Sv: Livsval
Balsamin skrev:
Jag har en allvarlig fråga till er med barn och till er som aldrig fick några. Hur viktigt är det med barn? Jag har försökt fråga på buke förr och även någon gång en väninna. Men ingen har tagit frågan riktigt på allvar.
Jag har en sambo som är fantastisk (vacker, snäll, klok, kärleksfull) . Men vi kan inte få barn tillsammans.Problemet finns hos honom.
Är barn så viktigt att jag måste lämna honom? Jag kanske inte träffar någon annan jag kanske redan är för gammal, jag kanske får barn med en allvarlig sjukdom, min sambo kanske bryter ihop totalt och tar livet av sig o.s.v.
Eller så träffar jag en ny man och får friska barn och min sambo träffar någon som är mycket bättre än mig som redan har barn och så lever vi lyckliga i alla våra dagar.
Hur hade ni gjort eller hur har ni valt i liknande situationer.
Om du ska lämna honom för att ni inte kan få barn är ju något bara DU kan bestämma. Ingen annan kan ju tala om HUR viktigt barn är för dig/er. Däremot finns väl många alternativa vägar att få barn förutom att producera dem på det gamla vanliga sättet...
Jag har själv inga barn (än) och åren har gått. När jag var kring 25-27 kunde jag känna lite sådär "ojojoj NU måste vi väl..." men nu har jag nog en mer avslappnad inställning till det. Har alltid sagt och säger fortfarande att
ett av mina livsmål är att ha barn. Men nu är jag 35 och har inga (än) och jag känner att
om det livsmålet inte blir uppfyllt så kommer jag att vara lycklig och leva ett bra liv ändå. Det känns inte så "panikartat" om jag inte får barn, men jag skulle gärna ha det också. Jag vet inte om jag kan bli gravid, eftersom jag aldrig varit det och orsaken att det inte blivit några har varit att jag vid 28 separerade från min första sambo och inte förrän nu fått ny sambo. Och vi måste ju känna att vi är helt RÄTT för varandra (ja, det känner vi ju, men jag o han vill nog veta att det fungerar en "längre tid") innan barnplaner är aktuella. Dessutom är han några år yngre och känner lite "panik" vid barntankar nu. Och för mig är mitt liv med
honom som jag älskar viktigast. Om/när det blir barn så kommer det vara en bonus.
Jag brukar säga såhär: hade barn
i sig varit det ALLRA viktigaste för mig så hade jag ju faktiskt redan sett till att försöka bli gravid. I en längre eller kortare relation, med eller utan den andres samtycke. Men jag vill INTE ha barn till det "priset" utan vill ha barn om/när just Han som jag älskar också vill ha det med MIG.
Nå, inom de närmsta 5 åren bör jag ju ladda för det om det ska bli några helst. Om min sambo har fortsatt "barnpanik" om ytterligare x antal år när jag kanske känner vi är redo för barn - tja, då får vi se då hur jag gör; väljer att skaffa barn "själv" eller med någon annan "desperat" som vill ha det eller stannar hos honom för att kärleken till honom fortfarande är störst och viktigast...