Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min schäferhane ljudande under lydnaden, ibland pip i det fria följet och hoppet skulle han alltid skälla innan han hoppade.
Gnällandet/pipandet fick jag aldrig i ordning på (hunden avlivades pga kraftig allergi samt biverkningar av mediciner) och jag tror att han gnällde dels pga förväntning men även stress (kortisonet).
Skällandet fick vi i ordning på när vi började vänta ut hoppet och "överraska" honom med kommandot.
Ibland fick han sitta 1 sekund innan jag kommenderade ibland 1 minut. När han blev "överrumplad" glömde han helt enkelt av att skälla.
Tycker överlag det är svårt med hundar som ljudar då det sällan är medvetet från deras sida.
Gud vad jag saknar den hunden dock
Samma här med min , ett skall när man gett komenderingen vid hoppet ..även startskall ex i fria följet ..små pip ....Förstår din saknadMin schäferhane ljudande under lydnaden, ibland pip i det fria följet och hoppet skulle han alltid skälla innan han hoppade.
Gnällandet/pipandet fick jag aldrig i ordning på (hunden avlivades pga kraftig allergi samt biverkningar av mediciner) och jag tror att han gnällde dels pga förväntning men även stress (kortisonet).
Skällandet fick vi i ordning på när vi började vänta ut hoppet och "överraska" honom med kommandot.
Ibland fick han sitta 1 sekund innan jag kommenderade ibland 1 minut. När han blev "överrumplad" glömde han helt enkelt av att skälla.
Tycker överlag det är svårt med hundar som ljudar då det sällan är medvetet från deras sida.
Gud vad jag saknar den hunden dock
Själv tror jag på Förväntan och inte nog ihop packad kanske ..focucerad hundSamma här med min , ett skall när man gett komenderingen vid hoppet ..även startskall ex i fria följet ..små pip ....Förstår din saknad
Hej jag tänkte höra mer er vad ni har för erfarenhet av lättljudad hund i lydnaden .
I start eller i belöningsförväntan ..hur har ni bettet er i dessa delar ? Fick ni ordning på det ?
Håller med dig fullt ut! Min har lite sämre nerver, vilket gör att jag inte lyckas få ihop henne när jag drar upp henne för mkt. men att se till att undvika att skapa frustration har gjort underverk. Mindre ljud och trevligare träning! Men det tog tid att komma underfund med vad som var nyckelnMin yngsta Schäfer har helt klart potential att bli en pip-schäfer. Hon har nära till skall och ljud överlag i kombination med högt temperament. Hon skriker när hon ska ur bilen och skäller som en galning på väg mot planen.....och jag låter henne göra det. Jag till och med uppmuntrar hennes hoppande och skällande. Väl på planen belönar jag allt annat än lugnt. Jag kastar bollar, tjoar, kampar och låter hunden skälla ur sig. Godis använder jag aldrig. I momenten är jag dock helt lugn och då kräver jag fokus. Nu kör ju jag ipo och är därmed per definition helt knasig enligt visst bruksfolk, men min hund är tyst. Helt tyst. Visst kan det komma ett startskall eller ett tjut då och då, men hon är fortfarande ung. De blir färre och färre.
Enligt mig skapar många ljudande hundar. De bygger sådan frustration och hunden får inget annat utlopp för det annat än med rösten. Kontroll och sk stadga läggs på hundar som är alldeles för unga för att hantera det. Energin byggs upp i hunden och blir likt en tryckkokare. Inget fel i det egentligen då även jag vill ha en hund med komprimerad energi. Men, då och då måste man lätta på trycket annars blir trycket för högt och ljudet blir enda ventilen. Det pyser över helt enkelt, av frustration och uppbyggd energi.
Personligen tror jag på fasta ramar under arbetet och regelbunden urblåsning för hundar som ljudar. Då menar jag urblåsning under själva träningspasset, i samband med belöning. Jaga boll, skälla ur sig, kampa, ja vad som helst. Jag tror också på korta pass och ha fokus på en sak i taget. Antingen tränar jag fart eller så tränar jag precision. Sällan båda samtidigt.
Jag vet att många tror på att dämpa och lugna belöningar. Själv hade jag gjort tvärtom. Dragit upp utav bara helsike och därefter packat ihop. Kommando till hunden, belönat och släppt fri och börjat om att varva upp igen. Första veckorna hade hunden säkert skrikit, pipit och vrålat värre än någonsin. Det räknar jag med. Det tar ett tag för hunden att lära sig hantera sin energi. De kan också bli lätt okontrollerbara (eller det kan verka så i varje fall).
Nu ska man dock vara medveten om, och det är jag, att mina hundar har mycket goda nerver. Det gör saken enklare. En hund med svajigare nervkonstitution är svårare att få att sluta ljuda och hantera sin frustration. Men nyckeln även för dem är att sluta skapa onödig frustration och om man måste, ge hunden möjlighet att blåsa ur sig den. Hur man gör är mindre viktigt.
Min yngsta Schäfer har helt klart potential att bli en pip-schäfer. Hon har nära till skall och ljud överlag i kombination med högt temperament. Hon skriker när hon ska ur bilen och skäller som en galning på väg mot planen.....och jag låter henne göra det. Jag till och med uppmuntrar hennes hoppande och skällande. Väl på planen belönar jag allt annat än lugnt. Jag kastar bollar, tjoar, kampar och låter hunden skälla ur sig. Godis använder jag aldrig. I momenten är jag dock helt lugn och då kräver jag fokus. Nu kör ju jag ipo och är därmed per definition helt knasig enligt visst bruksfolk, men min hund är tyst. Helt tyst. Visst kan det komma ett startskall eller ett tjut då och då, men hon är fortfarande ung. De blir färre och färre.
Enligt mig skapar många ljudande hundar. De bygger sådan frustration och hunden får inget annat utlopp för det annat än med rösten. Kontroll och sk stadga läggs på hundar som är alldeles för unga för att hantera det. Energin byggs upp i hunden och blir likt en tryckkokare. Inget fel i det egentligen då även jag vill ha en hund med komprimerad energi. Men, då och då måste man lätta på trycket annars blir trycket för högt och ljudet blir enda ventilen. Det pyser över helt enkelt, av frustration och uppbyggd energi.
Personligen tror jag på fasta ramar under arbetet och regelbunden urblåsning för hundar som ljudar. Då menar jag urblåsning under själva träningspasset, i samband med belöning. Jaga boll, skälla ur sig, kampa, ja vad som helst. Jag tror också på korta pass och ha fokus på en sak i taget. Antingen tränar jag fart eller så tränar jag precision. Sällan båda samtidigt.
Jag vet att många tror på att dämpa och lugna belöningar. Själv hade jag gjort tvärtom. Dragit upp utav bara helsike och därefter packat ihop. Kommando till hunden, belönat och släppt fri och börjat om att varva upp igen. Första veckorna hade hunden säkert skrikit, pipit och vrålat värre än någonsin. Det räknar jag med. Det tar ett tag för hunden att lära sig hantera sin energi. De kan också bli lätt okontrollerbara (eller det kan verka så i varje fall).
Nu ska man dock vara medveten om, och det är jag, att mina hundar har mycket goda nerver. Det gör saken enklare. En hund med svajigare nervkonstitution är svårare att få att sluta ljuda och hantera sin frustration. Men nyckeln även för dem är att sluta skapa onödig frustration och om man måste, ge hunden möjlighet att blåsa ur sig den. Hur man gör är mindre viktigt.
Jag va i våras och lyssnade på den tyska tränaren Tobias Oleynik. Hans metoder är ju väldigt ifrågasatta men föreläsningen va intressant och han jobbar ju mycket med just ljudande hundar.
Hans teori är (observera att detta är min tolkning) att hundar ska arbeta för maten inte för efterrätten. Hungrig hund = konsenredad hund = tyst hund.
Hans rutin är att leksaker används bara när man vill öka intensiteten så han börjar inte med belöning med bollar osv.
Istället har han alltid en foderpåse innehållande hundens hela matranson för dagen. Varje träningspass börjar med lekövningar där hunden först får blåsa ur sig all överskottsenergin genom typ slalom mm. Sedan tränar han uteslutande med foderbelöning (har hunden inte fått all mat under träningspasset så får den resterande i slutet innan han packar ihop typ).
Haha ja vi diskuterade det endel men fick känslan av att Tobias inte riktigt förstod vitsen med färskfoderJobbig metod om man fodrar med färskfoder...
*KL*
Jag har också en med lätt för ljud. Det blir definitivt värre om han inte får rusa av sig, rastas innan och värma upp ordentligt.