Ljudet vid hovnedslag?!

Sar

Trådstartare
Jag har funderat på sistone över hur olika "hårt" vissa hästar verkar slå ner sina hovar i underlaget. Vissa "dompar" fram mot manegebotten medan andra hästars hovnedslag knappt hörs (gäller både vid ridning och lösa).

Finns det någon förklaring till detta? Olika balans?
Och har det någon påverkan på skadefrekvensen i extremiteterna (själv tänker jag mig att det skulle kosta på lederna mer om hästen smäller ner hovarna).

Sv: Ljudet vid hovnedslag?!

Det beror på vilket underlag o hur tung hästen är o ibland hög fart.
Ibland även om de är av raser som "tjongar ner" fossingarna- arbetshästar.

På en stum hård botten blir det sjäälvklart muller.

Har ridit på Runstensgummiunderlaget- Åh vilken fröjd- för både den normalstore o den megastora.

Jag kollade på en löshoppning häromdagen och noterade hur olika hästarna lät (oskodda), på samma underlag. Men självklart kan tyngden ge ett högre ljud!
Jag har dock varit ägare både till en som dompade ner sina fötter och en där man knappt hör att han går så jag var lite nyfiken på vad det skulle kunna betyda i förlängningen.

Vad är Runstens gummi? Ngn ny form av underlag?

Min förra häst var extrem när det gällde att klompa.

På asfalt var det extra tydligt, det var som om det vore en bautahäst som gick där. (En plutt på 152 var hon)
Jag fick känslan av att hon själv ville höra att hon gick, för när hon var oskodd så drämde hon ner fötterna ännu mer än när hon hade skor :confused:
Någon vettig förklaring har jag dock inte :p

Har inte det med olika mekanik och som axel skriver, med vilken kraft hästen använder.

Jag har också funderat lite på det där, jag har en ridbana med fast materialt på ytan, men svikt under.

När jag endast rider min valack där behöver jag sällan släpa banan, för han kommer aldrig ner i materialet utan rör sig lätt ovanpå.

Mitt sto däremot, som rör sig lättare och med mera svikt än valacken, hon lämnar hovspår som är ca 10 cm djupa när hon jobbar och använder sin kraft i galoppen, nu måste jag släpa banan mycket oftare.

Likadant när jag rider på grusvägen, med valacken syns inga spår, men stoet gör märken även där vägen är som hårdast och slätast.

Det där pratade vi lite om för något år sedan hos en distanstränare. Han nämnde att man kan minska det där klampandet genom att länga steget en aning. Jag har upplevt att det har blivit bättre på min ena tjeja. Däremot blir det ju inte bättre om jag slängtravar utan det är en så minimal ökning som krävs så får jag till det.

Men det är ju väldigt intressant, det måste ju vara skillnad i mekaniken (kanske med hjälp av tyngd) som gör att det blir sådan skillnad. Hur har skadeutfallet varit mellan dina hästar, har den som "dompar" mer varit mer benägen att få kotledsinflammationer el.dyl.?
Eller kan det vara så att det egentligen inte spelar någon roll?

Kan du komma till samma sorts samling i jobbet med båda hästarna? Är det fortfarande skillnad i hur hårt de slår i underlaget?

Det där pratade vi lite om för något år sedan hos en distanstränare. Han nämnde att man kan minska det där klampandet genom att länga steget en aning. Jag har upplevt att det har blivit bättre på min ena tjeja. Däremot blir det ju inte bättre om jag slängtravar utan det är en så minimal ökning som krävs så får jag till det.

Menar han att ju mer "flackt" hästen rör sig desto mindre skulle det låta?

De hästar jag hört som låter "lite" har jag upplevt som rätt "oljiga" i gången.

Senast ändrad:

KL

Intressanta frågor. Ett stort halvblod som stod i stallet förrut lät så att det dånade när den galopperade i ridhuset, men den reds inte i nån vidare form pga ryttaren (som så ofta:grin:) var för liten för den och inte klarade av att rida den. Jag tycker att ju mer även en stor häst sviktar och sätter under sej ju mindre låter även den, men jag kanske bara har fått för mej det?

Hästar som lägger mer vikt bak låter mindre än hästar med mkt vikt fram

Följer tråden med intresse. Har inget 'bra att komma med', men funderade över det där senast igår.

Ponnyn har fått skor runt om, vilka han trivs bra med. Varje gång jag går ut för att fodra i hagen kommer han i full galopp, hagen är ganska 'blöt', bitvis lerig (grind etc) och i övrigt blöt med 'slirjord' överst. Dvs det är svikt i underlaget jmf med t ex sommartid.

När han kommer där och galopperar, så det låter baske mig som en halv hjord med elefanter - det verkligen dundrar. Och jag har reagerat på det. Han rör sig betydligt 'större' och bättre med skor, han var inte öm innan, men nu har han ju dessutom mer grepp också (6 fasta brodd/sko bak, 2 blindbrodd/sko i trakten fram), kanske det bidrar. Men det är högre benlyft, mer 'gest' fram, bättre vinkling och mer undersatt bak - och låter som en elefant som sagt.

Jag tycker det är stor skillnad på samma häst i nedslaget beroende på bärigheten. En häst som är i balans och bär sig bra sätter oftast ner sina fötter mjukt och nästan ohörbart. Sen varierar det förstås efter underlag och tempo också)

har lite med hovstl att göra också enl min erfarenhet, ju större hovar ju mer ljud gör dom.

jag tycker dock att hästar som är markbundna går tystare, så att hästen går stilla är inte nödvändigtvis bra. rör den mest benen framåt och inte uppåt så blir det mindre ljud, den tassar liksom iväg.

tror inte att hovljudet har någon samanhang med skadrefrekvens, det har iaf inte stämd på någon häst som jag känner.

Hästar som lägger mer vikt bak låter mindre än hästar med mkt vikt fram

Ja det är det jag menar också, men sen skiljer förstås vikten på hästen och en massa andra faktorer, men generellt är det nog så ja. Samma häst låter olika beroende på form.

*kl*

Jag tackar för alla intressanta teorier, kul att även andra funderat över samma sak!

På min häst, som har jobbigt i galopp, hörs jätteskillnad just i galoppen beroende på om hon blivit lång, flack och framtung, jämfört med när hon galopperar med bakdelen under sig och är lätt i framdelen. I första exemplet låter det som en elefantjord närmar sig. Man känner nästan hur marken vibrerar. När hon bär sig bra i galoppen hörs det nästan inte alls. :)

KL

Hos individen så kan det bli mkt stor skillnad beroende på om hästen bär sig eller ej. Har ridit för en tränare som verkligen poängterade detta, och man kunde märka tydlig skillnad efterhand som hästen under passet arbetade i bättre balans.

När min häst är lösgjord så hörs det inte att hon rör sig inne i ridhuset :love: Annars så dundrar det på ganska bra. Sedan så har hon små tassar också.
Fast vårat underlag i ridhuset gör så att det låter minimalt oavsett. :p

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Ridning Jag rider andras hästar för tillfället pga orsak. När jag red P så blev jag anklagad av ägaren för handridning (dvs att jag använde...
2
Svar
20
· Visningar
2 154
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka