Livstidsstatistiken!!

Sv: Livstidsstatistiken!!

Gaspari och Herkules :love:

Kul att att våra hästars fäder och morfäder fanns med i toppen - Chapman, Napoleon, Flamingo och Amiral!

Kanske speciellt kul med Napoleon som jag vet att många inte gillar. Tänker speciellt på diskussionen på Equipe i samband med bruksprovet förra året. :D

Dragon fanns ju med. Var väl vad jag hittade som finns i Shadys stam. Men min stora favorit nestorn Gasparai var ju i topp.

Visst är det synd att det finns så få hingstar kvar med Gaspari i stammen! Briar, Dardel, Trenton, Bayron och Corrado WL är de jag kommer på just nu, men ingen i hans hingstlinje sen Eloge dog. Lanskoy har haft betäckningstillstånd, om jag förstått saken rätt, men avkommorna skulle fått gråa papper :confused:

Visst är det synd. Partisan var ju en som fanns men ratades av stoägarna, vilket jag måste säga är enormt tråkigt. Han hade ju en otroligt bra stam. Men fick tyvärr alldeles för lite ston och bra ston. Apropå Landskoy, är du säker på att dom får gråa papper? Fick för mig när jag pratade med Segorp att det skulle bli gröna papper, men jag kan ha missuppfattat honom.

Kan för övrigt tala om för er som är intresserade av Lancier, att han kommer att stå på Öland i år. Även en hingst till, men det vet jag inte vilken kommer också att hamna på Öland.

Menar du Lanskoy 889?
Han är ju AB premierad tillsvidare, så han borde ju ge gröna papper. Tänkte själv betäcka med honom förra året, men då hade han flyttat från Bornholm till Sverige, så det blev alldeles för långt bort.
Lite egendomligt att bo i Sverige och ha närmare till hingsten om den står i ett annat land!

Någon här på forumet skrev i våras att hans AB hade gått ut och att avkommorna nu skulle få gråa papper.

Hade han inte varit så nära släkt med mitt eget sto hade jag tveklöst använt honom! Och struntat blank i vilken färg det blev på papprena ;)

Kul att se statistiken. Är ju också ett gammalt Gaspari-fan.

Min egen uppfödning har Gaspari i 3-dje led både hos mor och far, och är honom väldigt lik.

Roligt var även att se bilden på Chagall, och förstår vart min nya unghäst har fått färg och tecken och uppsyn från.
Hennes mormor var Chagall-Piaff.

Sen en fundering på bilden på Gaspari i ridsport.
Undrar hur en dressyrdommare idag skulle bedömma den formen.?

Vad är det för stam på din Gaspari-ättling?

Har också haft funderingar kring vad dagens dressyrdomare skulle säga om gårdagens form på hästar...

Han sänktes till C 2000 eller 2001. Men inte kan dom ge redan registrerade avkommor med gröna papper, gråa så här efteråt. Det låter konstigt. Ja jag han även denna gång, det du inte han. Tyvärr. Men visst hade han en otroligt fin stam. En för mig mkt underskattad hingst, och en hingstlinje som gått i graven med honom :cry:

Görel skrev:
Vad är det för stam på din Gaspari-ättling?

Har också haft funderingar kring vad dagens dressyrdomare skulle säga om gårdagens form på hästar...

Vet inte om jag vågar svara på det för det brukar ojjas då en del.
Men det var ett medvetet val och jag är mycket nöjd med avkomman.

han är efter Wartung som är Hartung - Emir, Emir är ju e Gaspari.
Mamman är Brabant -Immer-Gaspari (vet ju att du inte gillar Brabant). :bow:

Hon finns kvar och fick 4 föl, 2 efter Labrador, som blev toppenfina.

Kom på att min unghäst mamma är ju "linjeavlad" på Chagall, mamman är ju Bernstein - Chagall - Piaff.
Bernstein har väl Chagall en bit bakom, så även Brabant.
(unghästens pappa är Bourbon)

Således har jag en till häst med mycket nerv och humör, men förhoppningsvis stor ridbarhet precis som ovan nämda vallack

Trevlig stam, om än att jag håller med dig om Brabant. Däremot gillar jag Hartung, Immer och då sjölvklart gammla nestorn Gaspari.

Dom få Wartung-avkommor jag sett har varit mycket trevliga!

Tänk att du kommer ihåg att jag inte är så förtjust i Brabant :o

Låer som om det är samma mödernestam som Bayron och Bernstein? D v s ättlingar till det enda stamboksförda sto jag sett som saknar härstamning! (Capri 5653 som var Trakehnerbränd men vars papper försvunnit i kriget).

Jo, Bernstein är Napoleon - Iran - Chagall :)

Vad kul att höra positivt om Wartung.

Nej, jag tror inte det är samma som Bayron, fast mamman är född på Gränsbo, heter Fabienne, helsyster med Bolero, godkänd hingst.

Men det är möjligt att Capri kommer längre bak än jag ser i papprena.

Men du verkar ha bättre koll på sånt en de flesta. ;)

Och Boleros mamma har två helsyskon i GP-dressyr :)

Det var stammen Brabant - Immer - Gaspari jag syftade på med min fråga, vet att Jönssons som fött upp både Bernstein och Bayron använt sig av alla tre hingtsarna ;)

Görel skrev:
Det var stammen Brabant - Immer - Gaspari jag syftade på med min fråga, vet att Jönssons som fött upp både Bernstein och Bayron använt sig av alla tre hingtsarna ;)

Ja, det stämmer nog , köpte mitt Brabant sto av Wilhelm Sonesson på Fagerås,som haft den linjen i flera generationer, han som födde upp Zafir bla. Han avlade på den gamla stammen, bla på ett Niarchos sto. Så där fanns säkert Capri.

Hm får nog kolla igenom alla gamla gamla papper.

Jomen visst hade hon en märr som tom gick OS ? ELler är jag alldeles dum i huvudet. Den hette nånting på C

Antar att du syftar på Caprice?
Hon var e. Calypso I - Ladykiller om jag inte minns helt fel :)

Det var den jag tänkte på. Jag minns att hon hade en hoppstammad märr som gick OS. Fast jag hade för mig att det var Cortez...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
IT & mobiler Hjälp! Sitter på jobbet med en jäkel till excelblad som jag kämpade och googlade med hela eftermiddagen igår och har inte lust med att...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: gulan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London