Livmoderinflammation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Anne-Lee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 112
A

Anne-Lee

Mitt sto blev inseminerad sista gången på lördag och hade släppt ägget vid koll på måndag. Glad i hågen hämtade jag hem henne på måndag kväll. Då det tog ganska lång tid innan hon ovulerade så hann hon insemineras fyra gånger. Hon hade sett lite "rörig" ut i livmodern vid sista kollen så därför har hon behandlats med Hippotrim. Jag har sett att det runnit en hel del flytningar ur henne i går och idag och när jag kollade tempen på henne i kväll var den 39,1. Kan hon ha fått en livmoderinflammation och vad gör man åt det i sådana fall? Hon får ju redan Hippotrim (sista idag)? Finns det någon chans att hon kan ha "tagit sig" ändå? Någon kunnig? :confused:

Sv: Livmoderinflammation

Om det hade varit mitt sto hade jag tagit kontakt med en veterinär ikväll redan. Hoppas det ordanar sig för dig.

Jag håller med föregående, ring vetrinär omgående, sådana här saker är INTE att leka med.

Hon är förmodligen infekterad. Behöver antagligen sköljas och behandlas IU. Ring statione och be att de tittar på henne idag! Chanserna att hon blir dräktig på denna brunst får anses som mycket små..

Tack för era svar! Livmodern blev spolad innan hon åkte hem i måndags. Jag har pratat med vet. idag som tycker att vi ska avvakta till imorgon. Det rinner inte lika mycket ur henne längre och hon är ju redan behandlad för bakterier/infektion. Hon kan ha åkt på något luftburet virus. Nej att hon skulle ha blivit dräktig på denna brunsten är nog inte att tänka på. Vi får hoppas att hon blir frisk till nästa. Då får vi ta ett varv till. :smirk:

KL

Hur lång tid tar det innan man får veta res. av baktprovet? Följdfråga: Är det ok att ringa varannan dag och höra hur det går med stoet och inseminierigen? Eller finns det någon oskriven regel som jag inte känner till när det gäller sådant? Hingsstationen morrar när jag lyfter luren... bäst att ligga lågt ett tag.... :(

Det tar bara nån dag att få reda på att det växer i baktprovet. VAD som växer tar ett par dagar, vi brukar veta efter ca 4 dagar vilken medicin vi ska använda.

Det tar bara nån dag att få reda på att det växer i baktprovet. VAD som växer tar ett par dagar, vi brukar veta efter ca 4 dagar vilken medicin vi ska använda.

Provet togs i måndags... Så de borde väl veta nu i så fall om det fanns något där, alltså?

Togs det i måndags på kvällen så kanske det inte kunde skickas förrän tisdag morgon och var då framme onsdag. Så kanske besked om något växer idag. Jag vet inte rutinerna på din station, ring och hör. :)

Togs det i måndags på kvällen så kanske det inte kunde skickas förrän tisdag morgon och var då framme onsdag. Så kanske besked om något växer idag. Jag vet inte rutinerna på din station, ring och hör. :)

Jag vågar inte ringa... de blir bara sura! :(
Så de får ringa mig...

Mitt sto fick högre feber igår. Prover har tagits och hon har fått feber och inflammationsdämpande. I övrigt inga symptom. Har någon en teori om vad det kan vara? Fästing/allergi/virus??? :confused:

Jag vågar inte ringa... de blir bara sura! :(
Så de får ringa mig...

Det tycker jag inte är schysst! Att ringa varannan dag måste väl änså anses vara normalt (det bästa brukar vara att fråga under vilken tid det kan passa - troligtvis em).
Kanske du ska byta station till nästa gång om de har den attityden....:(

Det tycker jag inte är schysst! Att ringa varannan dag måste väl änså anses vara normalt (det bästa brukar vara att fråga under vilken tid det kan passa - troligtvis em).
Kanske du ska byta station till nästa gång om de har den attityden....:(

Jag väntar otåligt på att de ska ringa - kan inte hjälpa att jag är nyfiken och vetgirig! Det verkar vara jättebra där i övrigt, hästen trivs och allt går fint. Men nu har hon stått där sedan förra onsdagen (då vi skyndade oss dit på distriktsveterinärens uppmaning) och sedan dess har vi väntat och väntat. Första insemineringen i måndags alltså och hon är fortfarande inte färdig, av allt att döma! :eek: Hur lång ÄR en brunst?

Om det gått ett par dagar sedan du pratat med dem så RING! Då har du ju inte ringt ner dem direkt. Du är kund hos dem, de lever på kunderna och bör vara rädda om dem! :)

Om det gått ett par dagar sedan du pratat med dem så RING! Då har du ju inte ringt ner dem direkt. Du är kund hos dem, de lever på kunderna och bör vara rädda om dem! :)

Håller med dig, Pooh! Vad säger du, är det normalt med veckolånga brunster? Min kompis ston åkte hem efter tre dar...

Vilken station har du valt?
(om man får fråga...)

I'd rather not say. Det verkar vara en mycket bra station i övrigt, och bara hästen blir dräktig så! Annars tycker jag att seminstationspersonal generellt verkar ha en förmåga att vara lite korta i tonen. Stress, antar jag...

Det varierar väldigt tycker jag. Jag har ett sto som står i 2 dagar och en som ofta står runt 6 dagar innan hon släpper ägget.

De ska väl inte börja inseminera förrän follikeln är över 3 cm? För mitt lånesto växte den ca 0.5 cm per dag om jag förstod rätt. Normalt är det kanske att släppa någonstans kring 5-6 cm. Man har ju också hört om de som står med jätteägg de vägrar släppa:eek:.
De har väl tänkt höra av sig när hon släppt ägget kan jag tänka?
Jag tippar att hon släpper imorgon om jag får vara mad i gissningstävlingen:p;)

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 050
Senast: Meglio
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde... 2
Svar
23
· Visningar
5 844
Senast: Viva
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att... 4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 493
Senast: em-pirre
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025