ljusgrått tjockt slem snart valpning?

sommarvind

Trådstartare
När ja va ut med min tik i morse så kom de ljusgrått tjockt slem ur henne... kan de va tecken på att de är dags? Hon är på sitt 58 dygn. Igår hade hon 38,3 hela dagen, nu idag ser de ut som om de närmar sig mer och mer 37.... är sänkningen snabb eller går de så här långsamt?

Sv: ljusgrått tjockt slem snart valpning?

Det är nog slemproppen som börjat släppa, helt normalt :).
Angående tempning- jag tempar aldrig mina tikar. Det gör en bara förvirrad och stör tiken. Tro mig- man märker när förlossningen väl sätter igång! Mina tikar valpar alltid kring dag 58-59, har aldrig gått längre...

Druvan vad har du för ras?

Welsh Corgi Cardigan. Dom får omkring 8 valpar i sina kullar.

börjar dom alltid hässja innan valpning eller kan de bli valpning ändå?

Det är inte så att valparna bara kommer "pang bom" utan att du knappt hinner med. Precis som hos oss människor går tiken igenom ett smärtsamt öppningsskede först där dom hässjar och bäddar och är allmänt oroliga. Kan pågå allt från några timmar till 1-2 dygn..

Så är det normala. Men min tik som har 4 veckorsvalpar såg jag nästan inget på förrän värkarna bara satte igång.
Var en av mina andra hundar som visade att något inte var som det skulle.
Tiken hon var som vanligt in i det sista, åt, var ute och låg hos oss i soffan när vi kikade på tv.
Hässjade ingenting och gjorde bara några bäddtag, sen ploppade den första valpen ut. 8 minuter efter kom nummer 2, sen la hon sig till rätta och det såg ut som hon var klar. Vakade över henne i 2 timmar till, sen tänkte jag att det blev nog bara två och släckte lampan för att sova. Plopp så kom det ut en till :rofl:

Pratade sen med uppfödaren till min tik och hon sa att min tiks mamma också har lätta valpningar och även de syskonen som fått valpar.
Allt har gått på ett kick..

jo ja är medveten om detta. Hon har haft en kull tidigare. Jag bara undrade om det alltid blir häjssning eller om hon kan valpa ändå

Jag blir så nyfiken av alla dina trådar!

Vad är det för ras/blandras som ska ha valpar?

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 818
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 422
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 545
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V