44.jpg

Stor bild, länkar
Googlat runt efter bilder men hittade inget med jalusi för fönstrena

Vanligt placerade ljuskällor?
ridehal1-int_st.jpg

verkar ge bra ljus, längsgående efter takstolar
segorpridhus.jpg

tack för ditt svar! Längsgående efter takstolarna så väldigt bra ut ljusmässigt:idea:!

Tacket som är gjort utav plast är väldigt vinklat som man såg på taket. alltså det sluttar väldigt mycket o är högt i tak. SÅ det samlas aldrig någon snö utan det åker va nästan på en gång.
En gång samlades det snö då var det 1,5 m snö på taket o det gav inte vika alls. Lika säkert som tidigare.
Sen är dte inte vanlig plast utan VÄLDIGT hård plast och är stöttat av hundratals järnstänger i taket som.

Har även sett ett liknande i Dalarna tror jag det var. o för dom fungerar de bra.

finns ju olika sätt men ett bra och billigt sätt tror jag är att sättaa vanligljus plast tak runt om 2m högst upp och även gavlarna ända upp hoppas du förstår. och även sätta in i taket som takfönster.

Ok, är det en "snöhållbar" konstruktion är den helt klart intressant! Vet du vilken klubb i Dalarna?

Ett trevligt ridhus jag red i förut hade en "trekant" med fönster på kortsidan, dvs från nock ner till snedtakets slut. Vet inte åt vilket väderstreck men det var inga problem med sol rakt in iaf. De hade riktiga fönster, men en billigare och ändå ljus variant kan ju vara sån där genomskinlig/ljus plast som sitter längs med långsidorna på många ridhus.

Ok, är det en "snöhållbar" konstruktion är den helt klart intressant! Vet du vilken klubb i Dalarna?

självklart är det ett hållbar konstruktion. HAr aldrig varit något problem men det. Förutom att snön rasar av taket o bildar stor högar nedanför :)

Jag åkte bara förbi under vintern o såg att det var nästan ett likadant ridhus. Så har ingen aning om det var en ridskola eller privat. men det fanns där iaf :D

Trevlig anläggning! Ni har inte haft problem med störande sol el. solkatter?

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 034
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Blir så förbannad.. av respektlöshet i ridhus. Det finns unga hästar, gamla, bångstyriga, snälla, galna, leksna osv osv. Fick lära mig i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 746
Senast: skatten
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 396
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar