Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

kopparberg

Trådstartare
Läste här på forumet artikeln om kvinnan som stämde ryttaren som mejade på henne på en ridbana.
Kom då osökt att tänka på kaoset som ofta är på framhoppningar.

När vissa anser de "går först", de står i vägen bakom hindren med en nonchalant blick så man får väja undan fast de klart sett/hört man ska hoppa, ryttare som fräser runt i "ponnysken" så andra ekipage på framhoppningen får "flyga som löss" för att inte bli nerridna osv.

OM det händer ngt i det läget, skulle det då vara rätt att stämma (eller i allafall öppet anklaga) den som orsakade olyckan så dennes försäkring skulle träda in i stället för min egen?

Nu menar jag inte de tillfällen där hästen "bråkar", bryter ut bredvid hindret eller annat som ryttaren inte kan hjälpa, utan de ggr ryttaren är fullkomligt hänsynslös.

Likaså de med nerver är ursäktade, dessutom ser man ju om ngn är nervös eller hänsynslös.

Minns senaste hopptävlingen jag var på. Det var inomhus, och framhoppningen var 24x15 m.
Till lagklassen var det en brud som började rida ungefär som vissa dåligt ridande B-ponnyryttare med heta, uppbetslade ponnyer gör. I mina ögon i frammanat sken!
Hon ska hoppa ett hinder och kommer från ena hållet, jag ska också hoppa ett och kommer från andra.
Vi blir då "stående" och hennes häst "hoppar" sidled höger-vänster-höger-vänster osv och hon stirrar uppmanande på mig, och jag förstår att hon vill att jag ska ta ytterspåret så hon får ta det betydligt enklare innerspåret.
Vad jag gör eftersom det blev så där höger-vänster hopp? Jodå, jag höll höger! Dvs som man ska på en framhoppning, högertrafik!

Men OM vi krockat där, så anser jag det solklart vara hennes fel! Speciellt som samma människa utanför ridhuset när vi ledde våra hästar, vände in sin häst precis mitt framför nyllet på mig och min häst, så hennes häst irriterat slog mig med svansen för att den tyckte jag och min pålle var för nära.
Sedan blänger HON på MIG!

På framhoppningen slutade det i allafall med att ALLA slutade hoppa fram och lät henne göra klart sitt, sedan hoppade övriga igen. :smirk:

Bör man om ngt händer i sådana lägen "anklaga"? Om inte bara för pengarna (tex dyrare egen försäkring för att man utnyttjar den), även för att lära vederbörande att den har ett farligt beteende?

Vad tycker ni?

Sv: Livsfarliga framhoppningar, stämma ngn?

Jag tror att det är väldigt svårt att få rätt (juridiskt) för i och med att du håller på med hästar bedöms det nog att du tar så pass stora risker att du inte kan skylla på någon annan om du eller din häst blir skadad. Moraliskt är ju en annan sak. Mitt ex läste på juristlinjen och han sa att frågor som gällde idrott och misshandel var väldigt svåra. Ta tex boxning det är ju eg. en form av legaliserad misshandel.

Nej, jag tror inte det skulle hålla, allt tävlande sker ju på egen risk, och man riskerar ju att möte på mer än en dåre på framridningen, men jag är bara nyfiken hur kommer det sig att alla "stannade av" lät henne "göra sitt" och inte tillkallade överdomaren istället om hon var i vägen för allt och alla, det enda hon lär sig är ju att var ivägen så flyttar alla andra sig för henne och hon får herja fritt.

Jag trodde också alla sådana "stämningar" var omöjliga innan jag läste artikeln här på Buke.

Nja tillkalla överdomaren tar ju tid! Och just tid har man ju inte så mkt över innan man ska in på banan.
Så skulle man gå ut ur ridhuset, kliva av och gå runt, in på andra kortsidan, upp för trappen, knacka på domartornet, fråga efter överdomaren, då hade man ju missat sin start.

Och anmäler man i efterhand är det ju detta med bevisbörda igen. Liksom "vaddå inget hände ju vad gnäller du för?!".

Jag vet tävlingar där domare eller annan "hög" personal kollat lite på framhoppningen, men jag har full förståelse för att det är omöjligt att ngn hela tiden gör det.
Och tyvärr så är ju ofta insläppare på framhoppningen unga tjejer, i allafall jag önskar att det i stället alltid vore vuxna som vågade ta tag i saker när de spårade ur.

Men chansen är stor att bruttan i fråga och jag träffas igen på tävling, för sista lagomgången går nu i maj.
Och jag är inte "bangen", är hon likadan igen så tar jag henne "rakt upp och ner" och talar om att man kan inte uppföra sig som hon gör, då händer snart en olycka.

Personligen har jag alltid ansett att kaoset är totalt på framridning/framhoppning.
Folk som rider fram och kräver plats långt innan de ska starta så att de som har tidigre starttid måste bereda plats.
"Inte gäller högerregeln här" är många ryttares paroll och man får för jämnan tvärnita sin häst.
Röd rosett i svansen respekteras noll och det trängs något otroligt.
Folk parkerar sina hästar vid in och utgången och sitter bara där vilket resulterar att ta ett varv på fyrkanten är omöjligt. Sedan går det även bra att släpa in stolar för att sitta upp på och sedan lämna den mitt på fyrkanten, hundar som hänger i koppel och skäller mitt på voltspåret, ungar som står och gastar och inte att förglömma alla dessa människor som gör veckans träningspass under framridningen och alla käcka "tränare" som gastar mer eller mindre på sina adepter och givetvis kräver omedelbart tillträde till samtliga hinder :mad:

Listan kan göras otroligt lång....

Men jag tror tyvärr att det är omöjligt att stämma någon.
Det ska rätt mycket till, brott mot regler och oaktsamhet skall bevisas vilket många gånger är svårare än man tror.
Däremot kan man ju alltid klaga hos föreningen eftersom det är deras ansvar att se till att allt fungerar.
Vissa föreningar tycker det är jättebra att placera småtjejer vid framridningen, ingen vuxen vill ju stå där och frysa, dessa tjejer har inte en chans att styra upp framridningen.
Bäst har det fungerat när man har varit på klubbar där framhoppningsbanan har varit i ett litet ridhus eller separat bana och man bara fick komma in fem åt gången, de följde startlistan benhårt, vuxen karl i insläppet till framhoppningen och småtjejerna kunde sköta sitt dvs lyfta upp bommar och kratta, övrig framridning/uppvärmning skedde på utebanan/ annan bana. Super planerat av de klubbarna och väldigt trevlig stämning under tävlingsdagarna

Tyvärr får man nog helt enkelt bara flytta sig. Precis som i trafiken, du kan tycka att någon gör en idiotisk omkörning, men du är likförbaskat skyldig att flytta på dig och underlätta för puckot även om det känns surt. NU löste ni ju det smart alla lät henne hoppa färdigt och kunde hoppa fram lugnt sedan

Men visst tröttnar man och önskar att folk lärde sig lite vett

Apo

Buss på Kopparberg och jag hoppas att du lyckas trycka till henne.

När jag var ute i februari löste min pålla problemet åt mig.
En tjej envisades med att stryka sig förbi mig varv efter varv och varje gång lade min pålla öronen bak och markerade på alla sätt att det inte var okej. Slutligen fick hon nog och placerade en bakhov i bogpartiet på tjejens häst. Därefter fick vi utrymmet vi behövde från henne.
I fortsättningen får pållan ha en röd rosett, men det borde egentligen inte behövas om man höll avstånden.

Apo som tycker om att tävla men avskyr uppvärminingen

Ja nog önskar man mer "vuxet folk" i insläpp på framhoppningar!
Dessutom är ngt som stör mig, att man måste ha med en egen "hinderhöjare" som "vaktar" hindret så man hinner hoppa fram!
För det ska höjas, travhoppas med snedbom, höjas över klassens höjd osv.

Jag funderar på röd rosett i svansen på min häst.
Inte för att han slår, men alltid så ger det mig mer utrymme.
Jag vet en som gör så...

Tänkte inte direkt på att du skulle hoppa av häste och själv springa och leta efter överdomaren, men de flesta har oftast med sig någon medhjälpare så n¨gopn på backen borde kunnat springa iväg.

Jag förstår att du inte tänker flytta på dig för henne igen nästa gång mem var försiktig bara så det inte är du som råkar ut för en olycka, om du inte rider samtidigt som henne så kan du ju denna gång se till att ÖD är på plats vid framhoppningnen när hon rider fram :devil:.

själv brukar jag vråla ilsket på folk som är ivägen om de är det mer än en gång, första gången blänger jag bara surt (om de inte är helt åt heslike i vägen så jag måste tvärnita framför ett hinder eller likande.. då jävlar)

Senast ändrad av en moderator:

kopparberg skrev:
Jag funderar på röd rosett i svansen på min häst.
Inte för att han slår, men alltid så ger det mig mer utrymme.
Jag vet en som gör så...

Det verkar som de flesta inte vet (eller skiter i) vad röd roestt betyder så det är ganska meningslöst för att få mer utrymme tyvärr...

Men är inte reglerna så att man bara får hoppa hindrena åt ett håll? :confused:

Kopparberg har ingenstans skrivit att de skulle hoppa samma hinder, det brukar finnas mer än ett hinder på framhippningen.

Ja, men så jäkla dum är jag inte. :smirk:

Jag menar att alla hindrena på en framhoppningsbana ska hoppas åt samma håll.

Nej det behöver de inte alls göras, men varje hinder för sig får bara hoppas åt ett håll, det finns inget som säger att alla hinder ska hoppas i vänster eller högervarv, på ridskolenivå brukar man lägga det så för att ungarna inte ska krocka.

Det kanske inte hör så mycket till samtalsämnet men jag har själv blivit påriden på framhoppning. En regional. Där tycker man att ryttarna borde ha lite koll. I o för sig vart det ganska irrigt (jag höll dock högerregeln). En ryttare kommer ivägen för en annan, för att inte rida in i henne så rider hon rätt i mig och min fot kläms mellan båda hästarna. Kan tillägga att jag fortfarande 2 månader efteråt har ont i foten.

Men att det skulle bli en rättsak eller något är ganska för mycket.

Annars tycker jag jämt det är rörigt på framhoppningar. Speciellt såna som tycker dom har ensamrätt på ett framhoppningshinder och gör det totalt omöjligt för en själv att hoppa fram.

Jag tävlar då bara i klubb tävling på b-ponny.

Vår paddock är rätt så stor så man har delat upp den i två delar.
En del där man hoppar fram, den andra delen rider fram.

Jag tror det var någon som skrev att b-ponny ryttare flängar runt i full fart.
Jag tar en långsida som ponnyn får galoppera fortare på och hoppar hinder med ungefär den farten för att se hur han hoppar.

Det jag stör mig på är att stora hästar som rider sist, rider fram med oss små.
Det är ungefär så här:
"Flytta er småglin, ni kan rida fram nån annanstans. Vi stora måste rida fram längre."

Visst så klart ni kan. Men inte i den här paddocken! rid fram och tillbaka på grusvägen som tar kanske 2 minuter.

ja de e synd att det antagligen inte skulle hålla så bra i rätten om man inte har en j+++t bra advokat.
har själv varit på framridiningar och hoppaningar som folk har suttit i manegen på marken eller ståt och pratat med sins häst och hund vid handen och minst 20 hästari samma manege, + att framridingen var hejdlös kändes som att jag var den enda som följde reglerna och fick veja för alla andra som trängde sig i mellan hinder och mej, synd att reglerna inte e bättre i bland att tex visar man inte hänsyn mot dom andra så åker man ut eller ngt sånt

vet på många tävlingar där överdomaren tittar mycket på framridiningen för det är ju där sakerna händer oftast e de ju lungnare på banan.

en tanke jag fick av denna tråd! :
Är det kanske dags att SvRF beslutar att det SKALL finnas en "framridningsdomare" på samtliga tävlingar (lokal osv..) som har rätt att tillrättavisa/varna/skicka hem ryttare/hästar som inte beter sig som man ska!

Man kanske ska införa samma system inom hoppningen som det är på travet: hästen måste gå ett kval för att visa att den är styrbar och att den klarar av det som krävs för att vara med på tävling...
Det vore något det! fast inom ridningen är nog ett kval för ryttarna mer nödvändigt! :smirk:

Jag HATAR att rida/hoppa fram. jag är LIVRÄDD sågott som varje gång! men däremot så uppfattar jag inte ponnyekipagen som värst... men jag brukar å andra sidan inte vilja rida fram samtidigt som småponnyerna, min häst är lite flamsig så jag är rädd att en ryttare på liten ponny kan bli träffad i huvudet när min häst får glädjefnatt. Hästen fortsätter åt det håll jag vill i den hastighet jag vill, men han hoppar upp i luften och sparkar bakut.. :crazy:
Har blivit påriden en gång....som ursäkt fick jag "men din häst såg så lugn ut" :crazy: -alltså, så ni vet; lugna hästar är helt ok att använda som bromskloss! :rofl: :crazy:

De allra flesta tycker redan det är väldigt dyrt att tävla, är "ni" verkligen beredda att betala ännu mer eftersom det kostar att anlita domare och de ska ju betalas av någon med ännu en domare, det blir ryttarna som får betala.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 331
F
Hästmänniskan Vet inte om tråden ska ligga här men chansar... Köpte en ny tidning häromdagen: Equipage. Läste en artikel som jag tyckte var lite...
Svar
15
· Visningar
1 496
Senast: Elon
·
Hästvård Jag är både rätt trött och rätt ledsen nu. Unghästen har en lös benbit i höger bakkota (birkelandsfraktur/POF). Vi har vetat om den sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2