Livstidsstatistiken!!

Görel

Trådstartare
Moderator
Såg på Ridsports hemsida att nya numret ska innehålla livstidsstatistiken för halvblodshingstar!
Någon som har numret som kan tala om vilka som ligger i topp?

Sv: Livstidsstatistiken!!

Hingstar insatta i avel tom. 1970 med minst 30 placerade avkommor i dressyr, rangerade efter prestationstal.

Gaspari (jag skiter i siffrorna du får bara namnen...)
Chagall
Urbino
Brisad
Ceylon
Immer
Jovial
Utrillo
Gassendi
Lansiär
Raff
Nepal
Magnifique
Caracas
Rockad
Dragon
Callaghan
Pegasus

Det var iallafall de översta

Senast ändrad av en moderator:

Hingstar insatta i avel 70-79

Ismir
Granit
Bonaparte
Jaguar
Flamingo
Maraton
Ganesco
Herkules
Lambrt
Alpen Furst
Kaliber
Langos

Hingstar insatta efter 80
Cortez
Windwurf
Tolstoy
Magini
Chapman
Pascal
Napoleon
Good Future
Chirac
Amiral
Martini

Jättetack! :bow:

Då ligger min hästs pappa på femte plats och farfar på sjunde :bump:

Och min all-time älskling leder :love:

Nu läste jag noggrannare och såg att detta var för dressyren!

Tycker att mitt lilla hjärtas pappa borde komma hyfsat högt där också! Och farfar antagligen ännu högre :bump: Farfarsfar är väl för gammal, men han hade ju 22 avkommor i svår hoppning och fälttävlan, om jag inte helt blandat ihop siffrorna :D

Det finns en lista till: Hingstarna rangerade efter % placerade avkommor i förhållande till antal betäckta ston

insatta före -70
Chagall
Ceylon (det du Görel !)
Gassendi
Urbino
Utrillo
Brabant
Raff
Brisad

Hingstar insatta 70-79
Emir
Jaguar
Herkules
Granit
Iran
Flamingo
Leopard

Hingstar insatta 1980 och framåt
Tolstoy
Amiral
Chapman
Bernstein
Midt-West-Ibi-Light
Cavalotti
Chirac

Några kommentarer:
Gasparis äldsta avkommor finns förmodligen inte ens med, därför är han inte så högt på procentlistan

Ni som kan Gaspari-linjen vet att Herkules och Emir (tror jag) är sönder till Gaspari och Jaguar är son till Emir, mamma till Herkules och Jaguar är Kalmia, fantastikt sto. Gasparis kanske mest framgångsrike son Piaff är inte medräknad i statistiken eftersom han exporterades...håhåjaja. Gaspari är min alltimefavvo också.

Just det, Cartez kom sist på procentlistan eftersom ganska få avkommor tävlar dressyr, men de som gör det är väldigt framgångsrika...

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför jag tycker prestationstalstatistiken i någon mån ljuger. Vissa hingstar med bara en eller ett par tävlande avkommor men som å andra sidan tävlat höga klasser internationellt hamnar väldigt högt, trots att det kanske är de enda tävlingsavkommor de presterat att få fram. Då tror jag mer på procent tävlande avkommor utifrån antal betäckta ston. Cortez har ju t ex Corrado WL som hjälper honom i dressyrstatistiken.

Fast Cortez har ju också Caesar och Charlie Drum som tävlat svår dressyr.

Sen är det väl i ärlighetens namn mer en fråga om hos vilken ryttare hästen hamnar än vilken pappa den har om den ska ha placeringar i höga klasser, internationellt har vi endast en handfull tävlande dressyrryttare och alla kan inte hamna hos dem. (Dessutom har ju ett antal av dem försett sig med utlandsfödda tävlingsindivider i stället för svenska.)

Tinne hade väl ett Cortez-sto som gick högt i klasserna ?

Oooh, har det kommit en Ridsport idag?! Min eftersändning har inte börjat gälla, så då måste jag köra till min gamla brevlåda och kolla! :)

He he, vi kanske skall be om en BLUP.lista för ryttare istället

Visst är det så att alla sanningar inte kommer fram i statistik, men så är det.

GiG skrev:
Sen är det väl i ärlighetens namn mer en fråga om hos vilken ryttare hästen hamnar än vilken pappa den har om den ska ha placeringar i höga klasser, internationellt har vi endast en handfull tävlande dressyrryttare och alla kan inte hamna hos dem. (Dessutom har ju ett antal av dem försett sig med utlandsfödda tävlingsindivider i stället för svenska.)

Absolut!!!

Xeline skrev:
Tinne hade väl ett Cortez-sto som gick högt i klasserna ?

Hon hade en Cortez-son, Caesar, som hon tävlade i Globen. Något sto känner jag inte till, men jag vet förstås inte allt ;)

Nu har jag kommit hem och också fått läsa Ridsport!

Inser att min "drömstam" Flamingo - Gaspari är lika bra som jag alltid tyckt :D Att jag sen blev kär i en Ceylon-dotter ue Columbus DH med icke godkänd mormorsfar, och som dessutom älskar att hoppa är en helt annan historia ;)

Xeline skrev:
He he, vi kanske skall be om en BLUP.lista för ryttare istället

Visst är det så att alla sanningar inte kommer fram i statistik, men så är det.

DET vore nog sannerligen en idé! Eller åtminstone ha någon sorts beräkningsfaktor som jämställde en avkomma riden av elitryttare kontra "Stina i stallet", för ett mer rättvisande resultat.

Det är väl inte för inte som man brukar säga att om man vill ha en avkommma som Tullstorpshingstarna ska man betäcka med ryttaren himself!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
IT & mobiler Hjälp! Sitter på jobbet med en jäkel till excelblad som jag kämpade och googlade med hela eftermiddagen igår och har inte lust med att...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: gulan
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London