livrädd för plast

N

Natascha

Min shettis har antagligen blivit illa behandlat före jag köpte honom. Han var rädd för allt när han kom men har blivit mycket bättre. men han skakar så fort han ser en plast påse. Han får sitt hö ur IKEA påsar o han är livrädd när jag kommer med dom. Ska jag fortsätta att träna eller ska han få va rädd? :confused:
 
Ge han tid och gör det inte så märkvärdigt.Bär fodret i påsarna och visa att du lägger ut höet ur påsen så kommer han tids nog att förknippa de blåa påsarna med mat istället.
Fungerade för mig.
Lycka till

Ti_Ti
 
sätt upp en vanblig plastpåse (fryspåse från affären ex) i toppen av en pinne och sätt ut i hagen eller vid en hördstolpe om du har en liten hage.. Hästen kommer att vara rädd i början men sedan se påsen som en naturlig grej.. det kan ta lång tid för vissa att lugna ner sig..
när hästen börjat lugna ner sig kan du lunchhöfodra närmare och närmare.. eller flytta pinnen närmare fodringsplatsen..

när hästen inte bryr sig om påsen sätter du fast den i toppen av ett ridspö som du har med dig när du hanteringstränar honom.. visa hästen påsen, sätt ifrån dig ridspöet om hästen tycker att de är skrämmande.. med träning och försiktiga steg framåt kommer du sedan att kunna dra spöet med påsen över hans rygg och runt hans ben..

men det kan finnas andra orsaker oxå.. ta tussar av fetvadd och stoppa i tårna på ett par gamla nylonstrumpor, knyt till och klipp av bollarna, dessa stoppar du i öronen på hästen och provar att höfodra.. Hö påsarna prasslar ofta en del och det kan vara det ljudet som skrämmer honom..

hoppas att du får honom att lugna sig för att skrämma sin häst flera gånger om dagen är inte så roligt..
 
Min ponny är oxå livrädd för plast. Samma med IKEA-påsarna. Trots att han vet att det är mat i dem så är han ändå livrädd för dem. Det har han varit i 7 år. Han kan ta mod till sig och äta ur dem, men råkar de prassla så blir han rädd. Nu är han 12 år och han kanske kommer att va rädd för dem hela livet. Men ibland verkar det som om han bara "töntar" sig.
 
Träna med att ha påsar med dig, och att ge hästen lite gott från en prasslande påse....jag tillslut blir det till en fördel....så jobba på :)

Sam
 
Mitt sto är helt lugn för allt utan plast påsar.
Vi blev lite trötta på henne . Så fort vi hade en påse så rusade hon omkring och blåste.
Vi la i en plast påse i krubban . Hon fick sticka ner huvudet jämte plast påsen.Nu är detta borta . :banana:
 
Varför tror du han blivit illa behandlat, ganska allvarligt anklagelse tycker jag. En del hästar ÄR rädda av sig, och han kanske aldrig sett en plastpåse innan?
 
han har märken av slag på ryggen o män får inte komma i närheten av honom. :(
 
...och då drar man lätt slutsatsen att en man slagit honom på ryggen?
Det kan ju vara så att ham fått stryk av en annan häst, och att han inte gillar att bli verkad/vaccinerad, och därmed drar alla män över en kam.
 
japp - jag haller med dig, jag undrar varfor alla ar sa kvicka att saga att en hast har blivit illa behandlad. marken kan ju komma varsomelst ifran egentligen. vem vet, kanske det var sa att hasten var i hagen, en plastpase blaste in, han blev radd, sprang ivag, snubblade, gick omkull, ja - vamsomhelst egentligen.

annars kan jag val bara saga att ta med plastpasen in allt som gors - lite forsiktigt forst, men nar ha med den, gor allting som vanligt olatsas inte om den sjalv. sa kan forhoppningsvis pallen se att det inte gor en stor grej av den, sa varfor ska han? ;)
 
Bra att du skrev... precis vad jag tänkte när jag började läsa tråden. Jag har en häst jag har haft hela hennes liv och hennes mor och mormor oxå. Vissa saker går inte hem hos henne. Så är det bara. Tex brevlådor och stenar. Och jag lovar jag har aldrig slagit henne gul och blå med en brevlåda och inte heller kastat stora stenbumlingar på henne :rofl: Hon är övertygad om att dessa objekt är krokodiler, precis som att hon är övertygad om att grannens grisar har en dold agenda mot henne och försöker få henne att gå med i deras smutssekt (hon hatar att vara skitig)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp