Ljudisolera hemma?

kryckan

Trådstartare
Jag har ett litet problem...

Jag bor i ett parhus ute på landet och tyvärr är det lyhört in till mina grannar. Jag hör dem spela musik, prata och ibland när de går runt inne. Helst vill jag säga till dem att vara tysta men det känns som att jag inte gärna kan gnälla när de t ex spelar musik mellan 18-20 på kvällen. Så nu till min fråga: går det att sätta upp nåt på väggen för att dämpa ljudet? har för mig att jag läst någonstans att man kan hänga upp ett tjockt tyg på väggen. Vilken sorts tyg isåfall eller finns det några andra, bättre sätt?
Please, jag behöver lite tips!

Sv: Ljudisolera hemma?

Jag har för mig att de i något av dessa inredningsprogram har gjort något åt en lyhörd lägenhet. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket program....
Men det var ett tag sedan.

Det FINNS speciella tyger som dämpar ljud, som isolerar mot ljud.

Kolla med en butik/verkstad som säljer och syr gardiner. Eller med en välsorterad tapetserarverkstad.
Någon som har koll på vad den säljer. Det står på tygproverna hur de är klassade.

har för mig att jag läst någonstans att man kan hänga upp ett tjockt tyg på väggen. Vilken sorts tyg isåfall eller finns det några andra, bättre sätt?
Som tanten säger så finns det tyger som är speciellt avsedda för ljuddämpning. Men man skall inte vänta sig några underverk; en lyhörd huskonstruktion är svårt att förbättra påtagligt på lätta (och billiga) sätt.

Att man hör grannarna beror typiskt på något eller några olika fenomen.
  • Stomljud - ljud som fortplantas genom husets stomme, de stomljud som brukar märkas mest är stegljud, dörrstängningar och brummande vitvaror. Mot stomljud finns i princip ingen bot.
  • Luftspalter - det spelar nästan ingen roll vilka material eller vilken konstruktion man använder i väggar och golv om byggaren har lämnat springor mellan skivor och väggelement. Redan bråkdelar av millimeter är förödande. Genom luftspalter hörs alla typer av ljud inklusive samtal och tv-program. Den här typen av störningar kan i bästa fall vara rätt lätta att åtgärda med fogmassa, lister etc.
  • Ventilationssystem - ljud som fortplantas genom ett felkonstruerat ventilationssystem är ofta rätt lätta att lokalisera, litet bökigare att rätta till men går som regel att åtgärda med speciella ljuddämpare.
  • Väggar/golv - störljud kan även fortplantas direkt genom väggar och golv om de är av fel material eller dimensionering. Väggmaterialet sätts i rörelse av ljudet på ena sidan, och fortplantar på det sättet ljudet till andra sidan av skivan eller väggen. Detta är en typ av störljud som är svår att åtgärda. Helst av allt vill man öka massan (vikten) hos väggen, och göra den mindre resonant. Ett sätt är att bygga på väggen eller innertaket med gips, ett eller flera lager.
Textilier är generellt dåliga på att skärma av och stänga ute ljud. Men vad man kan göra med speciella (och även icke-speciella) textilier och i viss mån möbler är att absorbera en del av det ljud som studsar mellan väggar och golv - om möjligt både i de rum där ljudkällorna finns och i de rum där störningarna upplevs. Då "äter man upp" en del av ljudenergin, och även om själva ljudnivåns toppar inte sjunker så mycket så kommer ljudet att upplevas som lägre. Mattor är bra; trasmattor är bättre än inget men ju tjockare matta desto bättre. Samma gäller rent allmänt för textilier på väggarna; effekten blir bättre och mer märkbar ju tjockare och tyngre tyget är, och det får gärna hänga upp till en dm från väggytan.

KL

Tack för några bra tips! jag ska kolla på det där med tjocka tyger. Jag hyr ju bara huset så att tilläggsisolera väggarna är jag nog inte beredd att göra. Det är om hyresvärden vill göra det men det tror jag inte.

Jag googlade på det där för inte så länge sedan då en bekant hade problem. Vad jag förstod (jag är ju helt novis på området så jag kan mkt väl ha missförstått) så är det rätt svårt att skärma av ljud som kommer in från grannlägenheter, de flesta anpassningar man gör i sin egen lägenhet hindrar istället ljud att komma ut från sin egen lägenhet.
De förslags som gavs (bl.a. från ett byggnadsforum) var väldigt omfattande så som att tilläggsisolera, sänka ner tak etc. vilket knappast är möjligt i ditt fall.

Kan inte du och grannarna gå ihop och snacka med hyresvärden, det är ju lika bra att båda parhusen blir tillfixade ljudmässigt om hyresvärden nu gå med på det.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 664
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 024
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar