Livrädd för mopeder /MC

katarina_dacke

Trådstartare
Har en unghäst på 5 år.
Igår när vi var ute och red kom det 7 st Motorcyklar bakifrån, hästen får panik och travar i väg/ sprätter/ vänder sig om och blåser, Motorcyklarna stannar (tack gode gud!) Och jag travar iväg och rider in på en väg så de kan passera, men när de kommer närmre så är han så panikslagen, vet inte vad han gör!! Kastar sig ner i diket, vilket gick bra, men det är väldgit obehagligt när detta händer! Dessutom tänker man ju att sin sista stund är kommen.. Tänker även på skaderisken.

Han är jättenerös om vi även möter mopeder.. Dock Eu mopeder gå hyffsat.
Men när man möter så många är det riktigt svårt!!

Hur ska jag göra för att få honom mindre rädd för mopeder/motorcyklar??
Jag kör själv Mc. Kan jag träna på att jag leder och att sambon kommer körande? Har även ett tryggt äldre sto som helt trafiksäker.

Hur har ni gjort? Är ju inte speciellt kul att behöva be folk att stanna bara för att min häst är halvvild!!
Tips och ideer mottages tacksamt!!
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

När ni mötte motorcyklarna berättade du för honom att det var fara å färde genom att trav iväg från det han var tveksam till. D v s du signalerade och initierade flykt. Detta tog han direkt fasta på och visade sig vara lättlärd med god självbevarelsedrift, redan nästa gång han hörde dem var han med på noterna - detta är farligt.

Nu får du betala för detta genom att behöva lära om. Det du lärde in (att det verkligen är farligt och kräver flykt) ska du försöka 1) plocka bort 2) lära in inte är farligt.

Det enda sättet är att utsätta hästen för detta och visa att det inte är farligt. Vilket är lättare sagt än gjort när olyckan redan är skedd och inlärningen fullbordad.
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Det var inte jag som började trava, utan det var han som stack iväg i full kareta, med svansen rätt upp i vädret, blåste upp sig och fnös. Jag satt lungt men var tvungen att rida fram eftersom det aldrig hade gått att möta dem.
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Är han rädd när motorn är igång,eller bara när dom kommer körandes? Om han är rädd för motorljudet så skulle jag börja med att kicka igång motorcykeln där hemma,och leda fram hästen och låta han stå i närheten och äta lite,sen be sambon hoppa upp på motorcykeln och köra iväg en snabbsväng,medans ni står kvar och väntar,sen kommer han tillbaka,när det funkar,så ut och gå/rid med hästen och be sambon komma åkandes.

Alltid lättare att börja träna i hemmiljön då hästen oftast är tryggare där,och när han klarar det utan problem,då är det dags för att testa på övriga ställen.

Ta aldrig nästa steg förens hästen är 100% trygg i det första!

Lycka till!
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Han är spänd/ rädd när motorn är igång, men kontrollerbar. När man kör är han livrädd!
Det blir nog sambon som får stå kvar med hästen, eftersom han inte har något Mc kort..
Men han har en väldigt lugn inverkan på min häst! :)
Tack för bra svar!!
Mer tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Kör förbi hagen, kör när han står still, kör när han leds, kör när han rids... Kan du inte köra själv så be någon kompis komma förbi. Det är bara att träna - så att han hör ljudet ofta och vänjer sig vid att se moppen komma emot sig/komma upp bakom. Ta små steg, är det du som kör och PV som håller hästen så kan du ju köra fram och klappa honom (hästen...) lite, sedan köra vidare. Öka på stimulit (brumma mer, kör fortare, kör när han leds) när han är lugn vid steg ett (stå still och få klapp).

Jag tycker själv att det är obehagligt med MC:ar som med höga brumm susar förbi - så jag har full förståelse för att hästis inte heller uppskattar det. Han är också främst rädd när de rör sig, inte så mycket för ljudet egentligen. Jag brukar låta honom stå och glo hotfullt på dem, då brukar det stanna vid att han blåser upp sig och trampar. Får han börja springa så går det bara fortare och fortare... tills vi når riksgränsen. ;)
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Du har ingen hage som ligger i närheten av en väg som det går att köra motorcykel på? Eller känner du någon som har en cross eller liknande som kan köra på gärden?
Jag har utsatt mina hästar för alla möjliga motorfordon, i hagen. Ja alltså, motorfordona är inte i hagen, men hästarna är det. Ena hagen går längst med en grusväg så man kan köra fram och tillbaka och "provocera" lite, givetvis får man hålla koll på hur de reagerar. Det bästa är självklart om man har en häst i hagen som är stenlugn tillsammans med den rädde. Sen är det bara att utsätta dem för starter, körning osv. Går bara en del av hagen i närheten av vägen så stäng av hagen lite så att hästarna inte kan springa iväg bort från det. Rätt eller fel, ingen aning, men har helt trafiksäkra hästar....
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Ja det får bli träning på detta för det är väldigt obehagligt när man hör mopeder/Mc Vilket blir att jag spänner mig= inget bra..

Har en hage som ligger vid en liten väg, där jag kan köra, problemet är ju bara att han springer iväg till mitten av hagen om han hör/ser en mc/moped. Men får väl stängsla av den så att han inte kommer ifrån och köra sakta förbi. Å se hur det går.
Hans hagkompis ska ju givetvis vara där då eftersom hon är coolugn och inte ett dugg rädd för mopeder/MC.
Inga med egna erfarenheter? Hur är i så fall hästen idag?
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Jag tror också på träning! Att köra förbi hagen upprepade gånger med en cross/moppe eller liknande är en jättebra idé!

Plastsonen har blivit ombedd av våra grannar att köra förbi deras hagar med sin cross så ofta han kan just för att de ska vänja sig vid detta!
Vi var först lite oroliga att de skulle bli irriterade över att han körde igenom deras gård men inte alls! :D
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Synd bara att det går mot höst.. Men ska försöka dra på mig mc stället å stängsla av hagen å ta några rundor förbi. Har innan i sommar gjort så att jag har hoppat av Mc:n å gett honom morötter, men med Mc igång och sen åkt i väg. det har gått bra, men det är just när man rider han reagerar, men jag börjar nog som ni andra har skrivit, det känns säkrast så, å sen när han är lugn med det så kan man ju leda honom..
Tack för bra svar!!
 
Sv: Livrädd för mopeder /MC

Släng ut lite äpplen i hagen i någorlunda närhet till staketet när du övar på att köra förbi med mc:n.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 659
Senast: Svartkatt
·
Ridning Mitt 13-åriga ridtravarsto är en lite osäker tjej på många sätt. Mycket har vi kommit långt med men har fortfarande problem med trafik...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: acj
·
Hästhantering För en och en halv vecka sedan blev min häst påkörd av en moped (grannens 11-åriga barn körde...). Nu har de fysiska såren läkt, men de...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 034
Senast: trofé
·
Övr. Hund Hittade en gammal tråd, men det fanns inga konkreta tips, så jag startar en ny. Schäferkillen på nu 8 mån har fått lite hjärnsläpp...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp