Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina barns släkt på pappans sida säger att barn inte ljuger. Så när sönerna säger att hunden Nadya tog sönder leksaken så är det inte lögn, elelr när det var mormor som knyckte godis från mammas skåp, elelr när lillebror gråter och säger att storebror bet honom och storebror säger att det var marsvinet....så ljuger de inte. Det är ju inte sant, men de ljuger ju inteKimz0r skrev:Ja, barn kan ljuga medvetet.
/Kimz0r, delar din definition av lögn, eller "allt som inte är sant är lögn".
Ja, sånt sysslar de båda med, den ena är 4 år och 4 månader och den andra är 2 år och 10 månader. Det är mest den äldre, men även den yngre har börjat. När man frågar vem som gjorde det elelr det så skyller de på varandra......Madick skrev:Ja, det tror jag. Min 4 åring ljuger en hel del, medvetet, och han är fullt medveten om vad ljuga är för något. Dessutom är de flesta lögner otroligt genomskinliga. Exempel: "Du får inte ta godispåsen med dig ut i poolen" "Nej då (med händerna bakom ryggen)" "Har du godispåsen?" "NEEEEEJ DÅ (försöker gömma händerna ännu mer frenetiskt)"
Det är ju inte för att vara elak, utan för att testa tror jag. Vad kommer man undan med, och vad kommer man inte undan med.
Tyvärr hanterar omgivningen ( pappans släkt...) det rent åt helvete.... Jag ser inte det onormalt att en 4 åring har blåmärken och rivmärken, men de tyckte dem. Dessutom så har de HÖRT att F inte tycker om barn och inte vill ha barn så de anmälde mig till soc om att f misshandlar Eric. Jag frågade om vad hans åsikt om vad han tycker om barn har med saken att göra och då sa fastern till mig att då har han lättare för att gå över gränsen. Dessutom drog hon upp ( i telefon med mig i går) att eftersom han itne vill ha barn och inte kommer att ta hand om sitt så är han ingen bra pappa till mina pojkar, att det faktiskt är så här att han VISST vill ha sitt barn och visst tänker ta hand om det OCH ser fram emot det, det tror de inte på för de oärligaste skvallertanterna i byn ( som dessutom inte är välkomna hem till faster just pga att de ÄR oärliga skvallertanter...) har rätt och vi fel... ( speciellt F som känner en hel del för sitt barn...).mimus skrev:Att ljuga medvetet, med beräknande, är ganska ovanligt.
Däremot säger barn ofta det dem tror att vuxna vill höra,vilket förmodligen är fallet för dig.
Blir barn pressade att "berätta", så gör dem det för att bli "fria" och för att dem ser att den vuxne lugnar sig och blir nöjd.
Det är barn en FENA på att snappa upp, och framförallt barn som har det otryggt, eller varit traumatiserade på något sätt.
För dina barn, som vet om svårigheterna med släkten, förlusten av pappa och din nya man + graviditet, så är det faktiskt inte konstigt att det kommer just sådant här.
Det stora problemet är hur OMGIVNINGEN hanterar informationen.
Får man uppmärksamhet av en "lögn", såär det stor risk att man fortsätter.
Små barn förstår inte konsekvensen av det. Och det är väldigt viktigt hur du nu hanterar situationen inför dina barn.
Jag är på språng, men jag ska hjälpa dig i kväll med tips på msn.
Håll ut.
Yupp, från det att de kan kommunicera.Litenvit skrev:Visst kan de ljuga! Värre än en häst kan trava!
även detta måste ju ske i olika åldrar.Stollan skrev:Yngre barn har alltså inte den mentala förmågan att inse orsak och verkan på den nivån. Det krävs visst mått av abstrakt tänkande att visualisera detta och medvetet lura någon.
När ett barn kan detta så kan dom ljuga och då snackar vi äkta lögn.