Ljudet vid hovnedslag?!

Sv: Ljudet vid hovnedslag?!

har lite med hovstl att göra också enl min erfarenhet, ju större hovar ju mer ljud gör dom.

jag tycker dock att hästar som är markbundna går tystare, så att hästen går stilla är inte nödvändigtvis bra. rör den mest benen framåt och inte uppåt så blir det mindre ljud, den tassar liksom iväg.

tror inte att hovljudet har någon samanhang med skadrefrekvens, det har iaf inte stämd på någon häst som jag känner.

precis min åsikt och erfarenhet också:bow:

Det beror på vilket underlag o hur tung hästen är o ibland hög fart.
Ibland även om de är av raser som "tjongar ner" fossingarna- arbetshästar.

Jag håller inte riktigt med här. Jag tror snarare det beror på hur hästen är i balans.

Ett exempel är ardennern (i 1000-kilosklassen) som brukar vara med på våra AR-kurser. I början trodde man det var jordbävning på gång när han travade i ridhuset, men efterhand som han blivit mer skolad har han blivit tystare.
Numera hörs nästan ingenting alls när han travar och galopperar.

Ett annat exempel är min Best (strax under 700 kilo) som numera också rör sig praktiskt taget ljudlöst.

Balans

en häst i balans rör sig som en katt. En häst i obalans rör sig som en elefant

visst påverkar det skadefrekvens

det forskas på islagskrafter och krafter i fråga om motstånd av underlaget

Men det är ju väldigt intressant, det måste ju vara skillnad i mekaniken (kanske med hjälp av tyngd) som gör att det blir sådan skillnad. Hur har skadeutfallet varit mellan dina hästar, har den som "dompar" mer varit mer benägen att få kotledsinflammationer el.dyl.?
Eller kan det vara så att det egentligen inte spelar någon roll?

Kan du komma till samma sorts samling i jobbet med båda hästarna? Är det fortfarande skillnad i hur hårt de slår i underlaget?

Ingen av mina hästar har någonsin haft en kotledsinflammation.(stolt)
Den som "dompar" har ännu aldrig varit halt "peppar-peppar".
Och hon har otroligt mycket lättare för samling, och använder mera kraft i nedslaget även där, men även mera kraft när hon gör "överrullningen".

Om det har med hur de sätter ner hovarna vet jag inte, men den valacken som rör sig lätt på materialet, och tyst, har aldrig varit gallig. Det är däremot stoet i perioder, främst då bak.

Det syns tydligt på att hon sliter skorna fortare, då hon kommer ner så djupt även på hårt underlag vid själva överrullningen, främst gäller det bakskorna.
MEN hon kan ockås bli lite framtung, så den teorin kan stämma den med.

Den som går tyst, och inte lämnar märken, är som centauer skriver mera markbunden i sin gång.

KL

Hos individen så kan det bli mkt stor skillnad beroende på om hästen bär sig eller ej. Har ridit för en tränare som verkligen poängterade detta, och man kunde märka tydlig skillnad efterhand som hästen under passet arbetade i bättre balans.

Ja, det är precis så jag menar.:)

KL
Min föredetta tränare inom klassisk dressyr sa att så länge hästens hovslag hörs (alla hästar oskodda på manegebotten) så är hästen inte lösgjort, vi värmde alltid upp med longering först och sedan ett ridpass, så fort tempot var lite för högt och hästen inte hann att jobba under sig så hörde man detta, ett mycket bra knep. Då kan jag säga att det inte hade att göra med varken hovstorlek, ålder eller tyngd av hästen...

KL
Min föredetta tränare inom klassisk dressyr sa att så länge hästens hovslag hörs (alla hästar oskodda på manegebotten) så är hästen inte lösgjort, vi värmde alltid upp med longering först och sedan ett ridpass, så fort tempot var lite för högt och hästen inte hann att jobba under sig så hörde man detta, ett mycket bra knep. Då kan jag säga att det inte hade att göra med varken hovstorlek, ålder eller tyngd av hästen...

Det var ett intressant tips. det ska jag kolla nästa gång.

Det stämmer inte på mina, jag tycker din tränare generaliserar, men det är en tanke och ett riktmärke.

Min valack som inte hörs eller inte lämnar märken, är långt ifrån helt lösgjord genom hela ridpass då det är så mycket spänningar i honom. Men han jobbar bakifrån och lägger god vikt bak trots det.

Mitt sto, är raka motsatsen. Avspänd och har en naturlig lösgjordehet.
Däremot har hon en väldigt "pampig" och taktmässig gång.
Men hon kommer längre ner i materialet och hörs mera när hon skottar på i ett överilat tempo.

Säkert gäller det inte till 100% men de 24 hästarna vi jobbade mellan 3 och 22 år stämde det faktiskt på, och även de hästarna jag jobbar på nu verkar det fungera så på.
Vissa är ju säkert mer välbalanserade från början så de inte låter likamycket men man kan nog förändra en hel del med lösgjordhet :)

Ett arabsto som står i samma stall rör sig alltid nästan ljudlöst oavsett var hon rids, ridhus, grusväg etc. Från det ritten börjar tills den är slut, oavsett form eller lösgjordhet. Men hon har mycket bra balans och är smidig.

Min lilla tjej (arabiskt fullblod) hörs det knappt någonting när hon skrittar/travar/galopperar - lämnar nästan inga fotspår heller;)
Dock är hon barfota men arbetar i rätt form med mycket bakben och mycket motor! Tar i som satan gör hon också. Dock en hispig eller tossig i gången
står snällt och lugnt och är inte det minsta stressad eller så. I alla gångarter så arbetar hon i en stadig form och enligt mig har bra balans, låter inte mkt i galoppen trotts att hon precis börjat galoppera med ryttare på sig:)

KL

Jag har lärt mig att en häst som sviktar i leder låter mindre. Strävan mot att smyga fram är målet. Ett stumt nedslag eller ett mjukt nedslag säger mycket om hästens balans och rörelser. Tycker även det är intressant att se hur hästen sätter ner hoven. Blir det massa sand som skvätter upp framför bakhovarna säger det lite om hur hästen sätter ner hoven. intressant o spännande detta :)

Jag tror att det mesta hänger ihop på något sätt, både balans, fart, styrka, lösgjordhet och underlagets beskaffenhet. Det jag upplevt är att hästar med mer skålade hovar/sulor hörs mest och att det kan minska/öka i ljudstyrka beroende på ovanstående faktorer.

Noa

Menar han att ju mer "flackt" hästen rör sig desto mindre skulle det låta?

De hästar jag hört som låter "lite" har jag upplevt som rätt "oljiga" i gången.

Jag vet inte hur det kommer sig men för min del blir hästen lite "lättare" när hon länger steget. Kanske har det med att göra hur hon lägger vikten så som någon tidigare skrev. Hon har en tendens att bli framtung men det kan hon inte vara när hon tvingas ta ut steget.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka