Livmoderinflammation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anne-Lee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 112
Sv: Livmoderinflammation

*KL*

Är du säker på att de blir sura då, på stationen? och att de inte bara 'håller samtalet kort' för att det är mycket?

Jag vågade ju knappt ringa andra gången när K stod på station, för jag kände att jag 'störde så hemskt' första gången. Så jag mejlade faktiskt *s* Varvid de ringde upp, och tyckte att 'stoägarna får ringa, vi blir inte sura alls, men just där och då kanske det inte finns tid att annat än sakligt och konvist svara på frågorna, men vi blir/är INTE sura, ni är ju kunderna vi lever på och det är klart ni bryr er om era ston!'

Men att när det är ont om tid och stoägaren ringer så ett kort 'Stoet mår bra. Har inte släppt ägget, vi beställer ett skick till, seminerar igen i övermorgon så innan dess händer ingenting' är jus akligt och behöver inte alls, även om tonen är lite kort/stressad vara 'surt'. Men det kanske inte finns tid att säa 'Hejsan, jo X mår bara bra, äter med god aptit och sköter sig utmärkt. Vi seminerade igår, då var ägget X stort, kollade idag med, men hon har inte släppt ägget, det är Y stort nu. Men vi har/ska beställa ett till skick sperma från hingsten, och så seminerar vi igen i övermorgon, om hon inte släpper ägget ikväll/imorgon bitti då. Så ring och hör igen i övermorgon du! Hade du några fler frågor förresten?'

De har väl tänkt höra av sig när hon släppt ägget kan jag tänka?
Jag tippar att hon släpper imorgon om jag får vara mad i gissningstävlingen:p;)

Haha! Ja, i så fall får vi hoppas att de inseminerar i dag! :D Alltså, hästägg är STORA... Jag trodde - innan jag hamnade i hästspermaträsket - att de var mikroskopiskt små, som spermier ungefär. Men vi pratar ju typ hönsägg!! :eek:

Jag väntar otåligt på att de ska ringa - kan inte hjälpa att jag är nyfiken och vetgirig! Det verkar vara jättebra där i övrigt, hästen trivs och allt går fint. Men nu har hon stått där sedan förra onsdagen (då vi skyndade oss dit på distriktsveterinärens uppmaning) och sedan dess har vi väntat och väntat. Första insemineringen i måndags alltså och hon är fortfarande inte färdig, av allt att döma! :eek: Hur lång ÄR en brunst?

Månd, onsd, fred fm är inga bra dagar att ringa. Annars tror jag nog att du ska våga ringa. Själv brukar jag sällan ringa då jag vet att dom ringer så fort dom har ngt att säga.

Ett utav mina ston kan ibland stå med väldigt "långa ägg" innan hon släpper dom. Alltså blir det många semineringar i samma brunst, verkar vara samma sak med din dam. Det gäller bara att ha tålamod ;).

Jo de är stora, i allafall folliklarna (själva äggen är väl rätt små). Jag håller tummarna för att insemineringarna ska leda till dräktighet. Själv svävar jag på moln just nu och kommer att fira det positiva dräktighetsresultatet med något lite starkare ikväll:D:bump:

Jo de är stora, i allafall folliklarna (själva äggen är väl rätt små). Jag håller tummarna för att insemineringarna ska leda till dräktighet. Själv svävar jag på moln just nu och kommer att fira det positiva dräktighetsresultatet med något lite starkare ikväll:D:bump:

Åhh - jag vill också fira!
Fick veta nu i dag att damen inte har släppt ägget ännu (5 cm) och är rikligt infekterad med både det ena och det andra. Jag kan inte riktigt fatta hur det har gått till, men nu står hon på hippotrim och inseminerad, troligen för sista gången denna brunst. Kommunikationen gick mycket bättre face to face och stationen har tagit väl hand om mitt sto, det viktigaste!

Det var tråkigt att höra om infektionen, har hon gått med valack och därigenom blivit infekterad eller är hon inte riktigt "stängd" i vulvan och får in colibakterier? Håller tummarna för positivt dräktighetssvar i alla fall:love:.

Det var tråkigt att höra om infektionen, har hon gått med valack och därigenom blivit infekterad eller är hon inte riktigt "stängd" i vulvan och får in colibakterier? Håller tummarna för positivt dräktighetssvar i alla fall:love:.

Tack Sar!
Jag tror hon kan ha blivit infekterad av en valack, men det är inte säkert. Hon kan ha fått bakterier genom inseminering också. Nu går hon med en jättesnäll gammal herre på 23 år och jag ser det som helt osannolikt att han betäcker, så nu borde det väl ändå ta sig (om vi får bukt med infektionen dvs)... Hon hade koli, streptokocker och stafylokokter.

Svar till er som läst i början på tråden.
Veterinären kom dagen efter då tempen stigit ytterligare. Man tog blodstatus och blodutstryk för att kolla Ehrlichia. Blodstatusen visade på infektion men man hittade inga Ehrlichia inklusioner. Dagen efter detta så steg febern ytterligare till strax över 40 grader så då började hon behandlas mot Ehrlichia ändå. Hon blev feberfri inom 12 timmar. :) Behandlingen är avslutat så nu håller jag tummarna för att hon är av med bakterieinfektionen. Tyvärr så klarar sällan foster/embryo behandlingen så om hon nu var dräktig så har hon med största sannorlikhet resorberat. :cry:

Vad skönt att febern gått ner men tråkigt om hon resorberat. Det är dock inte försent att inseminera igen, jag ska hålla tummarna för att det går bra den här gången!

Mitt sto är tydligen av den känsliga sorten, som gått med liten latent infektion som efter seminering o undersökningar retades och blossade upp pga detta. Hon e 12 och har ej haft föl tidigare och har gått med sto de senaste 9 åren...

Men infektionen visade sig inte förrän sista semineringen, det tog alltså några dagar innan den blossade upp. Hon fick också hippotrim och har trots detta tagit sig och bar efter 18 dygn på en liten liten bebis :) som förhoppningsvis är kvar ännu...

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: Meglio
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde... 2
Svar
23
· Visningar
5 844
Senast: Viva
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025